طرح  جنجالی و جدید سازمان لیگ برای برگزاری دربی ها

این احتمال وجود دارد سهمیه حضور تماشاگران پرسپولیس و استقلال در دربی‌های پایتخت بر اساس میزبانی این تیم‌ها در جذاب‌ترین بازی فصل از لیگ هفدهم تغییر کند.

در تمام سال‌های گذشته اهالی فوتبال ایران به این مسئله عادت کرده‌اند که سکوهای ورزشگاه آزادی بین تماشاگران سرخابی‌ها حین برگزاری دربی به صورت تقریبا مساوی تقسیم شود. به این ترتیب میزبانی در شهرآورد سنتی تهران هیچ تعریفی ندارد و همین مسئله روی پایین آمدن کیفیت مسابقه هم تاثیر منفی مستقیم گذاشته است.

مسئولان سازمان لیگ از سال گذشته پیشنهاد داده بودند که از دربی برگشت شرایطی فراهم شود که تیم میزبان بتواند 90 درصد سکوهای آزادی را به طرفداران خود اختصاص بدهد. از آنجایی که بازی رفت به میزبانی پرسپولیس برگزار شد و هواداران دو تیم به صورت مساوی در ورزشگاه حضور داشتند، تصمیم‌گیری در مورد این پیشنهاد به آینده موکول شد.

نکته قابل تامل درباره طرح حضور 90 درصد طرفداران تیم میزان در ورزشگاه این است که از سال آینده طبق دستور وزارت ورزش و رایزنی‌های انجام شده قرار است بلیت‌فروشی مسابقات به خود باشگاه‌ها واگذار شود و مجری آن شرکت طرف قرارداد سازمان لیگ و فدراسیون نخواهد بود.

از همین‌رو باشگاه‌ها عملا با اجرای طرح بلیت‌فروشی می‌توانند مقدمات قرارداد 90 درصد سهمیه سکو‌ها به هوادران خودی در دربی که میزبان هستند را فراهم کنند و دیگر شاهد معضلات دربی‌های اخیر که طرفداران پرسپولیس بلیت جایگاه استقلالی‌ها را خریداری کرده و باعث خالی ماندن سکوهای طرفداران استقلال شدند نخواهیم بود.

در نظر گرفتن سهمیه 90 درصدی برای هواداران میزبان و 10 درصدی برای هواداران میهمان نکته‌ای است که در اکثر کشورهای دنیا حل شده و به همین شکل اجرایی می‌شود. این موضوع حتی روی کنترل و رسیدگی به حواشی اتفاق افتاده و جذابیت مسابقه هم تاثیر مثبت می‌گذارد و می‌تواند باعث شود کمتر شاهد مساوی‌های کسل کننده در دربی‌های بزرگ تهران باشیم.

در حال حاضر مسئولان سازمان لیگ در نظر دارند تا این طرح را به تصویب هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برسانند. البته باید مجوز و تاییدیه از نهادهای امنیتی مرتبط به برگزاری مسابقات مثل شورای تامین استان هم در این رابطه گرفته شود که در زمان مقرر مذاکرات لازم صورت خواهد گرفت.

پایان دادن به تقسیم برابر سکوهای ورزشگاه آزادی بین هواداران قرمز و آبی و دادن انحصار کامل میزبانی به باشگاه‌ها تصمیمی است که بدون تردید با حمایت اهالی فوتبال و دو باشگاه پرسپولیس و استقلال مواجه خواهد شد و باید دید بالاخره طبق برنامه‌های سازمان لیگ این طرح از لیگ هفدهم اجرایی خواهد شد یا خیر!