عجیب‌ترین قراردادهای فوتبالیست‌های مشهور

خبر رسید انتقال پل پوگبا از یوونتوس به منچستریونایتد زیر ذره‌بین فیفا قرار گرفته چراکه گفته می‌شود برای جوش دادن این انتقال 89 میلیون پوندی، مینو رایولا، مدیر برنامه‌های معروف این ستاره فرانسوی، 41 میلیون پوند دریافت کرده است.

رقمی که بسیار عجیب به نظر می‌رسد و خارج از عرف حق‌الزحمه ایجنت‌هاست. سایت معروف «فوتبال لیکس» چنین ادعایی کرده که پیش از این از آپشن‌ها و موارد عجیب قرارداد برخی فوتبالیست‌ها پرده برداشته بود. برخی از این قراردادهای خاص را بررسی خواهیم کرد. 

ماریو بالوتلی

بالوتلی نشان داده همیشه حاشیه‌سازی و رفتار عجیب به ضرر بازیکن نمی‌شود. او آن‌قدر کارت قرمزهای بی‌مورد گرفته بود باشگاه لیورپول تصمیم گرفت یک بند عجیب در قرارداد او بگنجاند. ستاره ایتالیایی که در لیورپول ناکام بود یک میلیون پوند پاداش دریافت کرد برای اینکه تعداد کارت قرمزهایش در این تیم به عدد 3 نرسیده بود! در قرارداد بالوتلی با لیورپول آمده بود در صورتی که او در یک فصل کمتر از 3 کارت قرمز دریافت کند یا رفتار خشونت‌آمیز نداشته باشد یک میلیون پوند پاداش خواهد گرفت. البته بالوتلی آن‌قدر در آنفیلد ضعیف بود که فقط 16 مرتبه در فصل 2015-2014 برای این تیم به میدان رفت. 

کارلوس توس

ستاره آرژانتینی تیم شانگهای شینهوای چین همیشه دوست دارد گران‌ترین باشد. باشگاه منچسترسیتی سال 2009 پیشنهادی به او داد که بتواند از منچستریونایتد دل بکند و طی انتقالی جنجالی به سیتی بپیوندد. حقوق 200 هزار پوند در هفته کارلوس توس را تبدیل به گران‌ترین بازیکن آن زمان در لیگ برتر کرد. البته آن حقوق تبدیل به خاطره شده چراکه پس از 8 سال توس در سوپرلیگ چین حقوقی می‌گیرد که در دنیا نظیر ندارد. مبلغ خالص دریافتی او در چین هر هفته 634/615 هزار پوند است بدون کسر مالیات. داستان به همین ‌جا ختم نمی‌شود چراکه با وجود چنین حقوقی او آپشن‌های جالبی هم در قراردادش دارد. اگر در بیش از 70 درصد از بازی‌های تیمش به عنوان بازیکن ثابت بازی کند حقوقش به 788 هزار پوند خواهد رسید. اگر تیمش قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شود و خودش هم آقای گل شود این مبلغ به 1/56 میلیون پوند خواهد رسید. برای قهرمانی 390 هزار پوند و برای آقای ‌گلی هم 390 هزار پوند در نظر گرفته شده است. با چنین قراردادی اگر شما جای توس بودید باشگاه مورد علاقه‌تان را برای حضور در چین ترک نمی‌کردید؟

باستین شواین‌اشتایگر

قرارداد باستین شواین‌اشتایگر با منچستریونایتد در نگاه اول قرارداد عجیبی به نظر نمی‌رسید. او به عنوان ستاره تیم قهرمان جام جهانی 2014 و یکی از برترین بازیکنان فوتبال آلمان راهی اولدترافورد شد و طبیعی بود که حقوق خوبی بگیرد اما بسیاری از بازی‌ها را به دلیل مصدومیت در فصل قبل از دست داد و این فصل هم با عدم تمایل ژوزه مورینیو حتی یک مرتبه هم در لیگ برتر بازی نکرد تا راهی شیکاگو فایر آمریکا شود. شواینی در مجموع در تمامی رقابت‌ها 35 مرتبه بازی کرد و به عبارتی دیگر 2101 دقیقه به او بازی رسید. حقوق او در سال اول سالانه 7/55 میلیون پوند بود و در سال دوم به 12/53 میلیون پوند رسید. این یعنی شواین‌اشتایگر 32 ساله به ازای هر دقیقه بازی در منچستریونایتد 5963 پوند حقوق گرفته است. 

آدیداس

قرارداد شرکت آلمانی آدیداس با برخی بازیکنان هم قابل توجه است. داوید دخئا، دروازه‌بان اسپانیایی منچستریونایتد، برای هر سال استفاده از کفش‌های آدیداس 420 هزار پوند دریافت خواهد کرد. هم‌تیمی و هموطن او خوان ماتا هم برای این منظور 535 هزار پوند درآمد در فصل 2016-2015 داشته است. در محاکمه مالیاتی لیونل مسی هم مشخص شد او بین سال‌های 2007 تا 2009 از آدیداس 3/4 میلیون پوند بابت استفاده از لوازم ورزشی این شرکت دریافت کرده است. قرارداد با اسپانسرهای لوازم ورزشی آن‌قدر بالا بوده که جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، خواستار نظارت دقیق‌تر روی این موضوع شده است.