نقش کی روش در نقل و انتقالات بازیکنان ملی پوش

به نظر می‌رسد در سال منتهی به جام جهانی فوتبال، کارلوس کی‌روش در نقل و انتقال ستاره‌های فوتبال ایران که امید زیادی به حضور در لیست نهایی مسافران روسیه دارند تاثیر بسیار زیادی دارد.

چند روز بعد دعوت محمدحسین کنعانی‌زادگان به تیم ملی در شرایطی که کل فصل را به خاطر پارگی رباط صلیبی از دست داده بود و ماه‌ها حتی تمرین نکرده بود، به خوبی نشان داد کی‌روش تا چه حد روی سرنوشت بازیکنان مختلف فوتبال ایران که شانس حضور در تیم ملی را دارند تاثیر گذار است.

کنعانی‌زادگان که حتی از لیست استقلال خارج شده بود در شرایطی به تیم ملی دعوت شد که کاوه رضایی ستاره این تیم در فصل گذشته  از سوی مرد پرتغالی به تیم ملی دعوت نمی‌شود. البته شنیده می‌شود دلیل دعوت نشدن کاوه قولی بوده که منصوریان درباره ملی‌پوش شدن‌اش در صورت حضور در استقلال به این مهاجم جوان داده بود.

کی‌روش که از این توافق منصوریان و رضایی با خبر شده است، تصمیم گرفته برای اینکه نشان دهد استقلال دارد و هیچ مربی نمی‌تواند روی کارهای او نفوذ داشته باشد، مدام روی نام کاوه رضایی قلم قرمز می‌کشد. در شرایط کنونی هم که عملا رسانه‌ها اعلام کرده‌اند تنها راه ملی پوش شدن رضایی ناآماده جدایی‌اش از استقلال است.

امیر عابدینی عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ و رئیس سازمان اقتصادی فوتبال ایران هم ابتدای فصل قبل در واکنش با شایعات منتشر شده درباره ارتباط کی‌روش با تلاش رضاییان و طارمی برای حضور در اروپا در مصاحبه‌ای عجیب گفته بود: این حرف خیلی هم غیرقابل باور نیست. من خودم با یک بازیکن تیم ملی صحبت کردم که بازیکن استقلال و پرسپولیس هم نبود. به من گفت که کی‌روش گفته اگر می‌خواهد در ترکیب اصلی تیم ملی باشد باید لژیونر شود. یک مورد دیگر همین علیرضا جهانبخش. چرا او تا زمانی که در داماش بازی می‌کرد به تیم ملی دعوت نمی‌شد، اما وقتی به هلند رفت ملی پوش شد؟ من نمی‌دانم آقای کی روش با این کارهایش می‌خواهد چه پیغامی بدهد. می‌خواهد بگوید لیگ ایران بازیکن پرورش نمی‌دهد یا بازیکنان لیگ ایران در حد تیم ملی نیستند؟ من هدف کی روش را نمی‌دانم، اما فقط می‌توانم بگویم با این کارهایش قرابتش با مردم را از دست می‌دهد. مردم هم دیگر دلشان با تیم ملی نیست».

در شرایط کنونی با آغاز فصل نقل و انتقالات به نظر می‌رسد که بسیاری از ستاره‌های ملی‌پوش شاغل در لیگ ایران منتظر هستند برای اتخاذ تصمیم نهایی برای آینده فوتبال خود در سال منتهی به جام جهانی با کی‌روش مشورت داشته باشند.

به عنوان مثال مهدی طارمی که با تازگی گفته می‌شود از گلاسکو رنجرز اسکاتلند پیشنهاد دارد شامل همین بازیکنان می‌شود. او یک سال دیگر با پرسپولیس قرارداد دارد، اما تمام تلاش خود را می‌کند که راهی اروپا شود و باید دید این اتفاق رخ خواهد داد یا خیر.

شایعه دیگری که این روز‌ها در محافل ورزشی بر سر زبان‌ها افتاده است است که کی‌روش در بین مربیان شاغل در فوتبال ایران فقط روی کار برانکو ایوانکوویچ و زلاتکو کرانچار اعتماد دارد و معتقد است این مربیان تمرین‌های خوبی با شاگردان خود می‌دهند و آنها را در آمادگی فنی و بدنی مناسبی می‌توانند نگه دارند. گویا بی اعتمادی کی‌روش به مربیان ایرانی باعث شده که او به بازیکنان بگوید اگر هم می‌خواهند در ایران بازی کنند یا پیراهن سپاهان را بر تن کنند و یا پرسپولیس!

در تمام سال‌های گذشته کی‌روش هیچ وقت به صورت مستقیم دخالت در تصمیم‌گیری بازیکنان مختلف را تایید نکرده است. اما همه می‌دانند که او به شاگردان خود پیشنهاد می‌کند تمام تلاش خود را انجام دهند راهی فوتبال اروپا شوند تا فوتبال را بهتر انجام بدهند و بیشتر یاد بگیرند.

با فضای به وجود آمده با اینکه رسما چیزی در این‌باره اعلام نمی‌شود، اما وقتی اتفاقات تیم ملی و ماجراهای بازیکنان مختلف را مرور می‌کنیم، اگر آنها را مانند قطعات یک پازل در کنار هم قرار دهیم، به یک تصویر جالب خواهیم رسید. این تصویر نقش کی‌روش را در نقل و انتقال بازیکنان ملی‌پوش نشان می‌دهد.