ژاوی و متقاعد کردن اینیستا برای رفتن به قطر

ژاوی ارناندس، اسطوره فوتبال اسپانیا، در سن 35 سالگی و بعد از انجام 764 بازی رسمی با پیراهن بارسا، تصمیم گرفت با خداحافظی از تیم کاتالان به السد قطر منتقل شود. او بعد از فتح 23 جام با آبی‌واناری‌ها و 17 فصل حضور در این تیم، در فصل آخر حضورش در بارسا حس کرد دیگر مثل قبل در ترکیب تیمش بازیکن مهمی نیست و همین شد که به قطر رفت. ژاوی بعد از اتمام جام جهانی‌ 2014 برزیل با ارسال پیامکی به سران باشگاه کاتالان اعلام کرد قصد جدایی از این تیم را دارد‌ اما مقامات بارسا او را متقاعد کردند تا یک فصل دیگر در این تیم بماند. در نهایت ژاوی عازم قطر شد و حالا عهده‌دار مسئولیت‌های متعددی در فوتبال این کشور شده است. این‌طور به نظر می‌رسد آندرس اینیستا هم در شرایطی مشابه با آن روزهای ژاوی قرار دارد.

اینیستا که در سن 12 سالگی به لاماسیا منتقل شد، در پایان فصل گذشته، با قهرمانی با آبی‌واناری‌ها در جام‌حذفی اسپانیا، سی‌امین جامش را با پیراهن بارسا فتح کرد و حالا به خوبی می‌داند مشکلات فیزیکی، ممکن است توانایی‌های او برای کمک کردن به بارسلونا در مسیر فتح جام‌های قهرمانی را محدود کند. البته در مهارت‌های فوتبالی اینیستا و حرفه‌ای‌گری او بحثی نیست و این ستاره اسپانیایی همچنان تمایل زیادی به فتح جام‌های قهرمانی بیشتر دارد اما بالا رفتن سن او و مصدومیت‌های پی‌درپی باعث شده جایگاه او در ترکیب اصلی تیم کاتالان با اما و اگرهایی روبه‌رو شود و این شرایط برای بازیکنی در حد و اندازه‌های او چندان دلنشین نیست. دیدن اینیستا روی نیمکت ذخیره‌های تیم، اتفاق دردناکی است و همین او را به فکر تصمیم‌گیری برای آینده‌‌اش انداخته.

این روزها ژاوی بهترین سفیر فوتبال قطر در دنیاست. او اخیراً قراردادش را با السد برای یک فصل دیگر تمدید کرد تا همچنان برای این تیم به میدان برود و در کنار این، همراه با برادرانش در حال فعالیت در مرکز اسپایر هستند تا به رشد و پیشرفت فوتبال در این کشور آسیایی کمک کنند و بدین ترتیب کاپیتان سابق بارسا تبدیل به یک مهره تعیین‌کننده در فوتبال قطر شده است.

روزنامه موندو دپورتیوو در گزارشی به این نکته اشاره کرده ژاوی، موفق شده اینیستا را متقاعد کند تا سفری به دوحه داشته باشد و از شهری که او با خانواده‌‌اش در آن زندگی می‌کنند، بازدید کند و در جریان امکانات فوق‌‌العاده‌ای که مقامات قطری برای زندگی در اختیار او قرار داده‌اند قرار بگیرد. این در حالی است که قطری‌ها پس از کسب میزبانی جام جهانی‌ 2022 تلاش زیادی برای رشد فوتبال‌شان می‌کنند و در همین راستا، به خدمت گرفتن اینیستا برای رشد و پرورش فوتبال در این کشور در اولویت مقامات قطری است.

آندرس اینیستا از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود در صورت جدایی از بارسا، هرگز حاضر نیست رودرروی این تیم به میدان برود و از همین ‌رو بعید به نظر می‌رسد تماس‌های پی‌درپی پپ گواردیولا با او، منجر به ملحق شدن دوباره اینیستا به سرمربی سابقش شود. سرمربی سیتی تمایل زیادی دارد اینیستا را به تیمش ببرد. از سوی دیگر اینیستا پیشنهاد قطری‌ها را روی میز می‌بیند که تضمین فوق‌‌العاده‌ای برای زندگی او و خانواده‌‌اش ارائه می‌دهند. انتقال به قطر به منزله حضور در لیگی سطح پایین است که در نتیجه توقعات فوتبالی در آن چندان بالا نیست ولی سرمایه‌گذاری‌های فوق‌‌العاده‌ای در آنجا انجام می‌شود. رقابت‌های جام جهانی‌ 2018 روسیه کمتر از یک سال دیگر آغاز خواهد شد و اینیستا قصد دارد بعد از جام جهانی‌ 2018 از فوتبال ملی و شاید بارسا خداحافظی کند. از همین‌ رو او به تدریج به فکر آینده‌‌اش افتاده. گویا ژاوی هم موفق شده یار قدیمی‌‌اش را برای انتقال به قطر متقاعد کند و احتمالاً اینیستا بعد از خداحافظی با پیراهن بارسا، عازم فوتبال قطر خواهد شد.