افشاگری جنجالی بلاتر درباره اعطای میزبانی جام جهانی

سپ بلاتر رئیس سابق فیفا که به جرم فساد مالی شش سال از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم شده است در گفتگو با یک روزنامه سوئیسی به دفاع از فیفا پرداخت و گفت تاریخ نشان خواهد داد که فیفا فاسد نیست.
به گفته بلاتر با وجود فساد وسیع در فیفا ، خود این سازمان را نباید سرزنش کرد.وی در عین حال ادعا کرد اعطای میزبانی جام جهانی بر اساس فشار و توصیه سیاسی انجام می شود.

بلاتر 81 ساله ، که از سال 1998 به عنوان رئیس فیفا فعالیت کرده بود،در مصاحبه ای طولانی با نشریه سوئدی اکسپرسن ، اصرار داشت به جای این که کل فیفا مقصر قلمداد شود باید افراد را مقصر دانست.
بلاتر گفت:"این قضاوتی است که رسانه های بین المللی پس از 27 مه 2015 انجام دادند:" فساد در فیفا وجود دارد. اما فیفا فاسد نیست. "

بلاتر ژوئن سال 2015 تنها شش  روز پس از انتخابات ریاست فیفا  و پس از دستگیری چند نفر از اعضای فیفا به اتهام فساد، از سمت خود استعفا داد.

وی افزود: " ممکن است افراد فاسد باشند، اما سازمان فیفا را نمی توان فاسد دانست."

"این دلیل اصلی من برای ترک پستم بود. من تازه به عنوان رئیس فیفا انتخاب شده بودم. مطمئن هستم که با انجام این کار، وزارت دادگستری آمریکا را آرام کردم."

"در تاریخ 27 می 2015، همه گفتند که فیفا یک سازمان" مافیایی و فاسد "است. پس از [استعفای من]، آنها گفتند که فیفا قربانی است."
وقتی از بلاتر سئوال شد چه کسی گفت فیفا قربانی است، وی بلافاصله گفت: "وزارت دادگستری آمریکا. شما می توانید از آنها بپرسید. آنها گفتند:" فیفا قربانی است. "

 

"اعضای فیفا که دستگیر شده اند و یا با مقامات آمریکایی مشکل دارند، به دلیل انجام کارهایی در کنفدراسیون های خود ، بازداشت شدند نه به عنوان اعضای فیفا. افرادی از آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی، و اکنون هم فردی آسیا، همه فعالیت های آنها مربوط به اتحادیه های خود آنها است بنابراین این دروازه فیفا نیست، این دروازه کنفدراسیون است.
نمی توان نگرش رسانه های بین المللی را تغییر داد.آنها هنوز هم فیفا را فاسد و سپ بلاتر را به عنوان رهبر همه این رسوایی ها نشان می دهند، اما تاریخ نشان می دهد که فیفا فاسد نبود."

بلاتر،ادعا کرد که به مقامات سوئیس درباره تحقیقات مداوم آنها درباره سازمان فیفا کمک می کند.

او گفت:" من به لحاظ جسمی در فیفا نیستم، اما به لحاظ ذهنی هنوز با فیفا ارتباط دارم. من به مقامات سوئیس کمک می کنم تا چیزهایی را بیابند که به چند نگرانی بین المللی مربوط می شود.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات جام جهانی در روسیه در سال آینده و قطر در سال 2022، گفت:" من فرد مطلعی هستم، به این موارد پاسخ می دهم، زیرا می خواهم حقیقت مشخص شود."

"گوش کنید. تصمیم به اعطای میزبانی جام جهانی بر اساس توصیه های سیاسی و فشار سیاسی است."