فدراسیون فوتبال ایران به حرف فرگوسن رسید

امیر حاج رضایی  درباره تأثیر مثبت این اتفاق بر فوتبال پایه و نمونه های اروپایی اش حرف زد.

متن کامل صحبت های وی را در ادامه از نظر می گذرانید:

*آلمان ها هم با این روش کار می کنند

اتفاقی که درباره اعزام تیم جوانان به تورنمنت امیدها رخ داد یک کار اصولی است که مبنای علمی دارد. این اتفاق سالیان سال است که در کشورهای پیشرفته در حال تکرار است و همین حالا یک نمونه واضح آن را در فدراسیون فوتبال آلمان می بینیم. تیمی که در جام کنفدراسیون ها به فینال رسید و قهرمان شد متشکل از بازیکنان تیم امید این کشور بود. پیش از آن هم آلمان جوان شده ای را دیدیم که در جام جهانی برزیل به فینال رفت و آنجا نیز قهرمان شد.

*دیر بود ولی خوب بود

گرچه این اتفاق در فوتبال ما خیلی دیر رخ داده است ولی با این همه همین که حالا شاهد رویکردی اینچنینی هستیم جای بسی خوشحالی و امیدواری دارد. همین که ما سرانجام در ابتدای مسیری ایستاده ایم که پیش از ما بسیاری از ممالک پیشرفته آن را طی کرده و جواب هم گرفته اند اتفاق مثبتی است که غیر از این نمی توان به هیچ طریق دیگری آن را ارزیابی کرد. تشکیل تیم های پایه از ضرورت های اصلی در فدراسیون هاست. سن چیزی است که نمی توان به هیچ وجه جلوی بالا رفتن آن را گرفت و این که از بازیکنان در رده های بالاتر از سن شان استفاده کنیم به نوعی همان مقابله با سرعت پیشرفت سن و سال بازیکنان است.

*جوانان زودتر پخته می شوند

وقتی بازیکنان رده های پایین تر در تورنمنت های بالاتر حضور داشته باشند هم بر بار تجربی شان افزون می شود و هم دوری از خانه و خانواده را بهتر درک می کنند. زمانی که بچه ۶ ساله از خانه به مدرسه می رود حتما معلمش یک خانم باید باشد تا از آغوش مادر به آغوش مادری دیگر برود و با این همه بسیاری از بچه ها این دوری را بر نمی تابند. در فوتبال و در سنین نوجوانان هم چنین اتفاقی رخ می دهد. این خود مصداق دیگری بر این ادعاست که برای آشنایی بازیکنان رده های پایه با محیط بیرون از خانه هر چه تجربیات آنها بیشتر و بیشتر باشد در نحوه عملکردشان نقش مؤثرتری خواهد داشت و آنها را پخته تر می کند.

*بدون بچه ها به هیچ کجا نمی رسیم

زمانی که فرگوسن دیوید بکهام، رایان گیگز، پل اسکولز و نیکی بات ۱۷، ۱۸ ساله را به ترکیب منچستر راه داد این تیم در اولین دیدار برابر آستون ویلا باخت و "آلن هنسن" گزارشگر بازی در پایان آن دیدار گفت:«با این بچه ها منچستر به برد نمی رسد». ولی فرگوسن در جواب به او پاسخ داد:«بدون بچه ها به هیچ کجا نمی رسیم»... این نظریه بعدها جواب داد و به یک اصل در بسیاری از باشگاه های انگلیس و دنیا بدل شد. حالا هم به نظر می رسد که فدراسیون بالاخره به حرف فرگوسن رسیده که این تصمیم را گرفته است. این تصمیم فدراسیون را می پسندم.برگزاری بازی های تدارکاتی بیشتر برای این رده سنی حکم خودشناسی برای آنها را هم دارد که البته همه اینها حکایت از تجربیات عالی کارلوس کی روش دارد که گام بزرگی را در پیشرفت فوتبال ما برداشته است.