تیم ملی ایران در کدام سید جام جهانی قرار می گیرد؟

تیم ملی فوتبال ایران با شکست ازبکستان در روزهای پایانی خردادماه بعد از برزیل تبدیل به دومین کشوری شد که بلیت حضور در روسیه را نهایی کرد. شاگردان کی روش با نمایشی مقتدرانه موفق شدند خیلی زود کار حضور در جام جهانی را یکسره کنند تا تیم ملی در آخرین رده بندی تیم های ملی با صعودی 7 پله ای، رتبه 23 جهان را کسب کند.

رتبه ای که تیم ملی را بالاتر از کشورهای مطرحی مانند هلند، بوسنی و هرزگوین، ترکیه، مصر، آمریکا و غیره قرار داده  تا تیم کی روش بهترین رتبه خود را بعد از حضور این سرمربی پرتغالی در جدول رده بندی فیفا تجربه کند؛ رتبه ای که البته برخلاف برخی صحبت های تاثیری در سید بندی فیفا برای برگزار مسابقات جام جهانی ندارد.

فیفا برای انتخاب سید بندی جام های جهانی تنها این موضوع را برای سید اول مسابقات مد نظر قرار می دهد و 8 تیم اول آخرین رده بندی فیفا پیش از برگزاری قرعه کشی در سید یک قرار می گیرند. البته با توجه به عدم حضور روسیه در جمع 8 تیم برتر، روسیه به همراه 7 تیم برتر جدول رده بندی فیفا در این سید قرار خواهند داشت و بقیه سیدها بی توجه به سید بندی و بر اساس سهمیه های قاره ای مشخص خواهد شد.

به طور مثال در جام جهانی 2014 با توجه به میزبانی برزیل و حضور این کشور در جمع 8 تیم برتر، برزیل به همراه اسپانیا، آلمان، آرژانتین، اروگوئه، کلمبیا، بلژیک و سوئیس در سید یک قرار گرفتند و سرگروه گروه های هشتگانه شدند.

سید دوم مسابقات جام جهانی برزیل با حضور تیم های آفریقایی و دو نماینده دیگر آمریکای جنوبی که در سید یک نبودند(اکوادور و شیلی) در سید دوم مسابقات قرار گرفتند. دیگر تیم های اروپایی که در سید یک قرار نگرفتند نیز سید سوم مسابقات جام جهانی 2014 را تشکیل دادند و تیم های آسیایی و نمایندگان  امریکای شمالی نیز در سید چهارم مسابقات قرار گرفتند.

در مسابقات جام جهانی 2010 نیز شرایط به همین شکل بود و نمایندگان آسیا و آمریکای شمالی در سید دوم، آفریقا و آمریکای جنوبی در سید سوم و اروپا در سید چهارم قرار گرفتند.

با مشخص شدن تیم های صعود کننده به جام جهانی 2018 و البته نهایی شدن رتبه 7 تیم برتر این مسابقات، فیفا سید بندی جام جهانی را بر اساس قاره های مختلف مشخص خواهد کرد و رده بندی تیم ها به جز سید یک، در دیگر سید بندی ها اهمیت و تاثیری نخواهد داشت. بنابر این شاگردان کی روش مانند دیگر نمایندگان آسیا در یکی از گلدان های مسابقات قرار خواهند گرفت و پیشرفت آنها در رده بندی فدراسیون جهانی فوتبال تاثیری بر قرعه آنها نخواهد داشت.