لژیونر ایرانی به دنبال حضور در باشگاهی بزرگ

در بازگشت به اردوی روستوف بعد از حضور قرضی در آنژی ماخاچ‌کالا در نیم‌فصل دوم پارسال هنوز نتوانسته به ترکیب اصلی برگردد و با گذشت سه هفته از فصل جدید لیگ برتر روسیه تنها طعم نیمکت‌نشینی را چشیده است.

سعید عزت‌اللهی که امیدوار بود بعد از دگرگونی گسترده در ترکیب نفرات روستوف بتواند جایگاهی ثابت برای خود دست و پا کند، حالا باید برای فرار از نیمکت‌نشینی تلاش کند چون این‌طور که به نظر می‌رسد سرمربی جدید روستوف چندان تمایلی به بهره بردن از این ملی‌پوش جوان ایرانی در سال منتهی به جام جهانی‌ ندارد. پیرامون همین وضعیت و بازی‌های آتی تیم ملی به خصوص مصاف با کره‌جنوبی در شهریورماه با سعید عزت‌اللهی گفت‌وگوی مفصلی انجام دادیم.

*از شرایط این فصل شروع کنیم، راضی هستی؟

بله، خدا را شکر شرایط خوبی دارم. در تمرینات و اردوهای پیش‌فصل همراه روستوف توانستم عملکرد خیلی خوبی داشته باشم به خصوص در بازی‌های تدارکاتی که در اردوی اروپایی و قبل از آغاز فصل داشتیم، بهترین عملکرد را از خود ارائه دادم تا بتوانم نقش مؤثری در سرنوشت این تیم داشته باشم.

*نیم‌فصل حضور قرضی در آنژی ماخاچ‌کالا تصمیم عجیبی نبود؟

نه عجیب نبود چون باید بستری فراهم می‌شد که بیشتر بازی می‌کردم و تجربه‌ام در فوتبال روسیه و حرفه‌ای اروپا بالا می‌رفت. در آن مقطع وقتی با کادر فنی وقت روستوف صحبت کردم و پی بردم احتمال قرار گرفتن در ترکیب اصلی زیاد نیست، پیشنهاد حضور قرضی در آنژی را قبول کردم و اتفاقاً از این تصمیم راضی هستم چون بازی‌های زیادی انجام دادم آن هم در شرایطی کاملاً متفاوت با روستوف.

*با هر زحمتی بود این تیم را در لیگ برتر روسیه حفظ کردید؟

بله، شرایط خیلی سختی بود اما همه اعضای تیم نهایت تلاش خود را انجام دادند و تیم در لیگ برتر ماندنی شد آن هم در آخرین بازی و آخرین دقایق. گفتم تجربه فوق‌‌العاده‌ای برای من بود و کاملاً از این انتقال قرضی بهره بردم چون هم بازی کردم، هم در شرایط سخت توانستم توانایی‌های فنی خودم را محک زده و به معرض نمایش بگذارم.

*پیشنهادی برای ماندن به تو ندادند؟

چرا خیلی دوست داشتند در آنژی باقی بمانم اما سرنوشت من دست باشگاه روستوف بود چون با آنها قراردادی دو ساله امضا کرده بودم و باید به اردوی این تیم در تابستان اضافه می‌شدم.

*چرا قراردادت را با روستوف تمدید کردی؟

دقیقاً نیم‌فصل زمستانی لیگ‌های اروپایی بود و اتفاقاً پیشنهادات خیلی زیادی هم از کشورهای مختلف داشتم اما وقتی نشستم و فکر کردم، دیدم انتقال در آن مقطع از روسیه ممکن است تبعات بدی برای من داشته باشد، این بود که تصمیم گرفتم در همین لیگ بمانم چون تجربه یک سال و نیم بازی در روستوف را در کارنامه داشتم و در آن مقطع ماندن در لیگ روسیه بهترین تصمیم به نظر می‌رسید، از همین‌رو قراردادم را با باشگاه برای دو سال و نیم تمدید کردم.

*پس ریسک نیمکت‌نشینی در سایر باشگاه‌ها را به جان نخریدی؟

این‌گونه هم می‌توان برداشت کرد اما مهمترین نکته برای من این بود که شرایطم در تیم ملی را به خطر نیندازم. بازی‌های حساسی در راه صعود به جام جهانی‌ پیش‌روی ایران بود و بعد از مشورت‌هایی که گرفتم، ماندن در روستوف و حضور قرضی در آنژی را بهترین تصمیم دیدم. الان هم خیلی امیدوارم که در سال منتهی به جام جهانی‌ بتوانم بهتر از شرایطم در روسیه در راه درخشش با پیراهن تیم ملی بهره ببرم تا بعد از این تورنمنت راهی یک باشگاه بزرگ‌تر شوم.

*اما گویا برنامه طبق خواسته تو پیش نرفته چون با گذشت سه هفته هنوز فرصت بازی پیدا نکردی؟

باشگاه روستوف با تغییرات گسترده‌ای روبه‌رو شده چه از حیث کادر فنی، چه از حیث بازیکن، به همین خاطر کمی شرایط غیرقابل پیش‌بینی است. مربی جدید سلیقه‌ای متفاوت دارد و در این هفته‌ها تصمیم گرفته از من در ترکیب اصلی بهره نبرد، به همین خاطر روی نیمکت نشستم و تلاش می‌کنم با تمرین و پشتکار بیشتر بتوانم جایگاه ثابتم را پس بگیرم.

*انتظار این بود بعد از رفتن 10 بازیکن اصلی، یکی مثل سعید عزت‌اللهی در بازگشت به روستوف ستاره‌ای کلیدی در تیم باشد؟

هدف من هم همین بود اما گفتم مربیگری سلیقه‌ای است و من به عنوان بازیکن حرفه‌ای نه می‌توانم اعتراضی داشته باشم، نه کاری انجام بدهم. تنها باید تمرین کنم و امیدوار باشم فرصتی نصیبم شود. البته چند روز پیش پیرامون شرایطم با سرمربی تیم گفت‌وگویی انجام دادم که با ابراز رضایت از شرایط بدنی و فنی من وعده داد به زودی فرصت برای بازی به من هم می‌رسد. مسلماً اگر در برنامه‌های باشگاه و کادر فنی جایی نداشتم، باشگاه در نقل و انتقالات تابستانی نام من را در لیست فروش می‌گذاشت اما این کار را نکرد و حالا من تلاشم را دوچندان کردم که در زودترین زمان ممکن در ترکیب اصلی قرار بگیرم.

*نگران نیستی ادامه نیمکت‌نشینی، جایگاه تو در تیم ملی ایران برای جام جهانی‌ را به خطر بیندازد؟

نگران؟! نه، من هم مثل هر فوتبالیست حرفه‌ای از نیمکت‌نشینی راضی نیستم و این موضوع را به اطلاع سرمربی تیم رساندم و مطمئنم خیلی زود از این وضعیت خارج خواهم شد.

*جدایی قربان بردیف و تغییرات تو را وسوسه نکرد که از روستوف بروی، درست مثل آزمون؟

نه، دلیلی برای این کار نبود. در فوتبال حرفه‌ای هر لحظه ممکن است شاهد اتفاقات و تصمیمات غیر قابل پیش‌بینی باشی؛ درست مثل شرایطی که روستوف در تابستان با آن دست به گریبان بود اما لزومی نداشت من بخواهم تیمم را تغییر بدهم چون قراردادی حرفه‌ای با باشگاه روستوف داشتم و باید به آن پایبند می‌ماندم.

*کمتر از یک ماه تا بازی با کره‌جنوبی زمان مانده. این بازی را چطور می‌بینی؟

مصاف با کره یکی از جدال‌های سنتی قاره آسیا محسوب می‌شود که حساسیت‌های خاص خود را دارد. با وجود اینکه صعود ایران به جام جهانی‌ روسیه 2018 قطعی شده، اما با این حال این مصاف برای ما دشواری‌های خاصی دارد چون باید در خانه حریف بازی کنیم و رکورد شکست‌ناپذیری خودمان را حفظ کنیم آن هم در شرایطی که میزبان برای صعود به روسیه دست و پا می‌زند و شکست دادن ایران برای آنها از نان شب واجب‌تر است.

*به نظرت می‌توانیم رکورد شکست‌ناپذیری مقابل کره را ادامه بدهیم؟

قطعاً این توانایی را داریم به خصوص که کره‌ای‌ها خیلی زیاد از ایران هراس دارند. ما الان تیمی جوان و هماهنگ داریم که با اقتدار صعود کردیم و هدف ما بردن کره در سئول است.

*حذف کره‌جنوبی از جام جهانی‌ می‌تواند حسن ختام بسیار خوبی برای تیم ملی ایران در مقدماتی جام جهانی‌ باشد.

بله، با شرایطی که در جدول حاکم شده، کره‌ای‌ها چاره‌ای ندارند در مصاف با ایران به برتری برسند چون باید در هفته پایانی در خاک ازبکستان به مصاف این تیم بروند که شانس صعود دارد. از همین‌رو فکر می‌کنم اگر بتوانیم کره را در سئول شکست بدهیم، می‌توانیم به این خواسته و آرزوی فوتبال‌دوستان ایرانی جامه عمل بپوشانیم تا ازبک‌ها راهی اولین جام جهانی‌ خود شوند.