گمشده بزرگ لیگ برتر، پول بلیت‌های پرسپولیس

پرسپولیس به سازمان لیگ معترض است و داستان اختلاف حساب بر سر درآمد بلیت فروشی بالا گرفته. البته این مشکل در فصول گذشته هم وجود داشته اما حالا که باشگاه پرسپولیس اسیر مشکلات مختلف مالی است اصلا دوست ندارد از حقش کوتاه بیاید. داستان از مصاحبه پنج‌شنبه شب طاهری مدیرعامل باشگاه پرسپولیس آغاز شد و شنبه بود که سازمان لیگ درصدد شفاف سازی برآمد و اعلام کرد نه تنها پرسپولیس از این بابت طلبکار نیست بلکه بدهکار هم هست.

در واقع میزان درآمد پرسپولیس با کسور سهم 35 درصدی شرکت مجری این کار 2/2 میلیارد اعلام شد و بدهی‌اش 2/1میلیارد تا مشخص شود سهم سرخ‌ها از این داستان فقط 100 میلیون تومان بوده است!

آنچه سازمان لیگ درباره تعداد هواداران فصل گذشته پرسپولیس منتشر کرد با آنچه پیش از این اعلام کرده بود تفاوت زیادی داشت و با اینکه روز بعد این عدد اصلاح شد اما بحث‌های اساسی سرجای خود باقی است؟ اینکه پرسپولیس چرا بدهکار شده و محاسبات سازمان لیگ بر چه اساسی بوده است؟

اختلاف 260 هزار نفری

 سازمان لیگ با تصحیح اشتباهش در اطلاعیه نخست خود اعلام کرد رقم درست تعداد تماشاگران پرسپولیس در لیگ شانزدهم 728 هزار و 500 نفر بوده است اما این عدد همچنان با آن 988 هزار نفر مد نظر باشگاه پرسپولیس تفاوت زیادی دارد. تفاوت این دو عدد حدود 260 هزار نفر است که اگر با بلیت میانگین ده هزار تومان هم محاسبه شود بیش از 2/5 میلیارد تومان خواهد شد. باشگاه پرسپولیس هم می‌گوید این عدد 988 هزار نفر را ما اعلام نکرده‌ایم و در سایت سازمان لیگ منتشر شده.

خبر مورد اشاره مربوط به روز 3 تیرماه سال جاری است که در سایت سازمان لیگ منتشر شده اما سعید فتاحی مسوول کمیته مسابقات سازمان لیگ به کلی از آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کرد.

به همین منظور لینک خبر مربوطه را برای ایشان فرستادیم تا مشخص شود این خبر بر چه اساسی روی خروجی سایت سازمان لیگ قرار گرفته و چرا با عدد جدید اعلام شده اینقدر تفاوت دارد؟ فتاحی اعلام کرد بعد از بررسی لینک و خبر مربوطه دوباره با ما صحبت خواهد کرد که متاسفانه بعد از جلسه‌ای که داشت پاسخگو نبود.

پرسپولیس همچنان 2/1 میلیارد بدهکار است!

عدد تماشاگران پرسپولیس در لیگ شانزدهم اصلاح شد اما بدهکاری پرسپولیس سر جای خود باقی است. فتاحی روزی که به اشتباه تعداد تماشاگران پرسپولیس در لیگ شانزدهم را 52 هزار نفر اعلام کرد روی این مساله تاکید داشت که باشگاه پرسپولیس 2/1 میلیارد تومان هم به سازمان لیگ بدهکار است. دیروز وقتی از فتاحی درباره این مساله پرسیدیم باز هم ایشان تاکید کردند که رقم بدهکاری پرسپولیس به سازمان لیگ همان 2/1 میلیارد است. این یعنی که با وجود بالا رفتن 216 هزار نفری تعداد تماشاگران تغییری در مبلغ بدهی پرسپولیس حاصل نشده! این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که باشگاه پرسپولیس نه تنها بدهی2/1 میلیاردی را قبول ندارد بلکه معتقد است حقوق 7-6 میلیاردی‌اش در این ماجرا پایمال شده است.

چرا بلیت فروشی را به خودمان نمی‌دهید؟

باشگاه پرسپولیس به این مساله کلی معترض است که چرا اصلا بلیت فروشی بازی‌های خانگی‌اش را به خود باشگاه واگذار نمی‌کنند تا این همه حرف و حدیث پیش نیاید؟ مسوولان باشگاه پرسپولیس می‌گویند آنها در دو بازی لیگ قهرمانان که میزبان بودند مسوولیت بلیت فروشی را قبول کردند و در حالی که فقط نیمی از ورزشگاه پر شده بود از این دو بازی چیزی حدد 900-800 میلیون تومان نصیب شان شد (البته یادآوری کنیم بلیت بازی با الوحده و الریان گران‌تر از بلیت بازی‌های لیگ برتر بود و باشگاه پرسپولیس خودش روی بلیت‌ها قیمت گذاشت) پس چطور می‌شود که سازمان لیگ بابت 15 بازی خانگی ما که حداقل 40-30 هزار نفر در ورزشگاه بودند این مبلغ ناچیز (2/ 2 میلیارد)را به ما داده‌ و تازه طلبکار هم شده‌اند؟

شرکت مجری، مشکل اصلی

باشگاه پرسپولیس به شرکتی که مجری طرح بلیت فروشی است معترض است و می‌گوید چرا باید این شرکت سهم 35 درصدی بلیت فروشی بازی‌هایش را ببرد؟ باشگاه پرسپولیس می‌گوید خودمان بلیت می‌فروشیم و این شرکت را کنار می‌زنیم اما سازمان لیگ همچنان اصرار به همکاری با این شرکت دارد. سعید فتاحی می‌گوید: «ما خودمان به این قرارداد معترضیم چون به اشتباه بسته شده.

الان هم این شرکت می‌خواهد 20 درصد به ما تخفیف بدهد و سهمش بشود 15 درصد اما باشگاه پرسپولیس می‌گوید باید 5 درصد باشد(با خنده.)فتاحی می‌گوید سهم اتوبوسرانی، نیروی انتظامی و ... رقم قابل توجهی نمی‌شود که باشگاه پرسپولیس بخواهد به آن معترض باشد. باشگاه پرسپولیس هم به این مساله معترض نیست اما می‌گوید هزینه‌هایی که سازمان لیگ برای برنامه‌های فرهنگی مسابقات کرده و به پای باشگاه نوشته باعث شد درآمد این باشگاه از بلیت فروشی کم شود و حتی بدهکار شوند.

باشگاه پرسپولیس به این مساله معترض است و می‌گوید اگر این برنامه‌ها اینقدر هزینه دارد اصلا حاضر نیست در مسابقاتش اجرا شود یا در نهایت اینکه خود باشگاه اجرای این برنامه‌ها را به عهده بگیرد چرا که هم خود باشگاه با کلی از هنرمندان پرسپولیسی ارتباط دارد و می‌تواند در این راه صرفه جویی کند هم اینکه برخی از این برنامه‌ها لازم و ضرروی نیست.

اعتراض پرسپولیس به نوع محاسبه

در محاسبه درآمد بلیت فروشی بازی‌های پرسپولیس، سازمان لیگ 10 هزار تومان را به میانگین هر بلیت محاسبه کرده اما باشگاه پرسپولیس می‌گوید حتی اگر برای هر بلیت عدد 8500 تومان را هم محاسبه کند درآمد باشگاه از این مساله بیشتر خواهد شد. در عین حال مسوولان باشگاه پرسپولیس به این مساله معترضند که این محاسبه درست انجام نمی‌شود. آنها می‌گویند در هر بازی خانگی این  جایگاه اصلی و سکوهای روبروی جایگاه است که پر می‌شود و همیشه تماشاگر دارد.

قیمت بلیت این دو قسمت گران‌ترین بخش ورزشگاه است اما وقتی پای محاسبه سازمان لیگ می‌شود آنها محاسبه را بر اساس 10 هزار تومان انجام می‌دهند. پرسپولیس می‌گوید آیا هواداران این تیم ابتدا سکوهای طبقه دوم را پر می‌کنند که همیشه رقم کمی برایشان محاسبه می‌شود؟

ورود بدون بلیت 215 هزار نفر در 15 بازی

سعید فتاحی می‌گوید 15 بازی خانگی پرسپولیس در فصل گذشته 728500 نفر تماشاگر داشته اما 512648 بلیت فروخته شده است. فتاحی این اختلاف را با توجه به شرایط فوتبال ایران و ورزشگاه‌ها عادی می‌داند و می‌گوید این اختلاف 40-30 درصدی بین تعداد تماشاگران و بلیت‌ها طبیعی است. با این حال باشگاه پرسپولیس می‌گوید اگر خود باشگاه بلیت فروشی را در دست بگیرد و اداره کند این مشکل را حل خواهد کرد و در واقع ضرر ناشی از حضور غیر قانونی بیش از 215 هزار نفر در ورزشگاه را به پای کنترل ناقص و کار ضعیف سازمان لیگ در این خصوص می‌گذارد.

پشت پا به توافق طاهری و تاج

سال گذشته مهدی تاج و علی اکبر طاهری بارها در این باره جلسه گذاشتند و بارها از سوی باشگاه پرسپولیس اعلام شد از این پس بلیت فروشی بازی‌های خانگی را خود باشگاه انجام می‌دهد اما این اتفاق هنوز رخ نداده و تمام اختلاف حساب‌ها ناشی از این کوتاهی است. جالب اینکه وزیر وزش نیز مستقیما به این مساله ورود کرد و در شهرستان‌ها بلیت فروشی را تیم میزبان انجام می‌دهد اما در تهران هنوز این اتفاق نیفتاده و پرسپولیس همچنان ضرر می‌کند.