واکنش وزیر ورزش به مدیریت در باشگاههای پرسپولیس و استقلال

متن کامل صحبتهای وزیر ورزش و جوانان است که پیاده شده و پیش روی شماست. مصاحبه ای که در آن از موضوعات مهمی مثل وضعیت آینده دو رشته فوتبال و کشتی حرف به میان آمده است :

*یکی از دغدغه های مهم مخاطبان ما،موضوع ازدواج و اشتغال است؛می خواستم بپرسم که در این زمینه چه برنامه ای دارید وچگونه فکر می کنید .اما قبل از آن می خواهم خیلی صریح بپرسم که آیا در وزارت ورزش و جوانان این موضوع یعنی بخش جوانان،فدای ورزش نشده؟

-گفته می شود که این اتفاق افتاده ولی عملکرد،شاخص و آمار وارقام هایی که ما درچهار سال اول دولت(یعنی دولت یازدهم) داشتیم،حکایت از این می کند که آن جوری که گفته می شود و انتقاد می شود مسائل جوانان و مشکلات آنها تحت الشعاع ورزش قرار نگرفته؛مثلا در بحث ازدواج،آمار هایمان نشان می دهد که تسهیلات ازدواجی که درسال 92 پرداختیم مجموعا دوهزار و نهصد میلیارد تومان بوده و این تسهیلات در سال 95 چهار برابر رشد داشت و به نه هزار و هشتصد میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.در واقع این همان وام ازدواج است که از سه میلیون تومان به ده میلیون تومان رسید.

ما ابتدای دولت یازدهم تقریبا خانه ی جوانی در کشور نداشتیم ولی در حال حاضر 46 خانه جوان داریم.تعداد سازمان های مردم نهاد مرتبط با جوانان در سال 92 حدود 50 یا 60 در کل کشور بود؛ ولی حالا به مرز 2000 رسیده؛ یعنی یک رشد 40 یا 50 برابری داشته است.

دفاتر مشاوره راهنمایی و ازدواج،چهار سال پیش شاید در حدود 10 تا در کل کشور بود؛ ولی در حال حاضر دفاتری که مربوط به مجموعه ورزش و جوانان است به 250 در کل کشور رسیده است. این آمار و کارنامه نشان می دهد نقدهای وارد شده که مسائل جوانان تحت الشعاع ورزش قرار گرفته اشتباه است؛البته بسیاری می گفتند که اگر سازمان ملی جوانان به شیوه گذشته احیا و مسائل جوانان به صورت مستقل پیگیری می شد شاید دستاورد ها بیشتر از این بود.در هر صورت ما فکر می کنیم که با همین قدرت و رویکرد و تاکیداتی که جناب رئیس‌ جمهور همواره در بحث حل مشکلات جوانان داشته اند،بایستی این موضوع را با جدیت دنبال کنیم.

*به هر حال معاونان شما چندین بار تاکید کردند که باید بخش جوانان تفکیک و جدا شود،یعنی شما در وزارت ورزش هوادار تفکیک هستید؛در عین حال یک موضوعی که مشخص است این است که هرگاه صحبت از اشتغال جوانان و ازدواج می شود از یک مسئولیت و حیطه ی فرابخشی صحبت می شود؛ اما در عین حال باز هم گفته می شود که باید این بخش ها تفکیک بشوند و سازمان ملی جوانان شکل بگیرد.اگر یک وزارتخانه نتواند این هماهنگی لازم را ایجاد کند،چطور ما از یک سازمان باید انتظار داشته باشیم که این اتفاق بیفتد؟

در حال حاضر ما مسائل مربوط به جوانان از جمله مسائل مربوط به ازدواج،تحصیل،اوقات فراغت و اشتغال را از طریق همگرایی و برنامه ریزی برای دستگاه های اجرایی مختلف انجام می دهیم.در شورای عالی جوانان و ستادهای ساماندهی جوانان در کشور وهمچنین استان های مختلف،نمایندگان دستگاه های مختلف اجرایی و وزارتخانه ها حضور دارند و همه کمک می کنند که اینگونه مسائل و مشکلات جوانان بررسی شود. جمعی که منتقد وضعیت فعلی بودند،ابراز می کردند که با تشکیل سازمان ملی جوانان و احیای آن به شیوه ای که در دولت های هفتم و هشتم بود،امور جوانان در یک مجموعه ای متمرکز می شود که اگر مسئول آن سازمان همزمان با پست ریاست سازمان ملی جوانان،معاونت رئیس‌ جمهور را هم داشته باشد به عنوان معاون رئیس‌ جمهور می تواند از یک اقتدار بیشتری برای آن همگرایی و هم افزایی که نیاز است،استفاده کند.در هر صورت هم طرفداران انتزاع و هم طرفداران باقی ماندن به همین شکل فعلی،استدلال های مختلف و قابل تاملی را دارند که فعلا این لایحه که مربوط به انتزاع بخش هایی از سه وزارتخانه بوده(وزارت ورزش و جوانان،وزارت صنعت، معدن و تجارت،وزارت راه و شهرسازی)در مجلس در کمیسیون های مختلف در حال بررسی است و در این دوره ای ما که ایام رای اعتماد در کمیسیون ها،فراکسیون ها و مجامع مختلف استانی،منطقه ای و قومی داشتیم،نقطه نظرات خیلی خوبی از سوی نمایندگان محترم مجلس ابراز شد.دولت این را به عنوان یک لایحه به مجلس تقدیم کرده و ما هم از این لایحه  باید دفاع کنیم و دفاع می کنیم؛نهایتا هر تصمیمی که مجلس می گیرد برای ما بایسته انجام است.من در طول 9 ماه گذشته که افتخار خدمتگزاری در این وزارتخانه را داشتم،تقریبا در 30 سفر استانی ای، در هر استانی که رفتم با سازمان های مردم نهاد جوانان جداگانه جلسه گذاشتم و پای حرف های آن ها نشستم. ایده ها،پیشنهادات و انتقاد های آن ها را شنیدم و تلاش کردیم که با یک ارتباط نزدیک تر و تعامل بیشتر بتوانیم رضایت جوانان و سازمان های مردم نهاد را کسب کنیم و شرایطی به وجود بیاوریم که آن ها بتوانند در عرصه های تصمیم گیری و اجرایی کشور حضور پیدا کنند؛چون نفس وجود این سازمان های مردم نهاد این است که ما زمینه ای فراهم کنیم تا نسل جوان ما با عرصه های مختلف اجرایی و برنامه ریزی کشور آشنا بشود تا آمادگی لازم برای ورود به مسئولیت ها و عرصه های اجرایی را کسب کند.

*در رابطه با کشتی یکسری مسائلی مطرح شد. ما دیشب با مربی محترم تیم ملی کشتی و مخالفانش درمورد نتایج اخیر در پاریس صحبت هایی داشتیم؛ اما آن چه که متوجه وزارت ورزش است و معاون شما هم در برنامه ی ما گفت،آن نامه ای است که از وزارت ورزش به فدراسیون کشتی ارسال و رسانه ای شد و پیرامون آن دلخوری هایی نیز به وجود آمد.می خواستم بدانم که شما هم همین نظر را دارید که نامه نباید رسانه ای می شد؟ این مسئله قرار است چگونه پایان یابد؟

-در ابتدا لازم است که به تاریخچه کشتی ایران اشاره کوتاهی کنم. کشتی به عنوان ورزش اول کشور از جهت مدال آوری،برایمان خیلی ارزشمند است. خود من وقت زیادی را در طول 9 ماه گذشته برایش صرف کردم. در کشتی همواره عناوین خوبی در دنیا،المپیک،مسابقات جام جهانی،جهانی و آسیایی کسب کرده ایم؛ پنج بار قهرمان جهان (در سال های 1961،1965،1998،2002،2013) هفت بار نایب قهرمان دنیا و یازده بار سوم شدیم و فوق ستاره های زیادی داشته و داریم. درهفده دوره ای که ما در المپیک شرکت کردیم 18 طلا،21 نقره و 29 برنز داریم که تعداد قابل توجهی از این مدال ها در کشتی بوده است؛ البته از آن 18 مدال طلا،چهار مدال قبل از انقلاب و چهارده مدال دیگر بعد از انقلاب بوده و این نشان می دهد که کارنامه جمهوری اسلامی ایران از جهت دستاوردها و افتخارات ورزشی درخشان و قابل قبول است.فوق ستاره هایی مانند مرحوم غلامرضا تختی داشتیم که از جهت تعداد مدال های المپیک،سه مدال دارد؛ما سه نفر سه مداله در المپیک داریم که علاوه بر مرحوم جهان پهلوان تختی(یک طلا و 2 نقره)،محمد نصیری در وزنه برداری(یک طلا،یک نقره و یک برنز) و هادی ساعی در تکواندو(2 طلا و یک برنز)جزو این سه نفر هستند.همان طور که گفتم ما در تاریخ کشتی ایران از مرحوم تختی گرفته تا عبدالله موحد که 6 مدال طلای المپیک و جهانی را دارد و اگر به جلو تر بیاییم،در فوق سنگین علیرضا سلیمانی و چند تن دیگر،کسانی بودند که افتخار آفرینی کردند.برادران خادم به عنوان ستاره های جاودانه ی ما هستند که اقای رسول خادم،آقای علیرضا دبیر و اقای حمید سوریان از فوق ستاره های ما هستند و در شرایط فعلی هم کشتی گیران زیادی مانند آقای حسن یزدانی داریم که از فوق ستاره ها است و بنده اعتقاد دارم که اگر اقای یزدانی دچار مشکل نشود،جزو کسانی خواهد بود که مدال های رنگارنگ بسیاری را در آینده کسب خواهد کرد.

کشتی برای مردم اهمیت و ارزش دارد و خود بنده در این 9 ماه گذشته وقت بسیاری را برای آن صرف کردم و هر رویداد بین المللی که در هر نقطه از کشور وجود داشته،من در آن جا حضور پیدا کردم.برای مثال در جام جهانی کشتی آزاد در کرمانشاه،جام جهانی کشتی فرنگی در آبادان،مسابقات دهه فجر در مشهد،مسابقات جام یادگار امام در قم و در اردوهای مختلف حضور پیدا کردم و از نزدیک پیگیری می کردم که هم بتوانیم کمک و پشتیبانی کنیم و هم نیاز هایشان را تامین کنیم.این بار نتیجه ای بدست آمد که این نتیجه دور از انتظار و سنگین بود و مقداری باعث نگرانی مردم شد؛ما هم به دلیل وظایف و مسئولیت های قانونی و حاکمیتی که داریم،هم در ارتباط با کشتی و هم در ارتباط با همه ورزش ها وظیفه داریم که دستاوردهایشان را رصد کنیم و مورد ارزیابی قرار دهیم.

در حال حاضر فدراسیون کشتی کارنامه خوبی دارد و ما هیچ مشکلی با فدراسیون نداریم و رسانه ها جوری وانمود می کنند که فدراسیون دلخور است که اصلا اینگونه نیست؛خوشبختانه امروز شورای فنی تشکیل شد و نتایج این جلسه حتما اعلام خواهد شد. کار گروهی با حضور اعضای شورای فنی و مسئولین فدراسیون تشکیل می شود و فکر هایمان را روی هم می گذاریم تا بتوانیم مشکلات فعلی را حل کنیم.

بالاخره فدراسیون کشتی در حرکت جدیدی که انجام داد،مسابقات انتخابی گذاشت و تیمش را از درون این مسابقات برد و این یک ایده ای بوده که باید ارزیابی شود و دوستان و صاحب نظران بدانند که آیا این راه درست یا غلط بوده است.در هر صورت می دانیم که مسئولین فدراسیون،خودشان از این نتایج کسب شده راضی نیستند؛خود ریاست فدراسیون از کادر فنی انتقادات تندی را مطرح کرده بود و امروز هم در جلسه شورای فنی مباحثی که مطرح شده،بخشی از آن ها متوجه کادر مربی گری تیم است. فکر می کنم که در یک فضای کاملا آرام و به دور از جنجالی که برخی از رسانه ها درست کردند،بایستی که با تعامل و هم فکری کمک کنیم تا مشکلات کشتی کشور حل شود. باتوجه به جوانان و کادر مربی گری موجود در کشور،ظرفیت این را می بینیم که مشکلات هرچه زودتر حل شوند و با برنامه ریزی های که برای بازی های جاکارتا و المپیک 2020 انجام می دهیم،نتایج خوبی کسب کنیم.

*تیم های پرسپولیس و استقلال هواداران بسیاری دارند؛سیاست شما درمورد واگذاری این دو تیم چیست؟

-حدود 2 سال قبل در دولت،واگذاری این باشگاه ها مطرح شد و بعد واگذاری آن ها به بخش خصوصی از لیست خصوصی سازی درامدند.ما دوباره در حال بررسی هستیم تا ببینیم که واگذاری آن ها به بخش خصوصی به صورت تمام و کمال یا واگذاری اختیار مدیریتی آن ها به بخش های اقتصادی و یا استمرار وضعیت فعلی به مصلحت ورزش وفوتبال کشور است یا خیر.در حال حاضر این دو باشگاه از جهت تامین هزینه های سالیانه روزمره خود،به خودکفایی رسیده اند؛البته جدای از بدهی ها که از 10 یا 15 سال قبل به دلیل برخی سوء مدیریت ها برای آن ها به جای مانده است. مانند بدهی های مالیاتی که متاسفانه در سال های گذشته به دلیل عدم حسابرسی و عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی،برای آن ها رقم های سنگین مالیاتی در نظر گرفته شده است که در جلساتی که با سازمان مالیاتی کشور داشتیم قرار شد در یک فضای کاملا مثبت و سازنده دوستان مجددا با استفاده از ظرفیت های قانونی که در قانون مالیات ها وجود دارد،وضعیت بدهی مالیاتی این دو باشگاه را بررسی کنند.در کل امیدوار هستیم مواردی که تاکنون برای سازمان مالیاتی مشخص نبوده،مشخص و تکلیف این بدهی ها روشن شود.

در حال حاضر این دو باشگاه با شیوه ها و تبلیغات مختلف از طریق سامانه 3090 خودکفا هستند  و در آینده با مشخص شدن حق پخش آن ها و دریافت این حق پخش،به خودکفایی بیشتری خواهند رسید.امیدوار هستیم با آرامشی که ایجاد شده،بتوانیم آینده خوشی را داشته باشیم؛چون اعتقاد داریم که هرگاه حال فوتبال در این دو باشگاه خوب باشد،حال فوتبال ملی ما خوب است.

در حال حاضر فکر می کنم چون ابتدای فصل است،خیلی نمیتوانیم ارزیابی دقیقی از وضعیت تیم ها انجام دهیم؛ ولی در تلاش هستیم تا ترتیبی بدهیم تا این دو تیم را تبدیل به دو باشگاه کنیم.در حال حاضر این دو تیم هستند و برای باشگاه شدن در دنیا،سازمان و ساختار مشخصی برای رده های سنی پایین تر و پشتوانه و بخش اقتصادی فعال وجود دارد که این دو تیم فعلا فاقد این ویژگی ها هستند.خوشبختانه این دو تیم دو مدیر خوب و دلسوز دارند که برای تیم تلاش می کنند و علاوه بر آن ها،هواداران حمایت می کنند و ما هم پشتیبانی می کنیم تا بتوانیم روز به روز مشکلاتشان را کمتر و در آخر برطرف  کنیم.

*مشکلاتی در باشگاه استقلال به وجود آمده و گفته می شود که آقای قریب چند روزی است که در محل کارش حضور پیدا نکرده؛آیا علت آن را جویا شده اید و نظرتان درباره تغییر سرمربی استقلال  که در هیئت مدیره مطرح شده چیست؟

آقای قریب یکسری مشکلات شخصی و کاری دارند که امیدوار هستیم ظرف دو هفته آینده برطرف شود و حضور پیدا کنند.از جهت مربی و باقی مسائل هم هیئت مدیره و مدیر عامل باید تصمیم  بگیرند که این تصمیمات مستلزم حضور اقای قریب نیست؛چون هیئت مدیره با سه نفر هم رسمیت دارد و در حال حاضر چهار نفر حضور جدی دارند که هر چهار نفر در حال کمک هستند و حضورشان موثر است و با اختیارات قانونی که دارند،هر تصمیمی که بگیرند مورد حمایت ما است.

*گاهی می شنویم که  اخلاق زیر پا گذاشته می شود و فساد در فوتبال رخ می دهد؛رویکرد شما در دوره جدید برای کاهش این گونه مسائل چیست؟

-ما به هر شکل ممکن خودمان را موظف می دانیم که با فساد در ورزش مقابله کنیم و از لحاظ فرهنگی شرایطی را به وجود بیاوریم که همه محیط های ورزشی ما اعم از باشگاه ها،اردوها و استادیوم های ما بتوانند شرایط فرهنگی مناسبی را داشته باشند.این دغدغه همه دلسوزان ورزش کشور است. همین دوره ای که من برای رای اعتماد در مجلس بودم، بسیاری از نمایندگان محترم مجلس این دغدغه را داشتند و حتی در دولت،جناب دکتر روحانی چندین بار تاکید داشتند که ما برای مبارزه با فساد در ورزش و فراهم کردن یک شرایط فرهنگی مناسب،اقداماتی را انجام دهیم.کمیته ای را درحال ساماندهی و تشکیل هستیم و در حال حاضر مشغول نوشتن آیین نامه آن به عنوان کمیته صیانت از اخلاق و ارزش های اسلامی و انسانی در محیط های ورزش هستیم.این کمیته با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف ذیربط،آن هایی که مسئولیت های فرهنگی،اطلاعاتی و قضایی دارند ظرف دو یا سه ماه آینده تشکیل خواهد شد.

*چه اقداماتی وزارت ورزش انجام خواهد داد تا سازمان لیگ و باشگاه ها مالیات بپردازند؟

-درمالیاتی که ما موظف به پرداخت هستیم و به طور قانونی توسط باشگاه ها و لیگ به ما تعلق می گیرد و باید به آن بپردازیم شکی نکنید؛ ولی متاسفانه  در گذشته اهتمام جدی برای حساب و کتاب مجموعه مالی باشگاه ها و بخش های مرتبط با فدراسیون ها نشده تا بر اساس آن بتوانند اظهار نامه مایاتی بدهند و مشمول علی الراس نشوند. اقداماتی که بعضا سازمان مالیاتی برای تعیین و تکلیف  انجام می دهد،قابل درک است و در جلساتی که ما با سازمان مالیاتی داشتیم،بحث هایی مانند مشکلات علی الراس مطرح شد که آن ها کلیات قضیه را پذیرفتند و ما هم فکر می کنیم که باید به مرور این مشکلات را حل کنیم.

متاسفانه در این بخش در باشگاه ها،تعدادی از فدراسیون ها و سازمان لیگ نابسامانی هایی وجود داشته که باید آن ها را حل کنیم و جلوی این کشمکش ها را بگیریم تا دراین بین مسئولین ورزش کشور به سبب بسته شدن حساب ها دچار مشکل نشوند.

متاسفانه در حال حاضر در ماه های اولی که کار را شروع کردیم،از اینطور التهابات زیاد داشتیم ولی من رویکرد اصلی و سیاستم این بوده که با ثبات و آرامش بتوانم مسائل حاشیه ای را حل کنم؛چون اعتقاد دارم که اگر ما بخواهیم در هر عرصه ای و هر جامعه ای توسعه را مدیریت کنیم و حرکتش را شتابان کنیم،باید ثبات و آرامش داشته باشیم.خوشبختانه رویکرد بسیاری از مسئولین کشور در وزارتخانه ها و دستگاه های دیگر به تبع رویکردی که دولت و جناب اقای رییس جمهوردارند،در حل مشکلات ورزشی کشور رویکرد مثبتی است.

*شما از وزرای پیشنهادی بودید که در مجلس رای مخالفی نداشتید و این نشان می دهد که نمایندگان خیلی با دیدگاه های شما موافق هستند؛ اما یک مخالفتی پایش به مجلس باز شد و آن هم موضوع ورزش تکواندو بود.به هرحال بعد از ناکامی های سریالی ورزش تکواندو این انتظار از جامعه تکواندو می رود که وزارت ورزش توجه ویژه ای به آن کند.رویکرد و برنامه خاص شما برای تکواندو چیست؟

_تکواندو هم مانند کشتی آرام آرام وضعیت خیلی خوبی را پیدا کرده.ظرفیت ورزشکاران ما خصوصا در رده های پایه در این رشته خیلی زیاد است و من خودم چون ارزیابی می کنم،برای ما مطلوب نیست که ورزشکاران یا مربیان ما به کشورهای دیگر بروند و مسابقه دهند.البته برخی تحلیل می کنند و می گویند که این نوعی صادرات است و باعث افزایش درامدهای ارزی می شود.ولی فکر می کنم که تکواندو هم جزو رشته هایی است که آینده درخشانی در انتظارش است و اگر هم در مقطعی افتی رخ داده،امیدوارهستم با برنامه ریزی هایی که مدیران محترم این فدراسیون دارند، با توجه به ظرفیت و تعداد ورزشکاران خوبی که در رده های سنی مختلف داریم،بتوانیم به زودی موقعیت قبلی خود را دوباره کسب کنیم.چون گفته می شد که در مسابقات جهانی اخیر ما سوم شدیم و سال گذشته قهرمان شده بودیم؛به هر حال هیچ تیمی در هیچ رشته ای نمی تواند چند سال پشت سرهم قهرمان جهان بماند.حقیقت این است که سطح  تکواندوی آسیا جهانی است و ایران و کره حرف اول جهان را میزنند ولی امیدوار هستم که در بازی های جاکارتا و المپیک نتایج خوبی بگیریم.