جدول قهرمانی ایران در دوران حکومت کی‌روش

فوتبال قدرتمند ما در این دوران از برخی قدرت های درجه اول آسیا بازیهای بیشتری برگزار کرده است اما نگاهی به نتایج کسب شده از ایران ورقبای دیگر آسیایی مثل ژاپن وکره جنوبی وازبکستان وعربستان، نشان از برتری قابل قبول ما دارد، عملکرد تیم های قدر قاره در مدت زمانی که کی روش در فوتبال ما حاضر بوده است از تیم ملی فوتبال کشورمان ضعیف تر بوده است.

*علت نابرابر بودن تعداد بازی ها

در دوران حضور کی روش چنان که گفتیم تیم ملی فوتبال ما از تیم های برتر قاره بهتر عمل کرده اما چرا تعداد بازی های تیم هایی چون ایران وکره جنوبی با هم برابر نیست؟ مگر نه این که مرور رقابت های رسمی قاره شامل مقدماتی جام جهانی وجام ملتهای آسیا نشان از بازیهای مشابهی در قاره دارد پس چگونه است که تعداد بازی های تیم ها برابر نیست وتیم هایی چون ازبکستان بیشتر وتیم هایی چون ژاپن وکره از ما کمتر بازی کرده اند؟

پاسخ ارتباط به نحوه برگزاری مسابقات دارد، مثلا در مسابقات مقدماتی جام ملتهای 2015 تیم هایی چون کره وژاپن واسترالیا از برگزاری بازیهای مقدماتی معاف بودند وسایرین مثل ایران ملزم به حضور در این مسابقات بودند .

*مبنای مشخصی به نام میانگین

ما برای مقایسه عملکرد تیم های حاضر در قاره آسیا ، باید معیار دیگری به نام میانگین امتیازات  تیم ها را مبنا قرار دهیم تا تعداد نابرابر بازی تیم ها باعث سردرگمی نشود، با این معیار کاملا درست ، ایران از همه آسیایی ها در مدت زمان مشابه بهتر عمل کرده است .

موفق حتی در مسابقات رودررو

حال اگر عملکرد ایران را در بازیهای رودررو برابر هم کدام از حریفان ذیل را با هم مرور هم کنیم باز هم خواهیم دید که در همه مسابقات برگزار شده در عرصه رسمی از رقبای خود بالاتر قرار گرفته ایم که نمونه اش همین تیم کره جنوبی است که در مدت زمان حضور کی روش 5بار با این تیم مسابقه داده ایم که 4بازیش رسمی ویک بازی دوستانه بوده ودر بازی های رسمی 3برد ویک مساوی برابر این تیم داریم .

*به جز کره جنوبی در بازیهای رودررو برابر سایر آسیایی ها در دوران کی روش یا با تیم هایی چون استرالیا بازی نکرده ویا اگر بازی کرده ایم حداقل عملکردمان برابر این رقبا مساوی بوده وبرابر هیچ کدام از تیم های قدر قاره از ازبکستان وعربستان گرفته تا ژاپن وقطر وامارات وبحرین ولبنان وسایرین ، حداقل در بازی های رسمی ناکام نبوده ایم .

*انتخاب میدان های برابر

اما ما برای برقرار کردن معیار بازی های رسمی به حد نصاب مشترک آسیایی ها در این مقال ، نظر کرده ایم، مثلا بازیهایی که تیم هایی خاص از قاره در آن شرکت داشته اند، مثل جام جهانی وجام کنفدراسیون ها در این عرصه لحاظ نگرفته اند هر چند اگر این مسابقات را در نظر می گرفتیم هم باز در جدول مورد اشاره از همه بالاتر بودیم با این حال عرصه هایی مثل مقدماتی جام جهانی وجام ملتها ونهایی جام مبتها را در این مقال بررسی کرده ایم که عرصه رقابت برای آسیایی ها حتی المقدور با هم کاملا برابر باشد .

جدول ذیل را ببینید: