به بهانه حضور شفر در استقلال/ پیرمردانی که فوتبال را تکان دادند

اگر در دوران جدید بازیکنان بالای 30 سال به مراتب کمتر از بازیکنان زیر 30 مورد توجه قرار می گیرند، این مسئله شامل حال مربیان فوتبال دنیا نیز شده است. روزگاری مربیان پر سن و سال بیشتر مورد توجه باشگاه ها بودند اما رو شدن نسلی جدید از مربیان مستعد در فوتبال دنیا و همین طور بالا رفتن سرعت تبادل اطلاعات در این ورزش باعث شد افراد جوان تر با موقعیت تازه هماهنگ تر باشند و جایگاه جدی تری در فوتبال دنیا پیدا کنند.

با این حال هنوز هم مربیان پر سن و سالی در فوتبال حضور دارند که به موفقیت می رسند و نظرات را به خودشان جلب می کنند. مربیانی هم نسل وینفرد شفر سرمربی تازه استقلال که خود یکی از مطرح ترین مربیان پر سن و سال فوتبال دنیاست. زمانی که مذاکرات استقلال با شفر جدی شد خیلی ها گفتند شاید او به دلیل سن و سالش گزینه مناسبی برای استقلال نباشد. در حقیقت بسیاری از مربیان هم نسل شفر به دلیل فشار بالای جریان فوتبال باشگاهی راهی عرصه ملی می شوند و هدایت تیم های ملی را بر عهده می گیرند. شفر نیز در سال های گذشته در فوتبال ملی فعال بود و آخرین بار هدایت تیم ملی جامائیکا و تیم ملی تایلند را بر عهده داشت.
سنت پرداخت به علم و پژوهش در فوتبال دنیا به حدی قدرتمند است که هنوز هم مربیان قدیمی گاهی تبدیل به ستارگان این عرصه می شوند و افتخارات بزرگی را به نام خود ثبت می کنند. در این گزارش به مهم ترین افتخارات مربیانی اشاره می کنیم که در سن و سال بالا تاریخ سازی کردند.
سرالکس فرگوسن – قهرمانی با یونایتد در انگلیس در 69 سالگی
سر الکس فرگوسن موفق ترین نمونه مربیان پر سن و سال در فوتبال باشگاهی است. او در سال های پایانی حضورش در منچستریونایتد نیز در اوج قرار داشت و آخرین بار این تیم را در سال 2012 قهرمانی انگلیس کرد در حالی که 69 سال سن داشت. فرگوسن همچنین در زمان دومین قهرمانی اش به همراه یونایتد در لیگ قهرمانان اروپا 65 سال سن داشت.
جیووانی تراپاتونی – رساندن ایرلند به جام ملت ها در 73 سالگی
مرد خستگی ناپذیر فوتبال ایتالیا که هرگز دوست ندارد پیرمرد خطابش کنند. تراپاتونی یکی از کهنه کار ترین و پرافتخار ترین مربیان فوتبال دنیاست که هنوز هم از این عرصه فاصله نگرفته است. تراپاتونی در زمان حضورش در تیم ملی ایرلند در 73 سالگی این تیم را به رقابت های یورو 2012 رساند.همچنین اگر ناداوری در دیدار ایرلند مقابل فرانسه نبود تراپاتونی می توانست حضور در جام جهانی را نیز با ایرلند تجربه کند.
اوتورهاگل – قهرمانی با یونان در اروپا در 66 سالگی
مربی سخت گیر آلمانی زمانی که هدایت یونان را بر عهده گرفت کمتر کسی تصور می کرد که حتی موفق به حضور در رقابت های یورو 2004 شود. رهاگل اما یونان را راهی این رقابت ها کرد و پس از آن بزرگترین شگفتی تاریخ اروپا را آفرید و یونان تیم درجه چندمی اروپایی را به قهرمانی رقابت های یورو 2004 رساند. یونان در فینال این رقابت ها پرتغال میزبان را با تمام ستاره هایش مغلوب کرده بود.
کلودیو رانیری – قهرمانی در لیگ برتر انگلیس در 64 سالگی
کلودیو رانیری هرگز بابتاینکه همواره به عنوان مربی که در کسب جام ناکام بوده شناخته می شد نا امید نشد و با انگیزه بالا راهی لسترسیتی انگلیس شد. مربی همیشه ناکام ایتالیایی سال ها در کسب جام ناکام بود اما بزرگترین افتخار ممکن را در معتبرترین رقابت باشگاهی دنیا کسب کرد و موفق شد در 64 سالگی لسترسیتی را به قهرمانی لیگ برتر برساند تیمی که در گذشته به زحمت موفق می شد در میان 10 تیم اول جدول انگلیس قرار بگیرد.
فابیو کاپلو – رساندن روسیه به جام جهانی در 68 سالگی
خیلی ها معقتند مربی همچون فابیو کاپلو که روزگاری از مس، طلا می ساخت خیلی زود از روند اصلی فوتبال دنیا فاصله گرفت. حضور کاپلو در تیم ملی انگلیس وضعیت او در دنیای مربیگری را برای همیشه تغییر داد. با این حال کاپلو نشان داد هنوز هم یک مربی کهنه کار است و در سال 2014 و در 68 سالگی تیم ملی روسیه را راهی جام جهانی 2014 کرد.
مارچلو لیپی – قهرمانی با گوانژو در آسیا در 66 سالگی
سرمربی افسانه ای ایتالیایی ها هنوز هم بابت به قهرمانی رساندن تیم ملی ایتالیا در جام جهانی 2006 مورد ستایش قرار می گیرد. لیپی با وجود بالارفتن سن و سالش چهره ای فعال در عرصه باشگاهی است و پیش از حضورش در تیم ملی چین در سال 2014 موفق شد گوانگ‌ژو اورگراند به قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا برساند.
لوئیس آراگونس – قهرمانی با اسپانیا در اروپا در 68 سالگی
فوتبال اسپانیا به لوئیس آراگونس مدیون است. پیش از آنکه سلطه اسپانیایی ها بر فوتبال اروپا در سال 2008 آغاز شود اسپانیا تیمی پر ستاره اما شکننده در سطح ملی بود اما پیرمرد اسپانیایی در تابستان سال 2008 از اسپانیا تیمی مقتدر ساخت و این تیم را به قهرمانی در اروپا رساند تا دوران حکمرانی اسپانیایی ها در فوتبال جهان رسما آغاز شود.