امیدواری هواداران به آینده استقلال با شفر

آنچه از صحبت‌های شفر در روزهای اخیر بر می‌آید، انگیزه این مربی برای ایجاد تحول در استقلال است. در حالی که پس از مطرح شدن نام وینفرد شفر برای مربیگری استقلال، برخی سن او را به عنوان یک پارامتر منفی مطرح کردند و تردیدهایی در مورد انگیزه این مربی برای کار در استقلال مطرح شد. اما شفر هم در تمرینات و هم در مصاحبه‌های خود نشان داده که به خوبی از اهمیت جایگاهش در استقلال و حساسیت کار در این باشگاه پر طرفدار آگاه است و به همین دلیل با انگیزه و انرژی زیادی به مربیگری در استقلال مشغول شده است. چه بسا مربیگری در استقلال آخرین فعالیت او در زمینه مربیگری حرفه‌ای باشد و او بدش نمی‌آید یکی دو سالی در این باشگاه محبوب ماندگار شود.

*نمایش استقلال در مقابل نساجی قائمشهر برای هواداران استقلال امیدوارکننده بود. آنها به وضوح آثار پیشرفت در سبک بازی استقلال را دیدند و متوجه شده‌اند که شفر در همین مدت زمان اندک توانسته از شلختگی تاکتیکی استقلال منصوریان بکاهد و برعکس به این تیم که بازیکنان خوبی در اختیار دارد نظمی ولو اندک اما امیدوارکننده بدهد. شفر تا کنون در کنفرانس‌های خبری‌اش اطلاعات خوبی در مورد وضعیت فنی استقلالی که در اختیار گرفته داده و مشخص است که با تمرکز زیاد برای رفع اشکالات تاکتیکی تلاش می‌کند. بازیکنان استقلال نیز علی‌رغم معذوریت‌هایی که دارند، بازهم سربسته به تغییراتی که در تمرینات و برنامه‌های تاکتیکی این تیم نسبت به زمان منصوریان بوجود آمده اشاره کرده‌اند و مجموع این نشانه‌ها می‌تواند آینده‌ای امیدوار کننده از استقلال شفر را نشان دهد.

*شفر در کنفرانس‌های خبری با حوصله و با دقت به سوالات خبرنگاران پاسخ «فنی» می‌دهد که این موضوع نشان می‌دهد که چقدر ذهنش را درگیر رفع مشکلات فنی استقلال کرده است. ضمن اینکه نوع پاسخ او به سوالات و همچنین تحلیل‌هایی که از بازی تیمش ارائه می‌دهد می‌تواند کلاس درسی برای مربیان ایرانی باشد که بیشتر وقت خود در مصاحبه‌ها را صرف بحث در مورد مسائل حاشیه‌ای می‌کنند.

*شفر به خوبی از مشکلات فنی استقلال آگاه است و همین آگاهی به کمک او می‌آید تا برای رفع ایرادات تیمش تمرینات لازم را طراحی و اجرا کند. او بلد است که اعتماد به نفس را به بازیکنان تیمش بازگرداند و البته او چندین بار بر فاکتور زمان هم تاکید کرده است. اینکه رفع مشکلات فنی و تغییر ذهنیت بازیکنان کار زمان‌بری است و با گوشزد کردن نکات فنی به بازیکنان حل نمی‌شود.

*شفر در بازی با نساجی تیمش را با یک هافبک دفاعی و یک مهاجم نوک به میدان فرستاد و از چهار هافبک لوزی در پشت مهاجم خود استفاده کرد. البته فرشید اسماعیلی در دقایقی از بازی نقش مهاجم سایه را هم داشت و به همین دلیل در فاز هجومی موفق ظاهر شد. اینکه آیا شفر از همین سیستم در دربی هم استفاده می‌کند، مشخص نیست .

*از طرفی استفاده از چهار هافبک پشت سر یک مهاجم باعث شده بود تا استقلال حملاتش را از نقاط مختلف زمین تدارک ببیند‌. به عبارتی استفاده از چهار هافبک خطی باعث شده بود تا استقلال بتواند از عرض زمین به خوبی استفاده کرده و بین حملاتش از دو جناح و همچنین از عمق تعادل بوجود آورده بود. به همین دلیل نمی‌توان در بازی دیروز بازیکن خاصی را محور حملات استقلال دانست که همین خاصیت تاکتیکی می‌تواند در آینده حریفانش را در آنالیز بازی استقلال دچار مشکل کند.

*استقلال در پرسینگ حریف و باز پس گرفتن توپ از حریف در دو بازی اخیر خود بهتر از قبل ظاهر شده و مشخص است که در این مورد شفر با بازیکنانش کار کرده است. ضمن اینکه جنب و جوش بازیکنان استقلال در زمانیکه تیم صاحب توپ است بیشتر شده و این همان نکته‌ای است که شفر روی آن تاکید دارد. اینکه بازیکنانش باید روی دست بازیکن صاحب توپ حرکت کرده و توپ زیاد در اختیار یک بازیکن نماند.

*استقلال هفته بعد در دربی به مصاف پرسپولیس می‌رود. دیداری که نتیجه آن برای هواداران دو تیم به شدت اهمیت دارد. نتیجه این بازی بر روی میزان محبوبیت و مقبولیت سرمربیان دو تیم تاثیر زیادی دارد. برد استقلال در دربی و حتی تساوی کار را برای ادامه کار شفر در استقلال راحت‌تر می‌کند. اما مشخص نیست که در صورت باخت در دربی چه در انتظار شفر خواهد بود. شفر نشان داده که با جدیت به دنبال ایجاد تغییر در استقلال است و اگر با همین انرژی پیش برود و جوی آرام و بدون حاشیه از سوی مدیران و هواداران هم در اطراف تیم ایجاد شود او قادر خواهد بود استقلال را به جایگاهی مناسب برساند.