هزینه های میلیاردی برای مربیان مضحک فرنگی

سرویس ورزشی افکار نیوز - اظهارات جدید مدیر عامل سرخپوشان درخصوص انتخاب ۷۲ ساعته سرمربی در شرایطی مطرح شد که آخرین اخبار شنیده شده از باشگاه پرسپولیس حکایت از این دارد که مسئولان این تیم با لوکا بوناچیچ سرمربی سابق سپاهان به توافق رسیده اند.

به گزارش سرویس ورزشی افکار نیوز، لوکا که از ابتدای فصل سرمربی سپاهان اصفهان بود و به خاطر کسب نتایج ضعیف از این تیم کنار گذاشته شد، قرار بود شب گذشته وارد ایران شود. مدیر برنامه های لوکا نیز که یک ایرانی است این خبر را تایید کرده اما هنوز این مربی کروات قرارداد رسمی اش را با پرسپولیس امضا نکرده است.

در صورتی که لوکا بوناچیچ طی یکی دو روز آینده با مسئولان باشگاه پرسپولیس به توافق رسیده و قرارداد خود را با این تیم امضا کند، سیزدهمین سرمربی خارجی تاریخ این باشگاه لقب خواهد گرفت. تیم پرسپولیس که پیش از این از ۱۲ مربی خارجی استفاده کرده بود از این پس زیر نظر لوکا بوناچیچ به میدان می رود.

به گزارش افکار نیوز، آلن راجرز، ایوان کونوف، لاویسلاو بگوویچ، یورگن گده، استانکو پوکله پوویچ، ایوان مت کوویچ، وینگو بگویچ، راینر زوبل، آری هان، مصطفی دنیزلی، نلو وینگادا و زلاتکو کرانچار ۱۲ مربی خارجی پرسپولیس در سالهای گذشته بودند. لوکا بیست و هشتمین مربی تاریخ پرسپولیس است که بعد از توافق با مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هدایت این تیم پرطرفدار را برعهده خواهد گرفت.


تاریخچه حضور مربیان خارجی پرسپولیس در لیگ برتر

بعد از سپری شدن دوران پرفراز و نشیب اکبر غمخوار در باشگاه پرسپولیس با سرمربیگری وینگو بگوویچ، حجت الله خطیب با حکم مدیران ارشد دستگاه ورزش به قصد تلطیف کردن فضای نگران کننده اطراف این تیم از ابتدای لیگ چهارم حرفه‌ای روی صندلی مدیرعاملی باشگاه نشست. او دراولین اقدام چراغ سبز را به اطرافیان باشگاه که برای امضای قراداد با راینر سوبل آلمانی بی‌تابی می‌کردند نشان داد و به این ترتیب مرد آلمانی که سابقه هدایت نورنبرگ و کایزرسلاترن را در کارنامه داشت با یک قرارداد ۶۰۰ هزار دلاری به پرسپولیس پیوست و پیشقراول حضور مربیان خارجی روی نیمکت این تیم شد. در روزهایی که پروین به عنوان مدیر فنی، کمر به حذف سوبل بسته بود، مربی آلمانی روزهای دشواری را در این تیم سپری کرد و در نهایت با کسب مقام چهارمی لیگ برتر، ایران را ترک کرد. سوبل بعد از جدایی از پرسپولیس، پرونده شکایتش را به فیفا برد و تا آخرین دلار مبلغ قراردادش را از باشگاه پرسپولیس گرفت.

بعد از پایان لیگ چهارم حرفه‌ای، پرسپولیس مطابق انتظار فصل را با مدیرعامل و سرمربی جدید آغاز کرد. این بار محمد حسن انصاری فرد در مقام مدیرعامل این باشگاه ظاهر شد و بلافاصله با مدیربرنامه‌های آری‌هان که سابقه روشنی در فوتبال ایران نداشت برای امضای قراداد با این مربی وارد مذاکره شدو مذاکرات زودتر از حد انتظار به توافق منجر شد و آری هان با امضای قراداد یک میلیون و دویست هزار دلاری به پرسپولیس پیوست. سفرهای تبلیغاتی مربی هلندی به کشورهای مختلف و اوج گرفتن بی‌انضباطی و هرج و مرج در تمرینات این تیم خیلی زود به دوران حضور او در پرسپولیس پایان داد و مدیرعامل باشگاه بعد از توافق با مدیربرنامه‌های آری هان رای به برکناری او داد.

آری هان در حالی پرسپولیس را ترک کرد که این تیم در میانه‌های جدول به سر می‌برد اما او برای دریافت تمام و کمال مبلغ قراردادش به فیفا متوسل شد و در نهایت پول هنگفت و بادآورده‌ای را به جیب زد. با اخراج ناگهانی آری هان، باشگاه پرسپولیس یا به عبارتی شخص محمد حسن انصاری فرد که رفته رفته با قواعد چانه‌زنی با واسطه‌های فوتبال ایران آشنا شده بود باب مذاکره با مصطفی دنیزلی، سرمربی سابق پاس را باز کرد. دنیزلی که در آن برهه یک مربی بازنشسته محسوب می‌شد در ازای قراداد ۷۰۰ میلیون تومانی سرمربیگری پرسپولیس را پذیرفت. دنیزلی هم عاقبت خوشی در پرسپولیس نداشت و در لیگ ششم حرفه‌ای با این تیم به مقامی بهتر از سومی دست پیدا نکرد. با این حساب حدود دومیلیارد تومانی که طی دو فصل برای نیمکت پرسپولیس هزینه شده بود بر باد رفت.



با تمام شدن دوران مدیریت پرحرف و حدیثمحمد حسن انصاری فرد، پای یک چهره گمنام به نام حبیب کاشانی به باشگاه پرسپولیس باز شد و او در مقام مدیرعامل جدید، سپردن هدایت این تیم به مربی ایرانی را به‌عنوان سیاست اصلی‌اش اعلام کرد. او بر همین اساس خیلی زود از طریق نزدیکان افشین قطبی، دستیار سابق گاس هیدینک و دیک ادووکات در تیم ملی کره‌جنوبی با این مربی وارد مذاکره شد. به این ترتیب قطبی به طور خلق الساعه روی نیمکت پرسپولیس نشست و در اولین فصل حضورش جام قهرمانی لیگ هفتم را بالای سر برد.

زیاده خواهی‌های افشین قطبی بعد از این قهرمانی آغاز شد و او که طی کمتر از یک‌سال در فوتبال ایران به اوج شهرت رسیده بود از وضعیت مدیریتی باشگاه پرسپولیس نهایت استفاده را برد و برای ماندن در پرسپولیس رقم نامتعارفی را طلب کرد. داریوش مصطفوی که با چراغ سبز محمد علی آبادی، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی بعد از مدتها به عرصه مدیریت فوتبال برگشته بود به قصد بهره بردن از محبوبیت قابل توجه قطبی در آن برهه، با پیشنهاد قطبی موافقت کرد و به این ترتیب قرارداد یک میلیون و هشتصد هزار دلاری با قطبی و دستیارانش امضا شد.

بر اساس یکی از بندهای قرارداد قطبی با پرسپولیس، او می‌توانست چهارده روز بعد از آنکه کمبود امکانات را به مدیریت باشگاه اعلام کرد و ترتیب اثری داده نشد، استعفا دهد و تمامی مبلغ قراردادش را بدون چون و چرا دریافت کند! عجیب‌ترین بند قرارداد‌های تاریخ فوتبال ایران باعثشد تا قطبی تنها پس از چهارده هفته و در حالی‌که هفتصد هزار دلار از مبلغ سال اول قرار‌دادش را دریافت کرده بود به طور ناگهانی نیمکت پرسپولیس را ترک کند و شبانه به دوبی پناه ببرد.

جالب اینکه مارکو، دستیار برزیلی قطبی که با پرسپولیس قرارداد ۳۵۰ هزار دلاری امضا کرده بود تنها چند هفته در این تیم دوام آورد و قبل از رفتن قطبی اخراج شده بود. بر اساس یکی دیگر از بندهای قرارداد قطبی هر زمان مدیران باشگاه رای به برکناری او می‌دادند باید کل مبلغ قرارداد دوساله او را پرداخت می‌کردند. قطبی پس از چند ماه کش و قوی با مدیران باشگاه پرسپولیس سرانجام ۲۳۰ هزار دلار از رقم قراردادش را به باشگاه برگرداند. با توجه به اینکه قطبی از خارج از مرزها و با نرخ مربیان خارجی وارد فوتبال ایران شد او را هم می‌توان در ردیف مربیان خارجی پرسپولیس قرار داد.

با رفتن قطبی، هدایت پرسپولیس برای مدتی به افشین پیروانی سپرده شد و او همراه با عابدزاده و سعداوی چند هفته‌ای روی نیمکت این تیم نشستند. نمایش کجدار و مریز پرسپولیس با سرمربیگری افشین پیروانی ادامه داشت داریوش مصطفوی هم از سمت مدیرعاملی باشگاه کنار گذاشته و عباس انصاری فرد جانشین او شد. خبر مذاکره ناگهانی حسین هدایتی، رئیس متمول هیات مدیره باشگاه پرسپولیس با نلو وینگادا، سرمربی ناکام تیم ملی اردن به محافل رسانه‌ای درز پیدا کرد.

وینگادا بعد از ناکامی در تیم ملی اردن با قراردادی ۱۸ ماهه و دو میلیارد تومانی به پرسپولیس پیوست و به اتفاق دستیارانش وارد تهران شد. مربی پرتغالی تا پایان لیگ هشتم هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت اما با کناره‌گیری حسین هدایتی از هیات مدیره باشگاه پرسپولیس قراداد وینگادا هم فسخ شد و مدتی بعد شکایت رسمی او به پرونده قطور باشگاه پرسپولیس در کمیته انضباطی فیفا اضافه شد. دردناک‌تر از همه اینکه مقایسه عملکرد افشین پیروانی و وینگادا نشان می‌دهد که پرسپولیس با این دو مربی نتایج تقریبا یکسانی گرفته.



عباس انصاری فرد بعد از دست به سر کردن وینگادا با زلاتکو کرانچار قرارداد ۵۰۰ هزار دلاری امضا کرد. با برکناری ناگهانی انصاری فرد، حبیب کاشانی یک بار دیگر روی صندلی مدیرعاملی باشگاه نشست و چند هفته بعد مراسم تودیع کرانچار و معارفه علی دایی را به طور همزمان در یکی از تمرینات این تیم برگزار کرد. مقایسه عملکرد دایی و کرانچار در پایان لیگ نهم حرفه‌ای نشان داد تیم کرانچار از حیثکسب امتیاز عملکرد بهتری داشته ضمن اینکه پرسپولیس با هدایت او تیم با کیفیت تری به نظر می‌رسید.

بنابراین گزارش حالا نوبت به لوکا بوناچیچ رسیده تا به عنوان سیزدهمین سرمربی خارجی تاریخ باشگاه پرسپولیس، خرابه حمید استیلی را تحویل گرفته و در نیم فصل دوم به جایگاهی که هواداران و مسئولان باشگاه انتظارش را دارند برساند.