اخلاق در ورزش ایران کمرنگ شده است

حسین فرکی، درباره برگزاری سومین مراسم بزرگداشت مرحوم پرویز دهداری، معلم اخلاق فوتبال ایران بیان کرد: صحبت کردن درباره پرویز دهداری کار ساده ای نیست چراکه او در زمان حیاتش شاگردان زیادی تربیت کرد و موضوع همایش امروز(یک شنبه) هم به برکات و رفتار او در فوتبال ایران اختصاص دارد. شاگردان دهداری قدردان زحمات استادشان هستند و امیدوارم این مراسم در سال های آتی هم برگزار شود. در کل به اعتقاد برخی دوستان باید نگران فردایمان باشیم و اجازه ندهیم اخلاق در ورزش کمرنگ شود که در آن صورت برگزاری چنین مراسم هایی هیچ تاثیری ندارد. باید به آینده فکر کنیم و باید ورزشکاران ما و افرادی که ارتباط نزدیکی با مرحوم دهداری داشتند اخلاق را توسعه دهند.

او ادامه داد: افرادی مانند دهداری در کنار بحث ورزش قهرمانی به اخلاق اهمیت زیادی می دادند چراکه این امر از نظر آن ها ماندگار است. افرادی مانند دهداری و تختی میراث های اخلاقی زیادی را از خود به جا گذاشته اند و اکنون بلافاصله پس از وقوع زلزله یاد جوانمردی آن ها می افتیم. کارهایی که چنین افرادی انجام دادند باید درسی باشد برای آیندگان.

فرکی درباره  کمرنگ شدن نقش اخلاق در فوتبال و ورزش ایران گفت: در کنار افرادی که نقش ماندگاری در بحث اخلاق در ورزش داشتند برخی محیط ها هم تاثیر زیادی در فرهنگ سازی دارند اما متاسفانه افرادی در ورزش ایران مسئولیت دارند که کوچک ترین توجه و اهمیتی برای اخلاق قائل نیستند. آن ها غرق در نتیجه گرایی هستند و سعی دارند به هر شکلی به هدف برسند. متاسفانه این امر سبب شده است ورزش کشورمان آسیب ببیند. بروز ناهنجاری و بی اخلاقی از یک جوان ورزشکار ابتدا به تربیت خانوادگی او بازمی گردد. آن جوان ورزشکار باید در ابتدا فرهنگ را در خانواده اش آموزش ببیند و زمانیکه وارد محیط وسیع تری مانند یک باشگاه می شود و از این طریق به شهرت و ثروت می رسد باید بافرهنگ آشنا باشد تا دچار ناهنجاری نشود.

او افزود: باید دید آیا فرهنگ سازی در ورزش کشورمان انجام شده است یا خیر؟ اعتقاد دارم فوتبال ایران در این زمینه کمبودهایی دارد. در چنین وضعیتی فوتبالیستی که با اخلاق رفتار می کند قطعا تربیت خانوادگی خوبی داشته است. باید جوان هایمان را به خوبی آموزش دهیم تا به شکل پایه ای فرهنگ سازی در فوتبال ایران رقم خورد.

سرمربی سابق تیم های سپاهان، سایپا، و فولاد خوزستان درباره اینکه مباحث اخلاقی تا چه اندازه ای برای او اهمیت دارد، تصریح کرد: اگر نگاهی به سابقه ام در فوتبال و بازیکنانی که با آن ها کار کرده ام اندازید می بینید هیچ وقت دنبال این نبوده ام که تحت هر شرایطی بازی را ببرم یا اینکه بازیکنانم با داور بگومگو کنند. همیشه برای انتخاب ترکیب تیمم در کنار توانایی فنی بازیکنان مسائل اجتماعی و اخلاقی آن ها را هم مدنظر دارم. هرچند اداره یک مجموعه در یک فصل آن هم در وضعیت فعلی فوتبال ایران کار ساده ای نیست. به خوبی می دانم باید بازیکنان را به چه شکلی مدیریت کنم. در کنار جزوه هایی که برای آموزش فوتبال در اختیار تیمم قرار می دهم درباره مسائل اخلاقی و فرهنگی هم جزوه های زیادی دارم. صحبت هایی که برای مجموعه ام انجام داده ام به من و بازیکنانم کمک کرده است تا اخلاق را سرلوحه کارمان قرار دهیم.