مربی پرسپولیس: ناظر بازی مثل یک گوسفند با من برخورد می‌کرد

ایگور پانادیچ درخصوص اتفاقات اخیر پیرامون علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم فوتبال پرسپولیس، اتفاقات رخ داده در زمان بازی با پارس جنوبی و موارد دیگر صحبت‌هایی کرد که در زیر می‌خوانید:

به عنوان مربی دروازه‌بانان تیم پرسپولیس نظر شما درخصوص رفتارهای علیرضا بیرانوند و حواشی اخیر این بازیکن چیست؟

به نظرم هر اتفاقی که قبلا افتاده الان دیگر تمام شده است، او بعد از بازی با پدیده دچار حاشیه‌هایی شد اما با به پایان رسیدن آنها در بازی با پارس جنوبی درون دروازه قرار گرفت و عملکرد خوبی داشت. این حاشیه‌ها از نظر من تمام شده است، او همچنین از هواداران عذرخواهی کرد و برای این است که می‌گویم داستان حواشی از نظر من پایان یافته است.

اما به نظر می‌رسد این حاشیه آخر این دروازه‌بان نخواهد بود.

کاری به این حرف‌ها ندارم، فقط یک جمله می‌گویم که بیرانوند در یکی دو سال اخیر بهترین دروازه‌بان ایران و پرسپولیس بوده است اما توصیه‌ای برای او دارم؛ اگر بیرانوند می‌خواهد همچنان بهترین باشد باید آرامش خود را حفظ کند بخصوص اینکه چندماه دیگر جام جهانی 2018 در پیش است و او باید با آرامش از دروازه‌ تیم ملی حفاظت کند و همچنین در لیگ قهرمانان آسیا همراه با پرسپولیس روزهای خوبی را تجربه کند. مطمئناً اگر آرامش نباشد مشکلات باز هم تکرار خواهد شد. مهمترین اتفاق فوتبالی جام جهانی است و اگر او می‌خواهد دروازه‌بان اصلی تیم ملی باشد باید آرامش خود را حفظ کند چون آرامش یک مقوله ضروری برای او است.

به عنوان مربی دروازه‌بانان پرسپولیس چه چیزی برای بیرانوند می‌خواهید؟

آرامش! نه تنها برای بیرانوند بلکه برای رادو شوویچ و درویش‌وند هم آرامش می‌خواهم، چیزی که مهم است این است که همه چیز در حیطه کاری ما شفاف و روشن باشد.

اما حتما می‌دانید که هواداران پرسپولیس از بیرانوند بابت حواشی اخیرش گله‌ دارند.

بله می‌دانم، آنها بعد از بازی با پدیده عصبانی بودند اما این اتفاقات تمام شد و دیدید که بیرانوند مقابل پارس جنوبی بازی کرد و همه چیز هم خوب بود. اتفاق خاصی هم رخ نداد و برای همین است که می‌گویم همه چیز از نظر من تمام شده است.

فکر می‌کنید هواداران پرسپولیس بیرانوند را بخشیده‌اند؟

نمی‌دانم و پاسخی هم برای این سوال ندارم، چرا که هواداران باید این را بگویند شاید برخی او را بخشیده باشند و برخی همچنان نسبت به رفتارهای او اعتراض کنند. شاید برخی‌ها هم بنا به دلایلی که نمی‌دانند با او زاویه دارند اما فقط آروز می‌کنم که این مشکلات حل شود چون اعتقاد دارم با حل شدن اختلافات بیرانوند به آرامش خواهد رسید. من دروازه‌بانی می‌خواهم که آرامش داشته باشد و به عنوان مربی او علاقمندم بیرانوند را در بهترین شرایط ببینیم تا بتوانیم قهرمان ایران شویم، مطمئناً بازی کردم و درخشش بیرانوند در جام جهانی برای من هم مهم خواهد بود چرا که من مربی او هستم و اگر موفقیتی هم باشد برای من خواهد بود.

به عنوان یک مربی چقدر می‌توانید به بیرانوند کمک کنید؟

همه تلاشم را می‌کنم تا او موفق شود و برای بهتر شدنش از هیچ کوششی دریغ نخواهم کرد اما فراموش نکنید که من به بیرانوند کمک نمی‌کنم بلکه به او آموزش می‌‌دهم. مربی مثل یک معلم است که آ‌موزش می‌دهد و اسم آن را کمک نگذارید، به عنوان یک مربی نباید شرایط را وحشتناک کنم بلکه باید تلاش کنم تا شرایط بیرانوند بهتر شود.

پارس جنوبی را در حالی شکست دادید که شما با حواشی زیاد اخراج شدید.

در فوتبال گاهی بازیکن، مربی و حتی داور اشتباه می‌کند اما هرچقدر فکر می‌کنم نمی‌دانم اشتباه من چه بود که باید اخراج می‌شدم، دوست ندارم درباره داوری و اشتباهاتش حرف بزنم و نمی‌خواهم قضاوتی هم داشته باشم که آیا او اشتباه کرد یا من؟

اما همه دیدند که جلال مرادی ناظر بازی شما را هل می‌داد.

چه بگویم؟ تا جایی که من می‌دانم طبق قوانین فوتبال ناظر و حتی داوران اجازه هل دادن کسی را ندارند.

شفاف بگویید که آیا بین شما و جلال مرادی درگیری لفظی رخ داد؟

نه؛ هیچ درگیری نبود، من فقط از او سوال کردم که چرا مرا هل می‌دهید؟ این خلاف مقررات است. داور مرا اخراج کرد و من شاید بتوانم چند استنباط برای این تصمیم درنظر بگیرم که مثلا چون بطری به سمت ما پرتاب شد من اخراج شدم؟ آیا چون به پنالتی اعتراض کردم مستحق اخراج بودم؟ و آیا چون به ظاهرسازی بازیکن حریف معترض شدم باید اخراج می‌شدم؟ من فقط از ناظر بازی که اسمش را هم نمی‌دانم می‌خواستم به حرف‌هایم گوش بدهد اما او فقط فریاد می‌زد و مرا هل می‌داد. ناظر بازی مثل یک گوسفند با من برخورد می‌کرد. مشکلی با اخراج شدن ندارم اما این رفتارها دیگر چیست؟

مهمترین اتفاق بازی پارس جنوبی و پرسپولیس صحنه پنالتی بود که محسن فروزان دروازه‌بان تیم پارس جنوبی زد.شما به عنوان مربی دروازه‌بانان پرسپولیس آیا در چنین شرایط مشابهی به دروازه‌بان تیمتان اجازه این کار را می‌دادید؟

هرگز چنین تصمیمی نمی‌گیرم و معتقدم که حریف هم تصمیم خوبی نگرفت. خودم هم نپذیرفتم که چرا آنها این کار را کردند.اگر دروازه‌بانشان در بازی‌های قبلی چنین کاری کرده بود می‌توانستم آن را بپذیرم اما وقتی او چنین کاری نکرده این اقدام از نظر من پذیرفتنی نیست. البته من شنیده‌ام که او به عنوان یک استقلالی می‌خواست خودش را به هواداران پرسپولیس نشان دهد و بگوید که دیدید به شما گل زدم و مطمئن بودم که او این نیت را داشت. علاقه‌ای ندارم در این باره اظهارنظر کنم اما برای من در حالت عادی این تصمیم قابل پذیرش نیست و هرگز چنین تصمیمی را در این شرایط حساس نمی‌گرفتم. شاید او می‌خواست ...

این روزها صحبت از تمدید قرارداد برانکو به گوش می‌رسد.

بدون شک تمدید قرارداد با برانکو یک تصمیم خوب برای باشگاه پرسپولیس است، می‌دانم که او جلسات خوبی هم با مدیران باشگاه داشته اما اینکه چه زمانی این قراداد تمدید شود را نمی‌دانم چون در جزییات آن نیستم. می‌دانم که برانکو ارتباط خوبی با گرشاسبی دارد و مذاکراتی را هم برای تمدید قرارداد انجام دادند.

عکسی از شما منتشر شد که مثل بیرانوند «هیس» را نشان دادید،‌آیا این کار به نوعی حمایت از آن رفتار بیرانوند بعد از بازی با پدیده بود؟

آنجا یک عکاس بود که نمی‌دانم برای کجا عکاسی می‌کرد. آن هیسی که من نشان دادم برای هوادار یا همراهی با بیرانوند نبود بلکه به آن عکاس گفتم تو ساکت باش تا ما تمرین کنیم. من حمایتی از رفتار بیرانوند نکردم و فقط به عکاسی که عکس می‌گرفت گفتم سکوت کن و ساکت باش.

شایعه درباره رفتن بیرانوند به تراکتورسازی برای گذراندن خدمت سربازی به گوش می‌‌رسد.

من اطلاعاتی از قوانین سربازی ایران ندارم، شاید او بخواهد سرباز شود اما من مطلع نیستم، هرچند که می‌دانم اگر تصمیمش را برای سرباز شدن گرفته باشد دیگر کاری نمی‌شود کرد. تصمیم با خود او است.

 آیا شما با بیرانوند در این باره صحبتی کرده‌اید؟

گاهی با او صحبت می‌کنم اما چیزی که به من گفته این است که قصد رفتن به سربازی در این شرایط را ندارد اما می‌دانم اگر بخواهد به سربازی برود قطعا راهی تراکتورسازی خواهد شد. تاکید می‌کنم که این تصمیم من نیست و در حیطه اختیارات خود او قرار دارد. اینها قوانین سربازی است که در ایران وجود دارد.