حاشیه های جالب مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان/ سجده شکر سهراب مرادی

رقابت های دسته 94 کیلوگرم وزنه برداری قهرمانی جهان در آناهایم حاشیه های جالبی داشت.

*تماشاگران ایرانی همانند مسابقه کیانوش رستمی حضوری پررنگ در سالن داشتند. با توجه به اینکه مسابقه سهراب مرادی آخرین مسابقه روز محسوب می شد، تعداد تماشاگران بیشتری در سالن حضور یافته بودند و با تشویق های خود سالن را روی سر خود گذاشته بودند.

*به هنگام وزنه زدن سهراب مرادی، محسن بیرانوند سرمربی تیم ملی از تماشاگران ایرانی درخواست کرد تا سکوت را رعایت کنند تا تمرکز سهراب مرادی بر هم نخورد.

*بهداد سلیمی وزنه بردار فوق سنگین ایران با حضور در سالن وارم آپ در کنار سهراب حضور داشت و او را راهنمایی می کرد.

*برخلاف مسابقه کیانوش، هر سه مربی ایران در سالن وارم آپ حضور داشتند. محسن بیرانوند، اضغر ابراهیمی و علی اصغر کاظمی نژاد در کنار سهراب مرادی قرار گرفتند و خبری از علی مرادی نبود و رئیس فدراسیون وزنه برداری ترجیح داد تا رقابت مرادی را از جایگاه ویژه دنبال کند. کاظمی نژاد به عنوان سرپرست تیم وظیفه ثبت وزنه های درخواستی سهراب را داشت.

*دوربین مستقر در وارم آپ بیش از همه سهراب مرادی را مورد توجه قرار می داد و گاه و بیگاه او را به تصویر می کشید. آرامش مرادی در سالن وارم آپ جالب توجه بود.

*فرخودبیک سوبیروف وزنه بردار ازبکستانی که رقابت تنگاتنگی با سهراب مرادی داشت، در حرکت سوم یکضرب به زحمت و با مکث فراوان وزنه 183 کیلوگرم را بالای سر برد و در هنگام لیفت وزنه نیز ثبات نداشت اما داوران با ارفاق این وزنه را از او قبول کرده و به او سه چراغ سفید دادند که با اعتراض هواداران ایرانی روبرو شد. هنگامی که سهراب مرادی وزنه 184 کیلوگرمی را در حرکت سوم بالای سر برد، واکنش سوبیروف دیدنی بود.

*رقابت های دسته 94 کیلوگرم تلفات زیادی داشت. هیون سئوپ جونگ و یورگن کریستین اشپیسز وزنه برداران کره جنوبی و آلمان در حرکت یک ضرب اوت کردند. توماس برنز وزنه بردار آمریکایی نیز که در نخستین حرکت یک ضرب وزنه 163 کیلوگرمی را مهار کرده بود، در حرکت دومش مصدوم شد و از ادامه رقابت انصراف داد تا مسابقات در حرکت دوضرب با 9 وزنه بردار پیگیری شود.

*فرخودبیک سوبیروف ازبک و حریف مستقیم سهراب مرادی، در حرکت دوضرب خیلی زود از گردونه رقابت کنار رفت و میدان را برای درخشش وزنه بردار ایران خالی کرد. سوبیروف در حرکت اول و دوم دوضرب در مهار وزنه 203 کیلوگرم ناکام بود و در حرکت سوم نیز وزنه 205 کیلویی را انداخت تا اوت کند. ظاهرا سوبیروف تمام انرژی خود را در یکضرب در رقابت نزدیک با مرادی خرج کرده بود و دیگر توانی برای ادامه دادن نداشت. 

*آئوریماس دیدزبالیس از لیتوانی پس از اینکه در سومین حرکت دوضرب با زحمت و مشقت فراوان موفق به مهار وزنه 212 کیلوگرمی شد، روی تخته با یک حرکت پشتک وارو جشن گرفت تا تماشاگران حاضر در سالن را به وجد بیاورد.

*سهراب مرادی بعد از مهار وزنه 220 کیلوگرم در نخستین حرکت دوضرب و مسجل کردن طلای خود، در حرکت دوم دوضرب وزنه 233 کیلوگرم را انتخاب کرد تا به رکورد جهان حمله کند. قبل از حضور سهراب روی تخته علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه برداری به سرعت خود را از جایگاه ویژه به سالن وارم آپ رساند تا به مرادی روحیه دهد.

*مرادی پس اینکه در حرکت دوم دوضرب رکورد جهان را شکست بلافاصله روی تخته سجده شکر به جا آورد.

*با قهرمانی مرادی و سومی ایوب موسوی در دسته 94 کیلوگرم، برای نخستین بار در تاریخ وزنه برداری در مسابقات جهانی در دسته ای غیر از فوق سنگین دو نماینده از ایران روی سکوی جهان قرار گرفتند.