راه‌حل جدید برانکو مقابل تیم‌های دفاعی+تصاویر

از چند روز قبل از بازی پرسپولیس مقابل پیکان خبرهایی از تمرین سرخپوشان شنیده می‌شد که نشان از تمرینات ویژه برانکو داشت. تیمی که حریفان با آنالیز روی او متوجه شده بودند تنها راه نتیجه‌گیری مقابل آنها دفاع اتوبوبسی و چند لایه است. راه‌حلی که جواب داده بود و برانکو و تیمش را در بازی‌های دفاعی به دردسر انداخته بود. اولین تیمی که به همین روش مقابل پرسپولیس نتیجه گرفت پیکان بود. تیمی که اولین و تنها شکست سرخپوشان را در این فصل رقم زد. همه منتظر بودند تا ببینند که راهکار برانکو برای این بازی با این تیم چه خواهد بود و آیا این بار ایده‌هایش جواب خواهد داد یا نه.

حرکت از کناره‌ها و سانتر از جناحین. این شاید اولین راهکاری باشد که هر مربی در مصاف با تیم‌هایی که دفاعی بازی می‌کنند به ذهنشان می‌رسد. پرسپولیس اما نشان داده که تبحر خاصی در اجرای بهینه این ایده ندارد. در بازی هفته قبل مقابل گسترش‌فولاد، برانکو این ایده را در زمین اجرا کرد. تیمش رو به بازی هوایی و مستقیم و سانتر آورد اما سانترهایی بی‌هدف که دروازه گسترش‌فولاد را تا دقیقه ۹۰ چندان با خطر جدی مواجه نکرد. مدافعان کناری پرسپولیس پیش از این هم نشان داده بودند که توانایی چندانی در این مدل بازی و گلسازی برای مهاجمان ندارند و این را آمار پاس‌گل‌های آنها با صفر یا یک پاس گل در طول یک فصل به‌خوبی نشان می‌دهد. مهاجمان برانکو هم چندان سرزن نیستند. برانکو برای این بازی به دنبال راه‌حل موثرتری از بازی هوایی و سانتر از جناحین بی‌هدف بود. او تصمیم گرفت که بازیکنان باز‌ی‌سازش را به جناحین ببرد تا آنها به جای سانترهای بی هدف مدافعان کناری، بازیسازی را از کناره‌ها انجام دهند.

محسن مسلمان و منشا به جناح راست رفتند تا به همراه صادق محرمی، کارهای ترکیبی را از این جناح برای پرسپولیس انجام دهند. محمد انصاری و سیامک نعمتی هم در جناح چپ این وظیفه را داشتند که البته جناح چپ در غیاب وحید امیری چندان در این امر موفق نبود و بار حملات به دوش سه بازیکن جناح راست بود. حملات از جناح راست از همان دقیقه ابتدایی شروع شد و منجر به دو گل زودهنگام روی همین برنامه شد.

در صحنه گل اول، مسلمان، توپ را به صادق محرمی پاس می‌دهد و خودش به کناره زمین می‌رود تا با یک و دو باز هم توپ را به محرمی برساند و او هم با پاس به منشا او را در موقعیت گل قرار دهد. 

گل دوم هم روی اوتی که بر اثر حرکات بازیکنان از جناح راست نصیب پرسپولیس شده رقم می‌خورد.

بعد از گل دوم، این سه بازیکن باز هم به حرکات ترکیبی خود ادامه می‌دهند که در نیمه اول به نتیجه نمی‌رسد. صحنه‌هایی که چند نمونه از آن را در زیر می‌بینید:

نتیجه حرکات ترکیبی تمرین‌شده پرسپولیس از جناحین این بود که صادق محرمی اولین پاس گلش را داد، منشا بعد از مدت‌ها پایش به گلزنی باز شد و علیپور باز هم ستاره بازی بود که علاوه بر دو گلی که زد بارها موقعیت‌های مناسبی بدست آورد.