تلاش علیپور برای فرار از سایه طارمی

  او در حالی که چند ماه از 20 سالگی را گذرانده بود به عضویت پرسپولیس در‌ آمد اما بعد از سه سال حالا به مهاجم اول تیمش تبدیل شده و کاندیدای اول دریافت اقای گلی لیگ برتر است. علیپور خیلی کم موقعیت خراب می‌کند و زمان گل نزدن‌هایش طولانی نمی‌شود. او در این فصل غیر از لیگ در رقابت‌های حذفی و لیگ قهرمانان گل زد و اگر بازی سوپرجام را هم یک جام جدا در نظر بگیریم در تمام مسابقات گل زده و درخشیده است. از علیپور طی این فصل بازی ضعیف یا متوسط خیلی کم سراغ داریم و غیر از یک دیدار خیلی کم پیش آمده که او در مسابقه‌ای موقعیت‌های زیادی از دست بدهد و مدل بازی‌اش روی اعصاب تماشاگر تلویزیون و هواداران پرسپولیس باشد. علیپور تا اینجای فصل و طی 22 هفته 15 گل زده و چشم به آقای گلی دوخته است اما عملکرد او را می‌توان با جزییات بیشتری نگاه کرد و به نتایج مشخص‌تری درباره کیفیت فنی‌اش رسید

از 22 بازی قبلی علیپور تنها یک مسابقه را از دست داده؛ مسابقه هفته دوم مقابل تراکتورسازی که به خاطر گرفتن کارت قرمز در بازی هفته نخست از دست داد‌. اما نکته جالب اینجاست که علیپور در تمام 21 مسابقه دیگر در ترکیب اصلی بوده است. این اتفاق حتی در 7 هفته ابتدایی فصل که هم طارمی در تیم حضور داشت هم منشا به‌عنوان خرید گرانقیمت و قابل توجه به خط حمله اضافه شده بود رخ داد تا مشخص شود برانکو در شروع فصل تازه بیشتر از گذشته روی شماره 70 تیمش حساب باز کرده و به او به‌عنوان مهاجم اصلی نگاه می‌کند.

شروع فصل و دوری از گل

علی علیپور در شروع فصل در گلزنی موفق نبود و بسیاری تصور می‌کردند او مثل دو فصل گذشته زیر سایه طارمی و بعد از آن منشا خواهد بود. در واقع هیچ‌کس از علیپور توقع گلزنی نداشت چرا که تصور می‌شد قرار است او در نقش مهاجم مکمل برای دو بازیکن دیگر فضاسازی کند یا پاس نهایی را بدهد. علیپور پیش از این در همین نقش فرو رفته بود و هیچ وقت به خاطر گل نزدن‌هایش مورد انتقاد قرار نگرفت. شاید به همین خاطر بود که او در هفته‌های ابتدایی انتقادی نشنید. در چهار هفته ابتدایی او سه بار در ترکیب اصلی قرار گرفت و با اینکه در هر سه مسابقه تعویض شد اما گلی نزد. حالا که می‌بینیم علیپور به سمت آقای گلی پیش می‌رود پیش خودمان فکر می‌کردیم اگر در آن هفته‌های ابتدایی او گل می‌زد الان چقدر به هدفش نزدیکتر بود و در نهایت راحت‌تر می‌توانست به هدف نهایی گلزنان چند فصل اخیر که ثبت 20 گل در پایان فصل است برسد.

شش هفته رویایی

علیپور از بازی هفته پنجم تا دیدار با سایپا در هفته یازدهم شش هفته رویایی را پشت سر گذاشت‌. او در شش بازی شش گل زد و تنها مقابل پیکان که با لایه‌های دفاعی تمام راه‌های نفوذ را به پرسپولیس بست ناکام بود.

 در این میان او یک بار مقابل استقلال خوزستان دبل کرد و گل سه امتیازی و فوق‌العاده حساس را مقابل استقلال در شهرآورد سنتی به ثمر رساند تا برای دومین بار یک تنه استقلال را شکست داده باشد.

 مهم‌تر از تمام اینها اما کیفیت گلی که به سپاهان زد در آن نقطه ثابت کرد گلزن فوق‌العاده‌ای در پرسپولیس متولد شده که می‌توان روی او حساب ویژه‌ای باز کرد. علیپور در روزی آن گل تمیز و قاطع را به ثمر رساند که مهدی طارمی آخرین بازی‌اش را برای پرسپولیس انجام می‌داد.

 بعد از شهرآورد گل به سایپا ثابت کرد آنهایی که روی علیپور برای تبدیل شدن به مهاجم اول پرسپولیس شرط بسته بودند اشتباه نکرده‌اند چرا که کیفیت این گل نیز حکایت از ظهور یک گلزن خبره در پرسپولیس داشت.

در صدر جدول گلزنان

حالا و بعد از رفتن طارمی، کنار زدن منشا کار دشواری نبود و کیفیت فنی دو مهاجم حداقل در مساله گلزنی آنقدر زیاد بود که مهاجم نیجریه‌ای زیر سایه علیپور قرار گرفت و او قبل از پایان نیم فصل تبدیل به مهاجم شماره یک پرسپولیس شد. پدیده و پارس جنوبی دو سد محکم مقابل گلزنی علیپور بودند اما باز هم زمان گل نزدن‌های او از دو هفته طولانی‌تر نشد و با گلزنی در نیمه نخست دیدار مقابل ذوب‌آهن برگشت.

 تک گل سه امتیازی و فوق‌العاده حساس در رشت مقابل سپیدرود پایانی خوش برای نیم فصل اول بود که او را در صدر جدول گلزنان کنار محمد قاضی 8 گله نشاند اما پرسپولیس یک بازی عقب افتاده دیگر هم داشت؛ فرصتی برای رفتن به صدر و نشانه گرفتن عنوان آقای گلی. مطابق انتظار علیپور قدر فرصت ایجاد شده را دانست و با یک دبل دیگر نیم فصل را با 10 گل و ایستادن به تنهایی در صدر جدول گلزنان تمام کرد.

نیم فصل دوم، درست مثل تیم

در نیم فصل دوم روند علیپور مثل تیم پرسپولیس یک در میان شد و در بازی‌هایی که پرسپولیس برنده نشد او هم گل نزد.

 در واقع می‌توان برداشت عکسی هم از این قضیه داشت. جالب است بدانید از هفته چهارم به بعد تا کنون هر بار علیپور گل زده پرسپولیس برنده شده و هر مسابقه که او در این کار موفق نبوده تیمش هم برنده نبوده است تا نقش تاثیرگذارش در ثبت نتایج تیم مشخص شود. علیپور در نیم فصل دوم مقابل فولاد، نفت تهران و گسترش فولاد کاری از پیش نبرد اما دروازه تراکتورسازی، مشکی‌پوشان و پیکان را گشود. گل مقابل مشکی پوشان دیرترین گل او بود و حکم سه امتیازی پیدا کرد. در ادامه او مقابل پیکان دبل کرد و انتقام بازی رفت را گرفت. علیپور مقابل سپاهان هم روند یک در میان گل زدن‌هایش را تمام کرد و فعلا سپاهان تنها تیمی است که رفت و برگشت از علیپور گل خورده.