استقلال شفر با استقلال منصوریان خیلی تفاوت کرده است

نتیجه‌ای که استقلال مقابل الریان گرفت همه را امیدوار به آینده این تیم در گروه مرگ کرد. شاید بدبین‌ترین هوادار هم تصور حضور چنین رقبایی را در گروه استقلال نمی‌کرد اما آنچه از درون گوی‌های قرعه‌کشی بیرون آمد نشان از آن داشت که شفر و شاگردانش برای صعود کار سختی در پیش دارند و این سختی وقتی بیشتر خودش را نشان می‌داد که حریف عربستانی استقلال باز هم بحث بازی در کشور ثالث را وسط کشید و استقلال به جای حضور در ورزشگاه آزادی  باید در دومین بازی خود در مسقط میزبان الهلال عربستان  باشد. در کنار تمام سختی‌هایی که ذکر شد حالا استقلالی‌ها خودشان را برای این شرایط و گرفتن امتیازات لازم آماده می‌کنند. به همین دلیل روز گذشته به سراغ آرش برهانی رفتیم؛ یکی از باافتخارترین مهاجمان استقلال. بازیکنی که 9 سال در کنار این تیم بود و حالا در کسوت مربی به کار خود در فوتبال ادامه می‌دهد.

* بازی استقلال مقابل الریان را تماشا کردید؟

 به طور کامل نتوانستم اما چون همیشه برای من تیم استقلال مهم بوده سعی کردم کارهای خودم را جمع و جور کنم تا بتوانم بازی را ببینم. به طور کلی اگر بگویم، استقلال در قطر خوب بازی کرد.

* پس شما نتیجه مساوی را برای این تیم خوب می‌دانید؟

 بله، ولی این را هم بگویم استقلال می‌توانست برنده هم بشود اما وقتی استقلال گل زد کمی تمرکزش را از دست داد و بین خطوط فاصله افتاد. قطری‌ها در این زمان تمرکز لازم را پیدا کردند و توانستند به گل برسند. الریان دفاع فشرده‌ای داشت و از فضا‌ها خوب استفاده کرد.

* خیلی‌ها به دفاع استقلال در این بازی انتقاد داشتند. به نظر شما فقط خط دفاع مشکل داشت یا دفاع تیمی استقلال دچار مشکل شده بود؟

 دفاع تیمی مشکل داشت. به طور اختصاصی اگر عملکرد مدافعان استقلال را بررسی کنید بازیکنان بزرگی هستند اما به نظر این مدافعان را خوب پوشش ندادند.

* نسبت به ابتدای فصل مهاجمان استقلال بهتر بازی می‌کنند و مشکل گل زدن آنها حل شده است.

 من در همان زمان هم گفتم استقلال مهاجمان خوبی دارد اما کار در تیم‌های بزرگ کار سختی است و توقع هواداران از بازیکنان بالا است. پس بازیکن باید خودش را با شرایط وفق دهد و بتواند توانایی‌هایش را در زمین به معرض نمایش بگذارد.

* تیام به تازگی به استقلال ملحق شده فرصت کمی داشته در کنار استقلالی‌ها باشد اما با توجه به این مساله عملکرد این بازیکن را در بازی‌های اخیر چطور ارزیابی می‌کنید؟

 خیلی زود است در مورد او نظر بدهیم. اما در بازی با سپیدرود دیدیم که او را خیلی تشویق کردند. این نشان می‌دهد هواداران از او توقع زیادی دارند و این کار را برای تیام مشکل می‌کند.

* جباروف نشان داده که استقلال به حضور او وابسته است و در هر بازی که حضور نداشته استقلال بازنده بوده است.

 جباروف یکی از بهترین بازیکنان استقلال است. استقلال نیاز به بازیکنان خارجی با این کیفیت دارد. اگر قرار باشد بازیکنانی بیاورند که سطح کیفی‌شان مثل بازیکنان جوان ما باشد بهتر است از بازیکنان جوان خودمان استفاده کنند. به نظر من استقلال نباید وابسته به جباروف باشد و ما بازیکن خوب کم نداریم. فرشید اسماعیلی به نظر یکی از جوان‌های خوبی است که کمک زیادی به تیم می‌کند.

* اما به نظر می‌رسد چند وقتی است به دلیل اعتراض به نیمکت‌نشینی موقعیت خود را در استقلال از دست داده و پشت خط بازیکنان دیگر مانده است.

 البته معتقدم طرز برخورد شفر با بازیکنان معترض خوب است اما من به شخصه بازی‌های فرشید اسماعیلی را دوست دارم و نباید بازیکنانی مثل او را خراب کنند.

* بهتر است در مورد موقعیت قائدی هم صحبت کنیم. قائدی به دلیل تصادف موقعیت ورزشی‌اش به خطر افتاده. جدا از اینکه اتفاق تصادف ممکن است برای همه پیش بیایدآیا این حادثه حاصل بی‌توجهی باشگاه به چنین جوان‌هایی نیست؟

 بزرگترین کسی که می‌تواند به هر کس کمک کند خود همان فرد است. بازیکن باید فکرش حرفه‌ای باشد و بداند چه هدفی برای آینده‌اش دارد. بازیکن دو ساعت در اختیار باشگاه است و بقیه ساعت‌ها در اختیار خودش است. هر بازیکن در این سن باید یک مشاوره قوی داشته باشد. من 18 ساله بودم که در تیم‌های بزرگ بازی کردم و خانواده‌ام سعی می‌کردند در کنارم حضور داشته باشند و مشاوره بدهند.

* استقلال بازی با الهلال را در پیش دارد. این بازی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 الهلال تیم پرمهره‌ای است اما بازیکنان استقلال هم خیلی خوب هستند و عیار آنها آسیایی شده است. این مساله کاملا در بازی با الریان مشخص بود. امیدوارم در این بازی برنده شوند اما نمی‌فهمم چرا این بازی باید در کشور ثالث برگزار شود. کشوری که به عربستان نزدیک است و شرایط را برای این تیم بهتر می‌کند.

* استقلال امروز با استقلال منصوریان چقدر تفاوت کرده است؟

 خیلی تفاوت کرده. استقلال شفر با استقلال منصوریان تفاوت‌های زیادی دارد. بازیکنان به خوبی می‌دانند کادر فنی از آنها چه می‌خواهد. از نظر بدنی شرایط آنها خیلی خوب شده و می‌توانند 90 دقیقه دوندگی کنند ضمن اینکه برای کارهای فنی و گروهی برنامه دارند.

* استقلال وقتی برگردد دو بازی حساس در لیگ دارد، این بازی‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 بازی‌ها خیلی فشرده است. در چنین شرایطی برای اینکه به بازیکنان آسیب بدنی وارد نشود مربی باید بازی‌ها را بین آنها تقسیم کند، بهترین راه حل همین است.

* فکر می‌کنید فصل بعد شفر بتواند استقلال را قهرمان کند؟

 استقلال خیلی بهتر شده است. با توجه به اینکه این تیمی نیست که شفر بسته باشد مطمئنا فصل بعد که خود شفر تیم را ببندد می‌تواند استقلال را قهرمان کند و از این بابت امیدوارم این اتفاق بیفتد.