تعریف و تمجید ستاره سابق آرسنال از لژیونر ایرانی

در بازی رفت مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ اروپا تفاوت کلاس دو تیم کاملا آشکار بود و میزبان سوئدی که در مراحل قبل تیم‌هایی مثل گالاتاسرای، بیلبائو و هرتابرلین را به دردسر انداخته بود نتوانست مقابل شاگردان ونگر کار زیادی از پیش ببرد، با این حال قدوس چهره متمایزی بود و مدافعان آرسنال مجبور شدند تا آخرین ثانیه بازی پا به پایش حرکت کنند.

در این بازی که در سرمای زیر صفر و چمن مصنوعی برگزار شد، آرسنال تقریبا با ترکیب اصلی به زمین رفت و خیلی زود به گل رسید. میهمان از دقیقه اول روی دروازه حریف خیمه زد و در شروع بازی 82 درصد مالکیت توپ در اختیار این تیم بود. حملات این تیم سرانجام در دقیقه 13 نتیجه داد و مونرئال، مدافع چپ اسپانیایی که این روزها خیلی خوب گل می‌زند، ریباند شوت ایووبی را به تور دروازه رساند. در دقیقه 24 «سانتر- شوت» مخیتاریان پیش از اینکه به ولبک برسد با برخورد به پاپاجیانوپولوس، مدافع میزبان به درون دروازه چرخید.

اوسترسوند بعد از این گل توانست کمی از فشار حریف خلاص شود و در دقیقه 28 نخستین حمله جدی این تیم اتفاق افتاد. قدوس توپی را که پشت محوطه جریمه گرفته بود با ضربه‌ای محکم به سمت دروازه زد که اوسپینا توپ را از زیر تیر افقی به بیرون فرستاد. این شروع حرکات مثبت مهاجم ایرانی بود که هر بار توپ می‌گرفت به دفاع آرسنال می‌زد یا تلاش می‌کرد از پشت محوطه جریمه دروازه اوسپینا را تهدید کند. او قبل از پایان نیمه اول در دقایق 32 و 41 دو شوت دیگر زد که به مدافعان آرسنال هشدار می‌داد نباید با خیال راحت به بازی ادامه دهند.

قدوس نیمه دوم را با بازوبند کاپیتانی شروع کرد، چرا که گراهام پوتر ترجیح داد بروا نوری، کاپیتان ناآماده‌اش را تعویض کند. با این حال سبک بازی اوسترسوند تغییر زیادی نداشت و همچنان این تیم با حداقل نفرات در حمله شرکت می‌کرد. سامان برای قرار گرفتن در جریان بازی مجبور بود تا میانه زمین عقب بنشیند و هر بار دو مدافع آرسنال نزدیک او بازی می‌کردند. او در این دقایق کورس‌های زیادی با مدافعان داشت و حتی یک بار پایش گرفت، ولی توانست تا آخر در زمین بماند. قدوس در دقیقه 90 زهرش را ریخت و با یک پاس خوب «تکی» تازه‌وارد را در موقعیت گلزنی قرار داد، ولی این بازیکن با خطای بیرین سرنگون شد و داور رای به پنالتی داد. وظیفه زدن این ضربه به پترسون داده شد، ولی او ضربه آرامی زد و اوسپینا موفق شد توپ را مهار کند. قبل از پنالتی اوزیل توانسته بود آرسنال را به گل سوم برساند تا خیال این تیم برای بازی برگشت راحت شود.

قدوس قبل از بازی گفته بود که آنها نباید خیلی به آرسنال و ستارگانش فکر کنند، چرا که اضطراب اجازه نمی‌دهد بازی همیشگی‌شان را به نمایش بگذارند. ظاهرا خودش بیش از دیگران به این توصیه عمل کرده بود و توانست پا به پای آرسنالی‌ها بازی کند، ولی سایر بازیکنان اوسترسوند بخصوص در نیمه اول پایین‌تر از حد انتظار بودند. ونگر، سرمربی آرسنال هم بعد از بازی به این موضوع اشاره کرد و گفت: «حریف عصبی بود و ما توانستیم از این موضوع استفاده کنیم.»

بازی خوب قدوس از دید مارتین کئون، مدافع سابق آرسنال که این روزها مفسر تلویزیونی است هم پنهان نماند. او به مقایسه عملکرد قدوس و ولبک پرداخت که در سوئد ضعیف‌ترین بازیکن آرسنال بود و گفت: «وقتی بازیکنی از مصدومیتی طولانی مدت بازمی‌گردد، با ترس و بیم در زمین ظاهر می‌شود. ولبک گفته که چمن ورزشگاه مناسب نبود. او در حال حاضر اعتماد به نفس پایینی دارد و فکر می‌کنم شب سختی برای او بود. سامان قدوس، مهاجم اوسترسوند شب بهتری را نسبت به دنی ولبک پشت سر گذاشت. به نظرم اوسترسوند خیلی خوب کار کرد، تسلیم نشدند و تمام طول بازی جنگیدند. سامان قدوس نمایش خوبی داشت، او بازیکن خیلی خوبی است. اوسترشوند تیم با کیفیتی است که رویکرد مثبتی در زمین دارد. حالا متوجه می‌شوم که آنها چگونه در لیگ اروپا نتایج خوبی کسب کرده‌اند.»

نمایش خوب قدوس با تمجید هواداران آرسنال هم روبه‌رو شد. آنها در فضای مجازی نظرات کئون را تایید کردند. پاولیدیس، یکی از خبرنگاران سوئدی درباره این واکنش‌ها نوشت: «کمی غیرمنتظره بود که مارتین کئون در تحلیل بعد از بازی مدعی شد که قدوس بهتر از ولبک عمل کرده. هواداران آرسنال هم در شبکه‌های اجتماعی این موضوع را تایید کردند. حتی برخی از آنها نوشته بودند که ولبک را در سوئد بگذارید و به جایش قدوس را سوار هواپیما کنید.»

قدوس در پنجره زمستانی با پیشنهادهای زیادی روبه‌رو شد که مهم‌ترین آنها از سوی سلتاویگو بود، با این حال باشگاه اوسترسوند با فروش او مخالفت کرد و در عوض قراردادش را تا سال 2020 تمدید کرد. با این حال بازی پنج‌شنبه نشان داد که قدوس در سطح بالاتری از این تیم سوئدی بازی می‌کند و بهتر است هر چه زودتر بختش را در تیم بزرگتری امتحان کند. جام جهانی ویترین خوبی برای مهاجم تیم ملی است که توانایی‌هایش را به نمایش بگذارد، ولی فعلا باید به بازی برگشت پنج‌شنبه شب مقابل آرسنال فکر کند. بازی ورزشگاه امارات زیر ذره‌بین خواهد بود و قدوس در صورت باز کردن دروازه آرسنال می‌تواند یک بار دیگر با تمجید کارشناسان روبه‌رو شود.