عربستان از جام جهانی روسیه حذف می شود؟

باید اعتراف کرد که واژه «سیاسی کاری در فوتبال» به نظر می رسد با سعودی‌ها عجین شده است. روزنامه آس اسپانیا روز گذشته گزارشی را از تخلفات سعودی-اماراتی‌ علیه قطر را عنوان کرد که فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) تمام این تخلفات را زیرنظر خود دارد و درحال بررسی رفتارهای کاملا غیرورزشی عربستان و امارات نسبت به قطر است.

البته سوژه های مطرح شده از سوی رسانه اسپانیایی چیز جدیدی نیست ولی مهمترین نکته این گزارش خط و نشان جدی فیفا به عربستان است که تا پای کنار گذاشتن آنها از مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه پیش رفته است. چراغ قرمز فیفا به سعودی‌ها این بار شوخی بردار نیست چون سیاسی‌کاری آنها برای همه دنیا آشکار شده است.

فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) چرا یقه سعودی ها را گرفته است. سوالی است که باید پاسخ روشن داشته باشد. در زیر چند مورد از تخلفات سعودی‌ها و اماراتی ها علیه قطر بیان می کنیم تا لابی و سیاسی کاری آل سعود بیشتر در زمینه فوتبال آشکار شود.

* گرفتن میزبانی از قطر با زورگویی و قلدری!

مسابقات جام ملت‌های کشورهای عربی در سال اخیر قرار بود به میزبانی دوحه برگزار شود اما عربستان و امارات اعلام کردند که به هیچ وجه حاضر نیستند در دوحه بازی کنند. سعودی ها به همراه متحدانشان از طریق سیاسی فشار زیادی را به قطر وارد کردند تا از میزبانی این مسابقات منصرف شود. قطری‌ها نیز در یک کار حرفه‌ای سیاست را وارد ورزش نکردند و با تعامل خواهان وحدت کشورهای منطقه شدند و با کناره گیری از میزبانی موافقت کردند تا کویت میزبان این مسابقات شود.

*رشوه دادن آشکارا به بحرین برای برد قطر!

البته تخلف سعودی‌ها علیه قطر در مسابقات کشورهای عربی به پایان نرسید. آنها به صورت آشکار اعلام کردند که در صورت پیروزی بحرین مقابل قطر در این مسابقات پاداشی خوبی به آنها خواهد داد. این هدیه سعودی‌ها به آل خلیفه و دارو دسته آنها چیزی جز رشوه دادن در روز روشن نبود!

* شکست تاریخی«پرونده زمین بی طرف»-سناریوی ایران برای قطر تکرار نشد 

مهمترین سیاسی کاری سعودی ها و اماراتی‌ها علیه قطر باز کردن پرونده «زمین بی طرف» در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بود که ارتباط تنگاتنگی با ایران نیز داشت. اولین طعمه بهانه جویی و سیاسی کاری سعودی ها در فوتبال نمایندگان کشورمان بود. عربستان برای اولین بار واژه «زمین بی طرف» را برای ایران استفاده کرد. سعودی‌ها پس از قطع روابط دیپلماتیکشان با ایران شروع به بهانه جویی کردند و با دلارهای نفتی مسیر را برای صدور رای AFC به نفع خودشان هموار کردند تا جایی رای به نفع آنها صادر شد و نمایندگان کشورمان اکنون برای سومین سال متوالی از میزبانی در ورزشگاه خود محروم شد.

سعودی‌ها پس از آنکه در این پروژه که مبدعشان خود بودند در قبال ایران موفق ظاهر شدند برای اجرای این پروژه برای قطر وارد عمل شدند. البته این بار عربستان تنها به جنگ قطر در فوتبال نرفت بلکه امارات به عنوان دست راستش و یار با وفایش آنها را همراهی کرد. رسانه‌های عربستان و امارات به همراه هم‌پیمانان سعودی جنگ نرم خود را علیه قطر آغاز کردند تا مسیر برای قانع کردن AFC و فیفا هموار شود.

سعودی ها تلاش زیادی کردند تا AFC را قانع کنند که قطر برای آنها امنیت ندارد اما AFC این بار مقابل سیاسی کاری سعودی ها ایستاد و حکم نهایی خود را بازی در دوحه و لغو زمین بی طرف را اعلام کرد. AFC با تهدید سعودی ها و اماراتی عنوان کرد که در صورتیکه آنها برای بازی با نمایندگان قطر به دوحه نیایند، محرومیت و جریمه های سنگین در انتظارشان خواهد بود. شکست بزرگی سعودی-اماراتی مقابل قطر درس بزرگی برای فیفا و AFC شد تا به بهانه جویی و سیاسی کاری آشکار آنها بیشتر پرداخته شود.

* تهدید فیفا به کنار گذاشتن عربستان از جام جهانی فرصتی برای ایران

تهدید آشکار فدراسیون جهانی فوتبال علیه عربستان می تواند فرصتی باشد تا مسئولان فدراسیون ایران از آن آن به نفع خودشان استفاده کنند و حقانیت خودشان برای میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا اثبات کنند. فیفا عربستان را تهدید کرده که از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه کنار می گذارد و این سند آشکاری برای همگان است که سعودی‌ها در ورزش سیاست را وارد می کنند و تمام اقدام فوتبالی آنها خط و مشی سیاسی دارد. محرومیت ۳ ساله ایران از میزبانی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا تنها با سیاسی کاری سعودی ها رخ داد. فدراسیون جهانی فوتبال در این برهه حساس می تواند به پرونده خاک خورده ایران-عربستان ورد کند و می تواند برای همیشه «قانون زمین بی طرف» در به گورستان سیاست آل سعود دفن کند.

*سفر اینفانتینو به ایران بهترین فرصت برای محو «زمین بی‌طرف»

در این اوضاع حساس و رو شدن دست سعودی‌ها برای فیفا و محافل بین المللی جانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) هفته آینده ۹ اسفند عازم ایران است تا دربی سرخ آبی‌ها را از نزدیک تماشا کند. این سفر رئیس فیفا به ایران می تواند بهترین فرصت برای مسئولان فدراسیون ایران باشد تا مسئله «قانون زمین بی طرف» را برای همیشه از فرهنگ لغت فوتبالی‌ها محو کند.