مراکش چگونه ایران را شبیه‌سازی کرد؟

 در آخرین روزهای ماه مارس تیم های ملی مختلف از فرصت به وجود آمده در فیفادی استفاده کردند و به مصاف حریفان تدارکاتی خود رفتند. بازار این دیدارهای تدارکاتی در بین تیم های راه یافته به جام جهانی داغ تر بود و آنها هر کدام با هدفی که دنبال می کردند، قدمی در راه رسیدن به آمادگی لازم در جام جهانی برداشتند.

 

تیم ملی فوتبال مراکش، نخستین و مهم ترین حریف ایران در جام جهانی روسیه هم در شب های گذشته دو بازی دوستانه مقابل صربستان وازبکستان انجام داد و در هر دو دیدار به پیروزی رسید. آنچه مشخص است، دلیل قرار گرفتن مراکشی ها در مقابل ازبکستان، آمادگی هرچه بیشتر برای بازی با ایران و شبیه سازی این حریف آسیایی است. به همین منظور احتمالا از چینش نفرات و نحوه بازی این تیم در برابر ازبک ها می توان به نکاتی در خصوص استراتژی هروه رنارد برای بازی با ایران پی برد.

 

ترکیب تیم ملی مراکش در بازی هفتم فروردین مقابل ازبک ها به این شرح بود: مونیر، اشرف حکیمی، رومین سایس، مانوئل دا کاستا، ولید حجام، سفیان امرابات، امین حارث، فیصل فجر، یاسین بامو، ایوب الکعبی و زکریا لابیاض.


این نفرات در حالی مقابل ازبکستان وارد میدان شدند که چند شب قبل در برابر صربستان 8 نفر از آنها نیمکت نشین بودند و در ترکیب اصلی حضور نداشتند. عکس های زیر به ترتیب شماتیک ترکیب شیرهای اطلس در بازی مقابل صربستان و ازبکستان را نشان می دهد.

 

ترکیب مراکش در بازی دوستانه مقابل صربستان

 

ترکیب مراکش در بازی دوستانه مقابل ازبکستان

 


از میان این تغییرات عمده، مواردی مثل نیمکت نشین شدن مهدی بن عطیه و حکیم زیاش قطعا به دلیل استراحت این دو بازیکن باکیفیت بوده و اگر اتفاق خاصی نیفتد، باید آنها را عضو ثابت مراکش در هر سه بازی جام جهانی از جمله دیدار با ایران دانست. اما با مرور ترکیب مراکش در این دو بازی اخیر، تا حدودی می توان درباره نفرات این تیم در مقابل ایران اظهار نظر کرد.

 

  • دروازه بان؛ رقابت تمام اسپانیایی


چارچوب دروازه تیم ملی مراکش در اختیار دو دروازه بان به نام های مونیر محمدی و یاسین بونو است. بونو که دروازه بان اصلی تیم خیرونا، شگفتی ساز این فصل لالیگا نیز هست، به دلیل مصدومیت اردو و بازی های دوستانه اخیر مراکش را از دست داد و بدین ترتیب مونیر محمدی، گلر تیم نومانسیا دوباره درون دروازه تیم ملی ایستاد. رقابت این دو نفر تا جام جهانی نیز ادامه خواهد داشت و در نهایت یکی از این دو دروازه بان آماده، سنگربان مراکش مقابل ایران خواهد بود.

 

 

  • خط دفاع؛ تحت سلطه کاپیتان یوونتوسی


در میان مدافعان مراکش، پس از بن عطیه که کاپیتان و رهبر این تیم به شمار می رود، اشرف حکیمی هم با توجه به حضور در اروپا و شرایط خوبی که دارد، بعید است جای خود را در ترکیب اصلی به دیگر بازیکنان بدهد. جلوتر از ولید حجام، احتمالا نبیل دیرار را باید مدافع راست اصلی مراکش بدانیم. آنچه که از ترکیب این دو بازی خیلی مشخص نیست، زوج بن عطیه در مرکز دفاع است که سایس و دا کاستا احتمالا گزینه های این پست خواهند بود.

 

 

  • خط میانی؛ صف اروپایی ها به رهبری حکیم


در خط هافبک انتخاب های زیادی پیش روی رنارد هستند. در کنار حکیم زیاش، خط هافبک مراکش در مقابل صربستان متشکل بود از کریم الاحمدی، مبارک بوسوفا، یونس بلهندا و نورالدین آمرابات. در بازی دوم مقابل ازبکستان اما رنارد از سفیان آمرابات، امین حارث، زکریا لابیاض و فیصل فجر در میانه زمین استفاده کرد.

 


سرمربی فرانسوی البته در مقابل ایران اگر مانند بازی ازبکستان ترکیب هافبک های تیمش را بچیند، با مشکل روبرو می شود. در این دیدار رنارد هافبک دفاعی خاصی قرار نداد و چهار بازیکن را به صورت خطی کنار هم گذاشت؛ اما آنچه از دیدار با الجزایر مشخص شد، ضعف این حریف آفریقایی در همین منطقه و جولان ستاره های تهاجمی ایران بود. بدین ترتیب می توان متصور بود که از بین کریم الاحمدی و مبارک بوسوفا یک نفر در میانه میدان و پشت هافبک های تهاجمی قرار می گیرد.

 

 

  • خط حمله؛ گلزنان آماده از داخل و خارج


ایوب الکعبی ستاره ای است که پس از درخشش در لیگ مراکش و عملکرد فوق العاده در جام ملتهای آفریقا که با آقای گلی این تورنمنت همراه شد،توجهات زیادی را به خود جلب کرد. او که پس از جام ملتها با پیشنهادهای اروپایی روبرو شد، توانسته به اردوهای پرستاره تیم مراکش هم دعوت شود. الکعبی در مقابل صربستان تنها چند دقیقه فرصت بازی پیدا کرد اما در ترکیب ثابت مراکش مقابل ازبکستان قرار گرفت و موفق به زدن گل هم شد. در کنار او هم مهاجمانی حضور دارند که هر کدام اعتماد رنارد را جلب کرده و شانس بالایی برای حضور در ترکیب دارند. بامو، مهاجم تیم نانت فرانسه و بوطیب، گلزن مالاتیاسپور ترکیه رقبای اصلی الکعبی برای حضور فیکس در جام جهانی هستند.

 

 

بوطیب نیز در بازی مقابل صربستان گل زیبایی را وارد دروازه این تیم کرد.

 

صرف نظر از اینکه قطعا رنارد می خواسته به همه بازیکنان مهم و لژیونر خود در این دو بازی فرصت بدهد، اما اینکه در مقابل حریف آسیایی با 4 هافبک به میدان رفته، می تواند نکته ای مهم برای آنالیزورهای تیم کی روش باشد. آنها در حالی که مقابل صربستان تنها خالد بوطیب را در نوک پیکان حمله داشتند، در برابر ازبکستان با ترکیب یاسین بامو و ایوب الکعبی در خط حمله حاضر شدند. این نشان می دهد در دیدار مقابل ایران که به طور قطع حساس ترین بازی برای مراکش است، احتمالا رنارد تیمش را با بیش از یک مهاجم و ترکیب 2-4-4 روانه میدان می کند. البته نکته ای که در خصوص هافبک ها اشاره شد مبنی بر حضور یک هافبک تدافعی پشت سر سایر بازیکنان میانی، به قوت خود باقی است و منظور از سیستم 2-4-4 برای بازی با ایران، دقیقا چینشی مشابه دیدار مقابل صربستان نیست.