اطلاعیه فدراسیون فوتبال در مورد ویزای خبرنگاران برای جام جهانی روسیه

به اطلاع خبرنگاران و عکاسان تایید شده توسط فیفا برای حضور در جام جهانی 2018 روسیه می رساند. مجموعه اطلاعات لازم از سوی فیفا به همراه تایید آی دی کارت آنها به ایمیل خبرنگاران و عکاسان اعزامی ارسال شده است، لیکن روابط عمومی فدراسیون فوتبال برای سهولت بیشتر عکاسان و خبرنگاران متن راهنمای ویزای رسانه ها را منتشر کرد.

1-آی دی کارت ارسالی به ایمیل خبرنگاران و عکاسان از 31 می 2018 (10 خرداد 97) تا 22 جولای 2018 (31 تیر 97) در شهرهای میزبان جام جهانی و کمپ های تمرینی معتبر است. این کارت هم شان کارت وزارت امور خارجه روسیه است. در واقع رسانه هایی که می خواهند در روسیه کار پوشش جام جهانی یا باید آی دی کارت فیفا را داشته باشند و یا کارت وزارت امور خارجه روسیه را به همراه داشته باشند. در غیر این صورت فعالیت رسانه ای به کسانی که فاقد این دو کارت هستند، داده نخواهد شد.

2-شرایط صدور ویزا برای رسانه ها به شرح زیر است:
-درخواست ویزا برای رسانه ها از یک آوریل 2018 (12 فروردین 97) آغاز شده و در واقع 5 روز کاری پس از دریافت تاییدیه آی دی کارت نمایندگان رسانه ها ، آنها می توانند در قسمت کنسولی سفارت روسیه در کشورشان درخواست ویزا کنند. طبق آنجه که فیفا اعلام کرده تاریخ اعتبار ویزا از 14 می (24 اردیبهشت) تا 22 جولای (31 تیر97) است. نکته مهم این است که ویزای کشور روسیه به دارندگان آی دی کارت جام جهانی به صورت رایگان داده خواهد شد ، قویا تاکید می شود این ویزا به طور مستقیم از طرف سفارت روسیه به نمایندگان رسانه ها داده خواهد شد. در هر کشور خبرنگاران و عکاسان تایید شده موظفند با بخش کنسولی تماس بگیرند و درخواست ویزا کنند. صدور ویزا 3 روز به طول خواهد انجامید.

-اطلاعات تماس با سفارت روسیه در هر کشور با رجوع به سایتی که در این ایمیل ارسالی به خبرنگاران وجود دارد. لازم به ذکر است آدرس سفارت روسیه در تهران انتهای خیابان سی تیر است.

-درخواست ویزا با مدارکی که در ادامه می آید انجام خواهد شد. فرم تکمیل شده ، پرینت شده و امضا شده توسط متقاضی در سایت https://visa.kdmid.ru/petitionChoice.aspx امکان پذیر است.
متقاضیان پس از ورود اطلاعات شخصی و عمومی باید در بخش purpose of visit (محلی که خبرنگار یا عکاس حضور داشته باشد) باید گزینه های
BUSINESS VISITS- MASS MEDIA/REPORTER or MASS MEDIA/TECH-COMMON BUSINESS انتخاب شود.

در محل آدرسی که در فرم سفارت موجود است آدرس زیر باید وارد شود:
for the LOC address use:2018 FIFA World Cup Local Organising Committee.24 Luzhmiki str.bld20.Moscow. Russia119048
خبرنگاران و عکاسان دقت کنند پاسپورت آنها باید حداقل تا تاریخ 23 ژانویه 2019 اعتبار داشته باشد و همچنین دو صفحه خالی در پاسپورت موجود باشد. هر اعتباری قبل از 23 ژانویه 2019 باعث عدم صدور ویزا خواهد شد. به عنوان مثال گذرنامه ای که تا 22 ژانویه 2019 اعتبار داشته باشد نمی تواند ویزای روسیه را دریافت کند. پرینت تاییدیه آی دی کارت به همراه یک قطعه عکس سه در چهار و همچنین بیمه مسافرتی باید به سفارت روسیه ارائه شود.
-ویزا در سفارت روسیه در روزی که خود سفارت آن را تعیین می کند به عکاسان و خبرنگاران داده می شود و در صورت هرگونه ایراد رفع آن در سفارت امکانپذیر است.

-ویزای رسانه ها جایگزین کارت وزارت امورخارجه روسیه نیست و ویزاهایی که صادر می شود به رویه ای که در بالا اشاره شد معتبر خواهد بود.
لازم به توضیح است که گرفتن ویزای روسیه بر عهده خود رسانه هاست و عکاسان و خبرنگاران دارای تاییدیه باید شخصا به سفارت روسیه مراجعه کنند.