مدیر عامل سابق استقلال: با شفر و تیام تمدید کنید

علی فتح‌الله زاده این روزها دور از فوتبال به کارهای عقب‌افتاده شخصی‌‌اش رسیدگی می‌کند و البته نیم‌نگاهی هم به فوتبال و باشگاه استقلال دارد. در روزهای آغازین سال 1397 گپی با مدیرعامل اسبق استقلال زدیم.

*حضورتان در باشگاه تراکتورسازی تا چه حد جدی است؟

صحبت‌هایی مطرح بود ولی با توجه به اینکه من همه کارهایم در تهران است، نمی‌توانم خارج از این شهر فعالیت کنم. ضمن اینکه غیر از تراکتورسازی چند باشگاه دیگر هم خواهان همکاری با من بودند ولی معتقدم مدیرعامل پروازی بودن فایده‌ای ندارد. مدیرعامل باید هر روز در باشگاه باشد و نفس به نفس اعضای باشگاه کار کند تا پیشرفت حاصل شود.

* روزگاری می‌خواستید استقلال خوی را راه بیندازید؟

متأسفانه مسئولان استان (آذربایجان غربی) نسبت به ارزش‌هایی که فوتبال می‌تواند با خودش به همراه داشته باشد، بی‌اهمیت هستند. زنده‌یاد ناصر حجازی به واسطه لطفی که به من داشت برای این کار پا پیش گذاشت تا با هزینه شخصی فوتبال را راه بیندازیم ولی با عدم استقبال مسئولان این موضوع در نطفه از بین رفت ولی این قول را می‌دهم وقتی استاندار شوم حتماً فوتبال را در استان گسترش خواهم داد. فوتبال تغییرات اجتماعی بزرگی در شهر و استان به وجود می‌آورد.

* استقلال با سرمربی خارجی‌‌اش خوب کار کرده و شما جزو مدیرانی بودید که همکاری با مربیان خارجی مانند سوکوموروخوف و رولند کخ را در کارنامه دارید.

امروز حرف‌هایی را در باشگاه استقلال می‌شنویم که ما 10، 15 سال قبل می‌زدیم؛ وقتی می‌گفتیم استقلال باید در آسیا قهرمان شود. من با استقلال در لیگ و جام حذفی قهرمانی‌های زیادی داشتم و حتم دارم اگر شفر زودتر به استقلال می‌آمد و تیم را هم خودش می‌بست، امروز راحت بدون رقیب قهرمان می‌شد. البته ما در آن دوران هم هدف‌مان فراتر از لیگ بود چون قهرمانی استقلال و پرسپولیس در لیگ یک اتفاق بدیهی است و باید قهرمان شوند. ما حتی در آسیا با مرحوم حجازی تا فینال پیش رفتیم ولی مسئولان وقت فدراسیون با ما همکاری نکردند. می‌توانستند با جابه‌جایی دو بازی شرایط بهتری برای‌مان رقم بزنند. یا روزی که آن باران عجیب بارید، می‌شد بازی را یک روز عقب بیندازند ولی به هر حال این همکاری‌ها با ما نشد.

* تفاوت شفر با دیگر مربیان قبلی استقلال چیست؟

شفر و کی‌روش نشان دادند مربی باید به مسائل فنی آگاهی کامل داشته باشد. شفر استقلال را دگرگون کرده است.

* درباره قرارداد او چه حرفی دارید؟

تمدید قرارداد شفر و تیام از مهمترین کارهای امروز باشگاه استقلال است. این دو با هر اتفاق مثبتی که از این به بعد برای استقلال رقم بزنند، بیشتر دیده می‌شوند و با بالاتر رفتن مشتری‌های‌شان قیمت‌شان هم افزایش پیدا می‌کند.

* درباره حملاتی که به تیم ملی و کی‌روش می‌شود، صحبتی نمی‌کنید؟

 گرچه کی‌روش گاهی تندروی‌هایی دارد ولی چون نتایج خوبی با تیم ملی گرفته، باید با او تعامل کرد. امروز زمان همکاری و همراهی با تیم ملی است تا در جام جهانی‌ نتایج درخشانی کسب و از حیثیت فوتبال‌مان دفاع کند.