کدام تیم لیگ برتری به دسته اول سقوط می کند؟

با اتمام هفته بیست و هفتم لیگ برتر فوتبال ایران سقوط مشکی پوشان خراسان به دسته اول قطعی شد اما همچنان پنج تیم برای اینکه در کنار شاگردان داود مهابادی از جمع تیم های لیگ هجدهم خارج نشوند، در قعرجدول مشغول دست و پا زدن هستند.

سپاهان اصفهان، پدیده مشهد، سپیدرود رشت، استقلال خوزستان و نفت تهران که اکنون به ترتیب در رتبه های یازدهم تا پانزدهم لیگ ایستاده اند در سه هفته پایانی این رقابت ها یک ماراتن تمام عیار را پیش رو دارند تا از جمع تیم های فانوس به دست خارج شوند.

در این گزارش به بازی ها و شانس بقای این پنج تیم در سه هفته پایانی لیگ نگاهی می اندازیم.

سپاهان اصفهان

هرچند شاگردان منصور ابراهیم زاده با کسب ۲۸ امتیاز نسبت به سایر مدعیان سقوط وضعیت بهتری دارند اما قرارگرفتن پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر بین تیم های فانوس به دست با وجود بهره مندی از امکانات مناسب و ستاره های گرانقیمت بسیار غیر طبیعی است و همین امر تفاوت سپاهان‌با سایر گزینه های سقوط را شکل می دهد چراکه برخلاف زردپوشان دیار نصف جهان، چهار تیم دیگر در طول لیگ هفدهم از مشکلات مالی قابل توجهی رنج می بردند و بازیکنان آنها بارها دست به اعتصاب زدند.

شاید اگر سپاهان مشکلاتی مانند سایر حریفانش را داشت اکنون سقوط این تیم هم مانند مشکی پوشان به لیگ دسته اول قطعی بود.

با توجه به اختلاف چهار امتیازی این تیم با نفت رده پانزدهمی، بقای این تیم در لیگ برتر تا حد زیادی قطعی به نظر می رسد مگر اینکه در سه هفته باقی مانده تا پایان رقابت ها اتفاق غیر منتظره ای از سوی سپاهان رخ دهد. امری که در طول لیگ هفدهم بارها به شکل منفی از سوی بازیکنان آن انجام شده است.

سپاهانی ها در هفته های بیست و هشتم و سی ام لیگ در ورزشگاه نقش جهان از صنعت نفت آبادان و استقلال تهران میزبانی می کنند و در هفته بیست و نهم هم در نبردی سخت به مصاف استقلال خوزستان می روند.

پدیده مشهد

از پدیده باید به عنوان نماد بی ثباتی یک تیم بین نیم فصل اول و دوم لیگ ایران نام برد. شاگردان رضا مهاجری که در پایان نیم فصل اول با کسب ۲۴ امتیاز در رتبه پنجم لیگ قرارداشته و جزء مدعیان کسب سهمیه آسیا بودند ناگهان به دلیل مطالبات مالی باشگاه پدیده به زوران کنزوویچ با کسر ۶ امتیاز مواجه شدند تا امیدهایشان برای حضور در لیگ قهرمانان به یأس تبدیل شود.

کمر خمیده پدیده در نیم فصل دوم به هیچ وجه راست نشد تا این تیم روز به روز به سقوط نزدیک تر شود و سرانجام کسب تنها ۸ امتیاز از ۱۲ بازی و قرار گرفتن سرخ پوشان مشهدی در رتبه پانزدهم جدول نیم فصل دوم، این تیم را در فاصله سه هفته مانده به اتمام رقابت ها در فاصله ۲ امتیازی منطقه قرمز جدول قرار داد.

در این میان مشکلات مالی باشگاه پدیده هم حسابی مهاجری و شاگردانش را کلافه کرده تا با این حساب شاید آنها که در دور برگشت تنها یک امتیاز بیشتر از مشکی پوشان کسب کرده اند، همراه با همشهریان خود راهی لیگ دسته اول شوند.

حساس ترین بازی پدیده برای بقا در لیگ برتر هفته بیست و هشتم مقابل نفت در ورزشگاه تختی تهران برگزار می شود. مشهدی ها در صورت برتری در این بازی از سقوط مرگبار به لیگ دسته اول نجات پیدا می کنند اما شکست برابر شاگردان هومن افاضلی سرعت سقوط این تیم به لیگ یک را افزایش می دهد.

پدیده به ترتیب در هفته بیست و نهم هم بازی فوق العاده سختی برابر ذوب آهن در ورزشگاه امام رضا(ع) برگزار می کند. آنها در هفته سی ام هم در تبریز به مصاف گسترش فولاد می روند.

سپیدرود رشت

شاید اگر علی کریمی در بازی های خارج از خانه هم نتایجی مانند دیدارهای خانگی سپیدرود کسب می کرد اکنون بقای تنها تیم شمالی لیگ برتر در این رقابت ها قطعی بود.

جادوگر که پس از پایان هفته هفدهم به جای امیدرضا روانخواه به عنوان سرمربی سپیدرود انتخاب شد، در پنج بازی خانگی همراه با این تیم ۱۰ امتیاز کسب کرد اما از همین تعداد دیدار خانگی تنها یک مساوی برابر پیکان به دست آورده است تا رشتی ها اکنون با ۲۶ امتیاز در بیم و امید سقوط به لیگ دسته اول یا بقا در بالاترین سطح فوتبال ایران به سر ببرند.

سرخ پوشان گیلانی که در نیم فصل دوم عملکرد بهتری نسبت به دور رفت داشته و با ۱۴ امتیاز در جایگاه نهم جدول دور برگشت قرار گرفته اند امیدوارند تا با نتیجه گیری در ۳ بازی آتی برای دومین فصل متوالی جواز حضور در لیگ برتر را به حفظ کنند. جالب اینجاست سپیدرود تاکنون در بازی های خارج از خانه نیم فصل دوم موفق به گلزنی هم نشده است.

شاگردان علی کریمی در هفته های بیست و هشتم و بیست و نهم به ترتیب از تراکتورسازی و فولاد میزبانی می کنند و با توجه به اینکه در خانه نسبت به بازی های خارج از خانه نتایج بسیار بهتری کسب می کنند، امیدوار هستند در این ۲ دیدار بقای خود در لیگ برتر را قطعی کنند تا در هفته پایانی با خیال راحت در جشن قهرمانی پرسپولیس شرکت کنند.

استقلال خوزستان

تیمی که در لیگ پانزدهم قهرمانی لیگ را به دست آورد و در دوره قبلی لیگ قهرمانان به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرد، در ۲ فصل اخیر به حدی درگیر مشکلات مالی بوده است که اکنون باید برای ادامه حضورش در لیگ برتر دست و پا بزند.

اختلاف های عبدالله ویسی با امیر سلطانی، مدیرعامل استقلال خوزستان در هفته های اخیر تاثیر بدی در این تیم گذاشته و به نظر می رسد روحیه تیمی از جمع آبی های خوزستان رخت بربسته است.

گل دقیقه ۸۹ رضا خالقی فر در بازی استقلال خوزستان و گسترش فولاد و شکست آبی ها مانند آب یخی بود که در گرمای خوزستان روی شاگردان عبدالله ویسی ریخته اند چراکه این تیم حتی با کسب یک تساوی در این دیدار به رتبه دوازدهم جدول صعود می کرد و دست کم به صورت موقت به آرامش نسبی می رسید اما اکنون استقلال کار سختی برای بقا دارد.

ویسی و تیمش که با کسب ۱۲ امتیاز در رتبه دوازدهم جدول نیم فصل دوم و با ۲۶ امتیاز در جایگاه چهاردهم جدول کلی لیگ قرار دارند از شانس بدشان در سه هفته پایانی باید ۳ بازی بسیار سخت برگزار کنند. خوزستانی ها در هفته بیست و هشتم لیگ باید در تهران به مصاف پیکانی بروند که برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان نیاز مبرمی به ۳ امتیاز این بازی دارد. تنها بازی خانگی باقی مانده برای استقلال مقابل سپاهان برگزار می شود که این تیم هم مانند میزبانش در تکاپوی بقا در لیگ است. در نهایت بازیکنان ویسی آخرین بازی خود در لیگ را مقابل صنعت نفت در دربی خوزستان برگزار می کنند و طبیعی است شاگردان فراز کمالوند به هیچ وجه دوست ندارند با شکست در این بازی خانگی فصل را به پایان ببرند.

نفت تهران

نماد بلاتکلیفی های فنی و مدیریتی لیگ که به جز هفته های ابتدایی حضور هومن افاضلی و گروه کامران فردوسی، در طول هفدهمین‌دوره این رقابت ها هیچ وقت رنگ آرامش را به خود ندید تا در فاصله سه هفته مانده تا پایان مسابقات اصلی ترین نامزد سقوط به دسته پایین تر محسوب شود.

درحالیکه تمام تیم های بالاتر از نفت در جدول لیگ، این هفته مقابل حریفانشان شکست خوردند و این تیم می توانست با به ثمر رساندن گل سوم برابر سایپا بازی سه بر صفر عقب افتاده برابر شاگردان علی دایی را به تساوی برساند و فاصله اش را با آنها به یک امتیاز کاهش دهد اما گل آرمان رمضانی تیر خلاص را بر پیکر نحیف نفت وارد کرد تا نفتی های پایتخت نشین امیدهایشان را برای بقا در سه هفته پایانی لیگ جست و جو کنند.

نفت که جدول در نیم فصل دوم با ۱۱ امتیاز سیزدهم است در جدول کلی لیگ هم با ۲۴ امتیاز در رتبه پانزدهم قرار دارد، در هفته های بیست و هشتم و سی ام از پدیده و ذوب آهن میزبانی می کند و در هفته بیست و نهم هم در جم به مصاف پارس جنوبی می رود.