به گزارش ايسنا، در نشستي كه به گفته قهرمان جودو جهان قرار بود مناظرهاي باشد ميان او و عليرضا اميني رييس فدراسيون، رييس به جلسه نيامد.

میراسماعیلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شاید آقای رییس ما را در شان خود ندیدند که نیامدند. امیدوارم کسانی که از بیت المال استفاده می‌کنند در مورد کارهای خودشان پاسخگو باشند نه این که از رویایی با واقعیت فرار کنند.

وی افزود: آیا نظرات من که سال‌ها برای جودو زحمت کشیده‌ام، هم کارشناسی نیست؟ متاسفانه مسئولان فدراسیون به خاطر این همه نتایج ضعیف پاسخی ندادند که من به عنوان عضو این جامعه جودو از مردم عذرخواهی می‌کنم تا این مسئولان یاد بگیرند و پاسخگوی اعمال خود باشند.

میراسماعیلی با اشاره به این که نتایج جودو باعثشده تا خیلی از کلاس‌ها و ورزشگاه‌ها خالی شود، گفت: با این نتایج تاسف بار انگیزه‌ای برای فعالیت نمانده و بچه‌ها علاقه‌ای به این رشته ندارند.

وی در مورد این که فدراسیون جودو بهانه تغییر قوانین را دلایل شکست‌ می‌داند، ادامه داد: اگر تغییر قوانین بود، چرا تنها برای ما این نتایج رخ می‌دهد، مگر تنها قوانین برای ما تغییر کرده است! این کادر مدیریتی فدراسیون از وقتی کارش را آغاز کرده تیم ملی را به بیش از ۲۰ مسابقه اعزام کرده که هیچ موفقیتی به دست نیاورده است.

قهرمان جودو جهان گفت: به ترتیب اولویت، در مسابقات قهرمانی جهان، گرند اسلم و جایزه بزرگ هیچ موفقیتی به دست نیاوردند. تنها چهار مدال در این مدت کسب شده که آن هم در مسابقات جام جهانی بود که از لحاظ درجه اهمیت در مکان آخر بین‌المللی است.

وی با اشاره به این که در بحثپشتوانه سازی کاری انجام نشده است، افزود: وقتی برای مسابقات جهانی نوجوانان سه نفر و برای جهانی جوانان دو نفر را اعزام می‌کنیم، چطور ادعای پشتوانه سازی داریم در حالی که حتی نمی توانیم یک تیم کامل را ببریم؟ اکنون که تیم نتیجه‌ نگرفته می‌گویند باید به فکر المپیک ۲۰۱۶ باشیم، اما چطور از چهار سال پیش که در راس تصمیم گیری بوده و هستند برنامه‌ای برای این المپیک ندارند.

میراسماعیلی با تاکید بر این که فرصت‌ها برای المپیک از دست رفته است، گفت: روزگاری موفقیت در المپیک جزو اهداف بود، اما اکنون به جایی رسیده‌ایم که تلاش کنیم بین ۲۲ نفر اول باشیم تا با اما و اگرهای زیاد سهمیه المپیک بگیریم. تازه اگر سهمیه هم بگیریم باید منتظر معجزه‌ای باشیم تا جودو ایران در المپیک موفق شود.

امینی رییس فدراسیون جودو در پاسخ به انتقادات عنوان کرده بود که سرمربیگری آن دوران طلایی جودو را بر عهده داشته پس باید اکنون هم به او فرصت داده شود. قهرمان جودو جهان در این رابطه گفت: اگر آن زمان موفقیتی هم بوده روی عملکرد نخبه‌ها بود. جودو ایران پنج مدال جهانی در تاریخ خود کسب کرده که چهار مدال متعلق به من و یک مدال هم متعلق به محمود میران است. دوستان که می‌گویند چنین توانایی داشتند، چرا اکنون دیگر مدال نمی‌آورند.

وی با ابراز تاسف از این که جودو ایران از دست رفته است، خاطر نشان کرد: وقتی مسئولان، جوابگوی انتقادات و نتایج ضعیف نیستند، چه می‌شود انجام داد و چه می‌شود گفت.

میراسماعیلی گفت: در این سال‌ها در زمینه مربیگری کاری انجام نشده است. در این سال‌ها چند مربی در تیم‌های ملی حضور داشته‌اند؟ آیا این مساله انگیزه را بین مربیان ایران کور نمی‌کند؟ فدراسیون روش استفاده از مربیان خارجی را نمی‌داند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا یک مربی را می‌آورند و چند ماه بعد اختیارات او را می‌گیرند و حتی بحثکنار گذاشتن از تیم هم مطرح می‌شود؟ یادآور شد: این کارها بازی کردن با مهره‌ها و اسامی و سپر قرار دادن برای مدیریت در کسب نتایج ضعیف است.

قهرمان جودو جهان در مورد عملکرد «جیرو» مربی ایتالیایی تیم ملی گفت: او مربی تمرین دهنده خوبی بود، اما به درد هدایت تیم ملی نمی‌خورد. بهترین استفاده از او در تیم نوجوانان بود تا در آینده چند قهرمان مانند خودش تربیت کند. این مربی آنقدر در بحثمدیریتی ضعیف کار کرد که حتی مربیان تیم ملی هم علیه او که سرمربی بود، کار می‌کردند. با «جیرو» خیلی راحت بازی کردند.

وی با اشاره به این که مسئولان فدراسیون جودو این رشته المپیکی را رها کرده و به کوراش چسبیده‌اند، گفت: کوراش به جودوی ایران لطمه می‌زند. این رشته که معلوم نیست در کجای ورزش دنیا است، برای مسئولان جودو ایران مهم‌تر از یک رشته المپیکی شده است. ورزشکاران ما در کوراش بدون مسابقه قهرمان جهان می‌شوند. این چه ورزشی است؟ این رشته باید از جودو جدا شود.

میراسماعیلی در مورد بازگشت محمدرضا حاج یوسف زاده به تیم ملی بزرگسالان گفت: اگر او توانایی دارد، چرا جای دیگر از او استفاده نمی‌کنند و نزدیک ۲۰ سال است که در پست‌های مختلف تیم ملی می‌چرخد. متاسفانه مدیران ما تنها با افراد مورد اعتماد خود کار می‌کنند و به دنبال این نیستند که آیا آن فرد توانایی دارد یا خیر.

وی ادامه داد: قطعا حاج یوسف زاده دنبال ثابت کردن توانایی‌اش نیست. او کارنامه‌اش مشخص است. فرد محترمی است، اما باید با تدبیر عمل می‌کرد و اجازه می داد چند مربی جوان هم این پست‌ها را تجربه کنند. مگر می‌شود همه کارها را فقط یک نفر انجام دهد؟ او سرمربی جوانان، مدیر تیم‌های ملی و مربی پایگاه جودوی اسلامشهر است. حال این که چطور وقت می‌کند به این همه کار برسد، نمی‌دانم!

قهرمان سابق جودو ایران و جهان در مورد شورایی اداره کردن تیم ملی گفت: این مساله را اول خودشان مطرح کردند، بعد آن را تکذیب کردند. به هر حال اتفاقی است که در هیچ جای جهان رخ نداده. در شرایط فعلی کسی پاسخگوی نتایج نیست. حال چه برسد به این که چند نفر مسئول اداره کردن تیم باشند.

وی با اشاره به این که دلایل افت جودو را همه می دانند، گفت: مسئولان باید به جای این که در خانه‌هایشان بنشینند و تلویزیون نگاه کنند، به ورزشگاه‌ها و شهرستان‌های دور افتاده بروند و جودوکارانی مانند میراسماعیلی را که با لباسی پاره از شهرستان خرم آباد به تیم ملی راه یافت، را پیدا کنند.

میراسماعیلی با اشاره به این که جودوی ایران نیاز به جراحی بزرگی دارد، گفت: بیماری جودوی ایران برای امسال و سال‌ گذشته نیست، بلکه برای سال‌های قبل است که روی هم انباشته شده و اکنون سر باز کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که نتایج ضعیف جودوی ایران چند درصد مربوط به مدیریت روسای قبلی است، گفت: نمی‌شود گفت که چند درصد مربوط به کدام رییس بوده، اما آنچه مهم است، این است که همین افرادی که مدیریت فدراسیون را بر عهده دارند، در آن سال‌ها هم مسئول بودند و سیستم را به اینجا رساندند.

قهرمان جودو جهان توجیهات مسئولان فدراسیون در مورد نتایج ضعیف را غیر منطقی دانست و گفت: نگذارند ناگفته‌هایی را بگویم که به نفع تیم ملی نیست.

در بخش دیگری از این نشست سعید درخشنده، رییس سابق سازمان لیگ فدراسیون گفت: بین مدیریت و اداره کردن فرق زیادی است که متاسفانه جودوی ایران اکنون تنها اداره می‌شود و کارهای روزانه را انجام می‌دهد و کاری به برنامه و کارهای زیربنایی ندارد.

وي افزود: انتخاب جيرو كار بسيار اشتباهي بود. اين مربي اصلا بين نفرات شاخص مربيگري دنيا قرار نداشت، چه برسد به اين كه او را سرمربي تيم ملي كنيم.