ایران را پر امیدترین تیم آسیا در جام جهانی ۲۰۱۸

 خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به ثبات کادر فنی ایران و وضعیت متزلزل نیمکت دیگر تیم‌های آسیایی قبل از جام جهانی ۲۰۱۸، تیم ملی کشورمان را امید اول آسیا در جام جهانی روسیه توصیف کرد.

تعدادی از تیم‌های آسیایی حاضر در جام جهانی به دلیل کسب نتایج ضعیف وتغییر سرمربی خود، با چالش زیادی روبه‌رو شدند.

پنج تیم از قاره آسیا در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه حاضر خواهند بود که برای اولین بار است این تعداد تیم از این منطقه در جام جهانی شرکت می‌کند.

ولی تنها یک تیم آسیایی با همان مربی که حداقل در یک سال گذشته بر سر کار بوده به جام جهانی می‌رود. آن تیم، ایران است.

حضور متلاطم هفت ساله کارلوس کی‌روش در تیم ملی فوتبال ایران در مقایسه با وضعیت همتایان او در ژاپن، کره جنوبی، عربستان سعودی و استرالیا آرام و پایدار بوده است. این کشور‌ها در حالی به روسیه سفر می‌کنند که بی ثباتی و ابهام بر صعود بالقوه آن‌ها سایه انداخته است.

 

تصمیم هفته گذشته اتحادیه فوتبال ژاپن برای برکناری سرمربی بوسنیایی‌خود، وحید هلیلهودزیچ، و بهره گیری از آکیرا نیشینو، به دنبال تصمیم آنگه پوستک‌اوغلو برای استعفا از سرمربیگری استرالیا و جدایی برت فن‌مارویک از تیم ملی عربستان سعودی رخ داد.

 

ضمن این که تصمیم کره‌ای‌ها برای اخراج اولی اشتیلیکه در ماه ژوئن سال گذشته پس از باخت مقابل قطر نیز امید‌های این تیم برای نهمین حضور مستقیم در جام جهانی را به خطر انداخت

به جانشین این مرد آلمانی، یعنی شین تائه یونگ که سابقه فتح لیگ قهرمانان آسیا را دارد ، حداقل زمان داده شده تا تیم خودش را بسازد.

کسب دو تساوی بدون گل برابر ایران و ازبکستان، کره جنوبی را به جام جهانی رساند و به شین امکان داد در این تیم بماند و تیم خود را برای مرحله نهایی جام جهانی روسیه بسازد. البته در این مدت مسیر پیشرفت کره‌ای هموار نبوده است.

تیم «شین» با وجود فتح رقابت‌های قهرمانی شرق آسیا در ماه دسامبر که در آن هیچ یک از لژیونر‌های اروپایی اش حضور نداشتند، ماه گذشته در دو بازی دوستانه مقابل ایرلند شمالی و لهستان متحمل دو شکست پیاپی شد.

 

در همین حال روند آماده سازی سعودی‌ها وضعیت نابسامان‌تری را داشته است، ادگاردو بائوسا به عنوان اولین جانشین فن‌مارویک، تنها پس از سه بازی اخراج و خوان آنتونیو پیتزی، سرمربی سابق شیلی جایگزین او شد.

پیتزی هم، اما مشکلات خودش را داشت. تمام امیدی که بعد از تساوی یک بر یک عربستان مقابل اوکراین به وجود آمده بود، با باخت سنگین ۴ بر صفر این تیم برابر بلژیک تحت هدایت روبرتو مارتینس از بین رفت. در این بازی روملو لوکاکو ۲ گل زد.

در حالی که عربستان سعودی در مسیر آماده‌سازی خود برای اولین بازی‌اش در جام جهانی مقابل روسیه میزبان متزلزل نشان می‌دهد، سرمربی قبلی این تیم فن‌مارویک به عنوان جانشین پوستکوغلو در تیم ملی استرالیا منصوب شد.

فن مارویک، با داشتن زمانی در حدود ۳ ماه برای برطرف کردن مشکلاتی که استرالیایی‌ها در بازی‌های پایانی مرحله انتخابی داشتند، ماه گذشته بعد از باخت سنگین ۴ بر یک در اولین بازی‌اش مقابل نروژی که به جام جهانی راه نیافته، یک تساوی بدون گل دلگرم کننده مقابل کلمبیا کسب کرد.

رویترز با درنظر گرفتن شرایط کادر‌های فنی دیگر نمایندگان آسیا، در پایان این گزارش این طور جمع بندی می‌کند که؛ به نظر می‌رسد که ایران –برترین تیم منطقه که در جایگاه سی‌و‌ششم فیفا جای گرفته، امید اصلی آسیا برای کسب موفقیت در روسیه است، اگرچه این تیم با اسپانیا، پرتغال قهرمان اروپا و مراکش همگروه باشد.

اما با توجه به رابطه پرآشوب و اختلاف نظر دائمی که کی‌روش با مقامات ایران دارد، این سرمربی پرتغالی هنوز هم ممکن است روز‌های سختی پیش رو داشته باشد.