گزارشی از شرایط نابسامان این روزهای فوتسال ایران

عده‌ای علت آن را عدم حمایت مسئولان ورزشی کشور به خصوص فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال می دانند. این پیشکسوتان مدعی هستند کسانی باید مدیریت فوتسال را برعهده بگیرند که خود فوتسالی و از عاشقان این رشته ورزشی باشند.

تیم ملی فوتسال ایران یکی از پرافتخارترین تیم‌های آسیاست.این تیم تاکنون ۱۲ بار قهرمان آسیا شده است و آخرین قهرمانیاش هم در سال گذشته بود. اولین رشته ورزشی توپی ایران است که در سال ۲۰۱۶  برای اولین بار توانست سوم جهان شود و براساس آخرین رنکینگ فیفا در سال ۲۰۱۷ در جدول رده‌بندی تیم‌های ملی جهان در رده پنجم دنیا و اول آسیا قرار دارد.

فوتسال ایران همیشه در همه ردها جزء مدعیان  قهرمانی در آسیا بوده و هست، تیمی که همیشه در آسیا در بخش مردان و زنان و در سطوح مختلف حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. همین سال گذشته بود که اولین دوره مسابقات جوانان زیر ۲۰ سال آسیا در تایلند برگزار شد و تیم زیر 20 سال ایران  توانست قهرمان این دوره از مسابقات شود و  جواز حضور در المپیک آرژانتین را به دست آورد و یا تیم ملی بانوان که در سال ۲۰۱۵ قهرمان آسیا شود.

بدون شک حاصل تمامی این موفقیت‌ها برگزاری لیگ‌های منظم در سطوح مختلف و تلاش باشگاه‌های کشور بوده است.

 متأسفانه چند سالی است به دلیل بی‌توجهی مسئولان فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال به باشگاه‌ها، مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورده، این مشکلات تا حدی است که این رشته پرطرفدار روبه نابودی  و ورشکستگی است. اگر نگاهی کوتاه به تیم‌های شرکت‌کننده در طول ادوار برگزاری لیگ برتر داشته باشیم می‌بینیم  تیم‌هایی همچون شهید منصوری قرچک، تام ایران‌خودرو تهران، فولاد ماهان سپاهان، شن سا ساوه، دبیری تبریز، ارم کیش قم، صبای قم و.... تیم هایی هستند که در لیگ برتر یا قهرمان و یا نایب قهرمان لیگ شده اند. اما به دلیل عدم حمایت مالی و شرایط اقتصادی و امکاناتی و عدم حمایت فدراسیون فوتبال از آنها ،دیگر نامی از آنها در لیگ برتر نیست. همگی آنها به نوعی از فوتسال انصراف دادند.

 *مهمترین مشکل فوتسال عدم حمایت فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال است

یکی از مشکلات اساسی که وجود دارد عدم حمایت فدارسیون فوتبال و کمیته فوتسال از باشگاه‌های قهرمان و یا تیم‌های ملی است. الان نزدیک به 2 سال است کمیته فوتسال پاداش قهرمانی لیگ برتری‌ها را پرداخت نکرده و از طرفی دیگر فدراسیون فوتبال هم پاداش قهرمانی تیم ملی بزرگسالان و جوانان زیر ۲۰ سال که قهرمان آسیا شدند را نداده است، البته موضوع پاداش  قهرمانی یکی از صدها مشکلی است که در حال حاضر در فوتسال وجود دارد می باشد.

لیگ فوتسال از سال ۸۲ به نام سوپرلیگ فوتسال ایران با ۱۴ تیم کار خود را آغاز کرد. چند سال بعد به لیگ برتر فوتسال تغییر نام پیدا کرد.همیشه تیم‌هایی که قهرمان این لیگ می‌شدند جزو مدعیان قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا بوده‌اند.که به عنوان مثال می توان نام تیم‌هایی تأسیسات دریایی، گیتی‌پسند اصفهان و فولاد ماهان  که هر کدام از آنها توانستند یک بار قهرمان یا نایب قهرمان این مسابقات شوند .

*اعتراف کفاشیان در حمایت از لیگ

علی کفاشیان نایب رئیس فدراسیون فوتبال و سرپرست کمیته فوتسال همیشه در صحبت‌های خود مدعی است قهرمانی‌ها و موفقیت تیم‌های ملی در آسیا و جهان را باید مدیون زحمات باشگاه‌های سراسر کشور دانسته و یا محمدرضا ساکت دبیرکل فدراسیون فوتبال این موفقیت‌ها را حاصل تلاش و مرهون زحمات شبانه‌روزی خانواده فوتسال و باشگاه می‌داند.

کفاشیان همیشه مدعی است می‌خواهیم در فوتسال به استقلال مالی برسیم و ۸۰ درصد درآمدها را به باشگاه‌ها اختصاص دهیم. وی همچنین بارها مدعی شده که هزینه‌ها و درآمدها باید در فوتسال مشخص شود و خزانه‌داری کمیته فوتسال هر ساله آنها را باید به صورت شفاف به باشگاه‌ها اعلام کنند. البته صحبت دیگر وی که این روزها بحث جدی‌تری به خود گرفته این است که باشگاه‌ها باید به سمت استانداردسازی و حرفه‌ای‌گری بروند.

*فوتسال بیمار است و هر چه زودتر باید درمان شود

اما سؤالی که مطرح است با شعار و وعده و وعید نمی‌توان کاری را از پیش برد. همیشه مسئولان فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال مدعی حمایت از باشگاه‌ها می‌باشند. آنها موفقیت تیم‌های ملی را حاصل تلاش باشگاه‌ها می‌دانند اما متأسفانه در عمل حرف دیگری را ثابت کردند و تا کنون نتوانستند به حرف‌های خود عمل کنند.

همانطور که گفتیم به نظر بعضی از پیشکسوتان، فوتسال بیمار است و نیاز به درمان دارد اگر به فکر درمان آن نباشیم بیماری آن بدترمی‌شود.

نبود اسپانسر و حمایت‌کننده بخش خصوصی، عدم حمایت‌های مالی دولت، عدم پخش مستقیم مسابقات فوتسال از صداوسیما، عمل نکردن وعده‌های مسئولان ورزشی کشور به فوتسال و.. مشکلات عدیده دیگری که  وجود دارد حال فوتسال را خراب کرده است و در حال حاضر مشکلات اقتصادی فوتسال سر به فلک کشیده و شور و هیجان ورزشی را از این رشته پرطرفدار گرفته است.

  *غیبت حامی مالی، عامل اصلی انصراف لیگ برتری‌های فوتسال

از شروع سال 97 تیم‌های لیگ برتری یکی پس از دیگری به خاطر مشکلات اقتصادی و نبود اسپانسر از حضور در لیگ برتر انصراف دادند. تأسیسات دریایی یکی از پرافتخارترین تیم‌هایی است که در لیگ برتر حضور داشته این تیم تاکنون دو بار قهرمان لیگ برتر، یک بار قهرمان جام باشگاه‌های آسیا و سال قبل هم نایب قهرمان لیگ برتر شد. همین هفته قبل بود که خبر انصراف خود را از حضور در لیگ برتر را رسانه‌ای کرد. حال بعد از تأسیسات دریایی،چند روز پیش یکی دیگر از تیم‌های لیگ برتری آتلیه طهران قم که این تیم سال قبل به لیگ برتر پیوست بود طی یک بیانیه از حضور در لیگ برتر انصراف داد.

مشکلات اقتصادی فوتسال تمامی ندارد؛ مطمئن باشید این ماجرا (انصراف تیم‌ها از لیگ برتر) در سال ۹۷ همچنان ادامه خواهد داشت و مطمئناً عدم حضور و انصراف تیم‌ها در لیگ برتر به تیم‌های ملی ما آسیب زیادی در آینده می‌رسانند. فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال باید هرچه زودتر دست به کار شوند و از  انصراف آنها جلوگیری کنند و به نوعی به آنها کمک تا از انصراف دادن خود منصرف شوند. سلیمانی دبیر کمیته فوتسال به جای کمک به این باشگاها در مصاحبه ای که روز قبل داشته اعلام کرده مهم نیست  اگر تیم‌ها  قصد  انصراف از لیگ برتر  را دارند هر چه زودتر تکلیف خود را مشخص و تیم جایگزین خود را معرفی کنند واقعا این حرف جای تاسف دارد به جای کمک و حل مشکلات این باشگاهها کمیته فوتسال از آنها می خواهد زودتر انصراف دهند. 

جدیداً کمیته فوتسال با ارسال یک بخشنامه از باشگاه‌ها خواسته باید تمام امکانات و زیرساخت‌های خود را جهت حرفه‌‌ای‌گری و استانداردسازی رعایت کنند و بعد از این مراحل اجازه حضور در لیگ برتر را دارند.طبق گفته‌های سلیمانی دبیر کمیته فوتسال تاکنون از ۱۴ باشگاه هفت باشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و از سایر باشگاهها هنوز خبری نیست. حال سؤالی که مطرح است چگونه با توجه به شرایط بد اقتصادی باشگاه‌ها آنها  می‌توانند یک شبه و با یک بخشنامه باشگاه‌های خود را در بحث استانداردسازی و حرفه‌ای‌گری آماده کنند؟

 *چرا کمیته فوتسال بیش از 2 سال است توسط سرپرستی کفاشیان اداره می شود؟

کمیته فوتسال یکی از زیرمجموعه‌های فدراسیون فوتبال است و وظایفی از جمله برنامه‌ریزی، برگزاری لیگ‌های مختلف فوتسال و... را برعهده دارد.الان چند سال است که  این کمیته با سرپرستی کفاشیان اداره می شود این در حالی است که در هیچ جای دنیا یک سرپرست مدیریتی بیش از شش ماه نمی‌تواند ریاست داشته باشد و  در این رابطه هیچ یک از مئسولان ورزشی کشور به خصوص فدراسیون فوتبال حاضر به پاسخگویی نیستند.

 پیشکسوتان فوتسال بارها در مصاحبه های خود از سلطانی‌فر وزیر ورزش درخواست داشتند حداقل کسی را متولی فوتسال کنند که خود فوتسالی و عاشق این رشته باشد. امیدواریم  هرچه زودتر سلطانی‌فر وزیر ورزش به این موضوع ورود و تکلیف ریاست این کمیته و همچنین وضعیت نابسامان فوتسال(باشگاههای کشور) را هرچه زودتر مشخص کند.

بدون شک عملکرد خوب کمیته فوتسال می‌تواند کمک زیادی برای توسعه و پیشرفت دو چندان این رشته ورزشی  داشته باشد. یکی از وظایف این کمیته جذب اسپانسر و گرفتن امتیاز پخش مستقیم مسابقات از صداوسیما است .که تا به امروز این امر هنوز عملی نشده و کمیته فوتسال نتوانسته با صداوسیما تعامل ایجاد کند.در حال حاضر اکثر فوتسالی‌ها نگران و ناامید از رشته ورزشی خود هستند.

امیدواریم هرچه زودتر تا دیر نشده جناب سلطانی فر وزیر محترم ورزش و تاج ریاست فدراسیون فوتبال و مسئولان دیگر ورزش کشور به فریاد این رشته ورزشی و پرافتخار برسند و با یک برنامه‌ریزی دقیق فوتسال را از این وضعیت و بلاتکلیفی نجات دهند.همچنین بهتر است همه عاشقان ورزش به جای درگیری با همدیگر و تفرقه‌اندازی به دنبال راه‌حل مناسب برای مشکلات به وجود آمده فوتسال باشند .