تفاوت آماری عجیب شفر و منصوریان

سی‌ام شهریور سال گذشته شب مهمی در تاریخ باشگاه استقلال بود. شبی که استقلال برای اولین بار در تاریخ مسابقات استقلال در 17 دوره لیگ برتر به رده آخر جدول رفت و آخر (شانزدهم) شد!

 سی‌ام شهریور سال گذشته شب مهمی در تاریخ باشگاه استقلال بود. شبی که استقلال برای اولین بار در تاریخ مسابقات استقلال در 17 دوره لیگ برتر به رده آخر جدول رفت و آخر (شانزدهم) شد! شبی که علیرضا منصوریان پس از نشست خبری طولانی‌مدتش هر چه در هفته‌های قبل به زبان نیاورده بود را گفت و رفت!

او در حالی با استقلال و هوادارانش خداحافظی کرد که نه تنها هواداری از این جدایی نگران یا غمگین نبود بلکه خیلی‌ها از این تصمیم ابراز خوشحالی می‌کردند. منصوریان در حالی فصل جدید لیگ برتر را آغاز کرد که پیش از آن در بدترین شرایط ممکن از لیگ قهرمانان آسیا حذف شده بود. استقلال در خانه العین با نتیجه ۶ بر یک باخت تا پس از 44 سال بار دیگر شعارهای تلخی که در شهرآورد 1352 به بعد برای این تیم سرمی‌دادند، تکرار شود و...  باقی ماجرا! در تاریخ باشگاه استقلال سابقه داشته مردم به سرمربی این تیم و نتایج بد آن معترض شوند ولی پرتاب سنگ و فحاشی(!) هرگز به این شدت دیده نشده بود! هرچند منصوریان در نیم‌فصل دوم پارسال خوب نتیجه گرفت و پرسپولیس را هم برد.

آمار منصوریان‌؛ 7 مسابقه 4 باخت! 2 تساوی و فقط یک برد!

علیرضا منصوریان با استقلال چه کرد که این تیم در 7 دیدار ابتدایی فصل دو برابر هفته‌هایی که وینفرد شفر سرمربی این تیم بوده، طعم شکست را چشید! مروری بر نتایج استقلال مشخص می‌کند این تیم به ترتیب از هفته اول تا هفتم به صنعت نفت آبادان باخت (0-1)، با استقلال خوزستان مساوی(0-0) کرد، تراکتورسازی (در آشفته‌ترین روزهای سال‌های اخیر) را برد (۱- ۰) و سه باخت پشت هم مقابل سایپا (0-1)، پدیده (0-2) و پارس جنوبی جم (0-2) و با ذوب‌آهن (1-1) مساوی کرد...  تا منصوریان عطای مربیگری را به لقایش بخشید!

آمار وینفرد شفر‌؛ 21 مسابقه 2 باخت! 7 تساوی و 12 برد!

وینفرد شفر در همان هفته اول (هفته نهم) که هدایت استقلال را در دست گرفت، باید تیم را برای رویارویی با فولادی آماده می‌کرد که در رده سوم جدول و از تیم‌های خوب نیم‌فصل اول بود. شفر بازی دومش را هم به پرسپولیس باخت اما به شکلی بازنده شد که کمتر کارشناسی استقلال را مستحق شکست می‌دانست! این تیم پس از آن هرگز نباخت و کم‌کم از ته جدول به جمع سه تیم بالای جدول برگشت و از هفته بیست‌وچهارم تا امروز به طور مستمر (منهای هفته بیست و هشتم) تا رده سوم جدول پیش آمد. استقلال با شفر یک بازی دیگر را هم از دست داد که دیدار با ذوب‌آهن بود.

چرا اشک استقلالی‌ها درآمد؟

با نگاهی به نتایج و امتیازات 4 تیم صدر جدولی در دور برگشت مسابقات مشخص می‌شود استقلال پس از ذوب‌آهن در رده دوم جدول رده‌بندی نیم‌فصل دوم قرار گرفته است. در این جدول ذوب‌آهن با 10 برد و 3 تساوی 33 امتیازی است. پس از آن استقلال با 9 برد و 4 تساوی 31 امتیازی است. سایپا با 8 پیروزی و 4 تساوی 28 امتیازی و سوم است و پرسپولیس با 7 برد و 3 تساوی با 25 امتیاز در رده چهارم جدول نیم‌فصل دوم ایستاده است! هوادار استقلال با جمع و تفریق ساده متوجه می‌شود تیمش در نیم‌فصل اول چه روزهای طلایی را از دست داده که حالا باید با 7 ملی‌پوش در حسرت قهرمانی بماند!