بازیکنانی که ناخواسته دوپینگی می شوند

سرویس ورزشی افکار نیوز - يكي از دردسرهاي ورزشكار حرفه اي بـودن آن اسـت كـه فـرد نسبـت بـه آنچـه مـيخـورد يـا به هر طريقي وارد بدنش ميكند، مسئوليت بيشتري دارد.

این موضوع به ویژه از آن جهت مهم است که داروهایی هستند که بدون دغدغه توسط بقیه مردم استفاده شده و مصرف آنها به طور معمول هیچ تبعات ناخوشایندی برای آنها ندارد.

به گزارش افکار نیوز، اما استفاده از این داروهای به ظاهر معمولی و کم خطر بخاطر برخی از عوارض جانبی‌ای که دارند برای ورزشکاران ممنوع است و از این رو ورزشکار حرفه‌ای حتی هنگام مصرف ساده‌ترین داروها باید احتیاط نموده و پیش از هرچیز نسبت به ممنوعه نبودن آن اطمینان حاصل کند، اگر هم برای بهبود بیماری و به دست آوردن دوباره سلامتی مجبور به مصرف آنهاست باید حتماً این کار را با هماهنگی مسئولین مربوطه انجام دهد تا در وقت لزوم بتواند ثابت کند که مصرف آن دارو با چه نیتی صورت گرفته است.

دردسر دیگر برای ورزشکاران عصر ما این است که در دنیای امروز انواع و اقسام مکمل‌هایی در بازار عرضه می شود که اتفاقاً مختص ورزشکاران تولید می شود.
استفاده از بسیاری از این مکمل‌ها مجاز بوده و توسط ورزشکاران حرفه‌ای سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، طبق نظر اکثر کارشناسان امر، ورزشکاران هیچ لزومی به استفاده از این مکمل‌ها ندارند و باید درباره مصرف آنها احتیاط کنند، به خصوص اینکه درمورد این مکمل‌های به ظاهر مجاز، پدیده مخوفی به نام احتمال تقلبی یا آلوده بودن هم صدق می کند، به این معنا که یک ورزشکار با مصرف یک مکمل به ظاهر مجاز اما در اصل آلوده به مواد نیروزا ممکن است ناخواسته مرتکب دوپینگ شود. ‌

برای مثال، همین شهریورماه امسال بود که خبر رسید آزمایش دوپینگ یکی از بازیکنان شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران مثبت از آب درآمده‌است؛ بازیکنی که بعد مشخص شد علی حسینی مدافع داماش گیلان بوده که به دلیل استفاده از همین مکمل های آلوده موجود در بازار که حاوی ماده ممنوعه متیل هگزان آمین بوده‌اند ناخواسته مرتکب دوپینگ شده است.

او به این دلیل که توانست ثابت کند قصدی برای ارتکاب به دوپینگ نداشته و مصرف مکمل های به ظاهر مجاز او را به دردسر انداخته، با محرومیت مواجه نشد اما این موضوع در پرونده او ثبت گردید.
در آن هنگام رسانه ها به اشتباه از تبرئه بازیکن داماش گیلان خبر دادند اما همانطور که هاشمیان، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال هم تأکید می کند، استفاده از لفظ تبرئه در این مورد صحیح نیست، زیرا توبیخ کتبی به آن معناست که تکرار اشتباه مشابهی در آینده عواقب سخت تری برای حسینی خواهد داشت؛ عواقبی که متأسفانه امروز دامنگیر یکی از بازیکنان نسبتاً سرشناس فوتبال ما شده است. ‌

ماجرا از این قرار است که هفته پیش خبر رسید باز هم نتیجه تست دوپینگ یکی از بازیکنان لیگ برتر مثبت در آمده و ماده ممنوعه نیز باز متیل هگزان آمین است.
به این ترتیب، با تجربه چند ماه پیش به راحتی می شد حدس زد که احتمالاً دوباره بی‌مبالاتی یکی از فوتبالیست‌های ما در مصرف مکمل‌ها برایش دردسرساز شده است. با کدهایی که فردای اعلام این خبر از سوی یکی از سایت‌های خبری داده شد، کاشف به عمل آمد که این بازیکن کسی نیست جز محسن بیاتی نیا مهاجم مس کرمان که سال گذشته در یک سانحه شدید رانندگی از ناحیه صورت به شدت مجروح و برای درمان ناگزیر به استفاده از داروهایی شد که مصرفشان چند ماه پس از آن حادثه، باعثمثبت اعلام شدن نتیجه تست دوپینگش شد. ‌

در آن زمان بیاتی نیا توانست به راحتی ثابت کند که دارو را بر اساس تجویز پزشک و برای بهبود جراحات ناشی از تصادف مصرف کرده است. با این وجود، او به این دلیل که مسئولین کمیته مبارزه با دوپینگ را در جریان قرار نداده و به عبارتی در این باره به اندازه کافی حرفه ای عمل نکرده به سه ماه محرومیت از حضور در میادین متهم شد؛ محرومیتی که در آن زمان تا حدودی ناعادلانه به نظر می رسید اما با توجه به همزمانی بخش عمده ای از دوران محرومیت با جام ملت های آسیا و تعطیلات نیم فصل، او اعتراضی به این رای نداشت.

اینک و با گذشت یک سال از آن اتفاق، بار دیگر بیاتی نیا به دوپینگ متهم شده و جالب اینکه این بار هم ماده ممنوعه و نوع ورود آن به بدن به گونه ای بود که می توانست مانند مورد حسینی تنها به درج در پرونده ختم شود اما با توجه به اینکه او پیش‌تر یک بار سابقه دوپینگ را در کارنامه داشت، این بار با یک محرومیت طولانی یک ساله مواجه شد.

به هر حال محرومیت محسن بیاتی‌نیا که بازیکن شناخته شده ای به حساب می آید و حتی سابقه حضور در تیم ملی را هم دارد، اتفاق تلخی برای فوتبال ماست و شاید در این میان بتوان مدعی شد که او تا حدودی بدشانس هم هست که هر دو بار به شکلی ناخواسته مرتکب تخلف شده و انگ دوپینگی بودن اینچنین به او چسبیده است. با این حال نمی توان در این مورد کاملا هم بیاتی نیا را بی تقصیر دانست زیرا لازم بود او که سال گذشته به واسطه یک اتفاق ناخوشایند مرتکب دوپینگ شده و این موضوع با بدشانسی در پرونده اش به ثبت رسیده نسبت به سایرین احتیاط بیشتری به خرج داده و از مصرف مکمل هایی که استفاده از آنها ارزش ریسک کردنش را ندارد، پرهیز کند. ‌

همانطور که مثلاً علی حسینی هم از شهریورماه به بعد بیش از گذشته باید نسبت به آنچه مصرف می‌کند وسواس به خرج دهد که شرایط امروز او با بازیکن دیگری که تجربه مثبت شدن تست دوپینگ را ندارد به کلی متفاوت است و آنچه برای سایرین به یک تذکر کتبی ختم می‌شود برای بازیکنی که یک بار سابقه تذکر کتبی را داشته به معنای محرومیت خواهد بود. به هر حال آن‌طور که به نظر می رسد مکمل های موجود در بازار به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند و ریسک استفاده از آنها در حال حاضر بسیار بالاست.

احتمالاً به همین دلیل بود که چندی پیش و بر اساس اعلام رئیس فدراسیون پزشکی - ورزشی، فروش هر گونه مکمل درورزشگاه ها و باشگاه های ورزشی ممنوع شد و حتی فروش مکمل‌های مجاز برای ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی در باشگاه ها هم فقط با تأیید پزشک باید صورت گیرد.

در شرایطی که مرتب به ورزشکاران درباره احتمال آلوده بودن این مکمل ها هشدار داده شده و مداوماً به آنها توصیه می شود که حتی الامکان از مصرفشان پرهیز شود، اصرار برخی ورزشکاران به استفاده از آنها توجیه ناپذیر به نظر می‌رسد و به عبارت صریح‌تر، مصرف این مکمل ها به ریسکش نمی ارزد، چراکه مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش یک ورزشکار حتی اگر به درج در پرونده هم ختم شود به سهم خود وجهه حرفه ای فرد را خدشه دار می کند و اگر به محرومیت منجر شود ضربه ای مهلک به حرفه او خواهد بود. ‌

با این اوصاف، هرچند محسن بیاتی‌نیا در ارتباط با مقوله دوپینگ، ورزشکار بدشانسی به نظر می رسد اما در عین حال باید بپذیرد که به واسطه بی مبالاتی خود درباره این موضوع حساس ناگزیر باید چنین تاوان سنگینی پس بدهد و یک سال بیرون بنشیند.

در واقع، انتظار مي رفت بياتي نيا هم از تجربه شخصي سال گذشته خود و هم از تــجــربــه عــمــومـي مـربـوط بـه حـسيني درس گرفته و به خصوص با سابقه اي كه در پرونده اش ثبت شده بود، قيد مـصـرف هـرگـونـه مكملي را بزند كه اگر او در اين باره وسواس بيشتري به خرج مي داد امروز با اين محروميت تلخ مواجه نمي شد. با اين تفاسير، بهتر است امروز ساير فوتباليست ها هم هوشيار بوده و از مصرف مكمل هايي كه پيش از اين بارها درباره آن هشدار داده شده و امروز يكي از هم صنفان آنها را به دردسر انداخته است، به كلي صرفنظر كنند.