منتظر بمب خبری باشید/ علی دایی سرمربی تیم ملی می‌شود؟

اوضاع بدتر از چیزی است که تصور کنید. کارلوس کی‌روش از ادامه همکاری با تیم ملی ایران مأیوس شده است. شرایط برای تمدید قرارداد مهیا نیست. بعد از دو بار متوالی صعود به جام جهانی و تحولی که در تیم ملی ایجاد شد، کارلوس کی‌روش توقع داشت حداقل فدراسیون فوتبال به او پیشنهاد تمدید قرارداد تا پایان جام جهانی قطر را بدهد. تاج، اما به او پیشنهاد داد قراردادش را تا پایان جام ملت‌های امارات تمدید کند. کی‌روش این پیشنهاد را رد کرده و معتقد است رفتار فدراسیون فوتبال بی‌احترامی به اوست. فدراسیون پیشنهاد خود را تغییر نداده و همچنان روی حرف خود ایستاده،

 
به همین خاطر پایان جام جهانی پایان کار کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران خواهد بود. تاج به خاطر مشکلات مالی ترجیح می‌دهد مربی دیگری را جایگزین مرد پرتغالی کند. البته خبر می‌رسد کارلوس هم به خاطر اتفاقاتی که افتاده و رفتار‌هایی که دیده، راغب به ادامه همکاری نیست و به همین خاطر احتمالاً روسیه، ایستگاه پایانی کی‌روش و ایران است. با رفتن او، فدراسیون فوتبال سریعاً باید به فکر انتخاب جایگزینش باشد. تا پیش از این گفته می‌شد برانکو گزینه اصلی جایگزینی کارلوس کی‌روش است، ولی مربی کروات در این ماه‌های آخر به اندازه‌ای که باید توانایی‌های خود را نشان نداد تا افکار عمومی هم مقابل این اتفاق قرار بگیرد. از سویی او قرارداد تازه‌ای با پرسپولیس امضا کرد و فصل آینده روی نیمکت قرمز‌ها می‌نشیند.
 
شنیده می‌شود تاج و فدراسیون تصمیم گرفته‌اند بعد از کارلوس کی‌روش موقتاً کار را به یک مربی ایرانی بسپارند و در صورت موفقیت او، قراردادش را تمدید کنند. منابع خبری فاش کردند گزینه مورد نظر مهدی تاج، علی دایی است! او سال موفقی را در سایپا سپری کرد و ظاهراً علاقه‌ای به ادامه همکاری با باشگاه سایپا ندارد. این باشگاه برای فصل جدید هزینه‌های خود را کاهش داده و این مسئله باب میل علی دایی نیست. از سویی تیم ملی و نیمکتش می‌تواند برای هرکسی وسوسه‌انگیز باشد.
 
دایی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ سرمربی تیم ملی بود و بعد از شکست مقابل عربستان در آزادی، در یک تصمیم سیاسی از نیمکت ایران برکنار شد. دایی در آن برهه اعتقاد داشت در صورتی که در تیم ملی می‌ماند، می‌توانست ایران را به جام جهانی ببرد. هرچه بود، قطعاً این مربی می‌توانست بهتر از افشین قطبی در ایران نتیجه بگیرد. حاصل عملکرد قطبی بعد‌ها در جام ملت‌های ۲۰۱۱ هم نمایان شد و فدراسیون پی برد چگونه با انتخاب چنین مربی‌ای یک گام به عقب برداشته است.
 
دایی در این سال‌ها همواره گلایه داشت که او به ناحق و توسط مقامات وقت دولت برکنار شد و در تیم ملی رفتاری با او کردند که استحقاقش بیش از آن بود. حالا ظاهراً فدراسیون فوتبال قصد دارد جبران کند. تاج گویا اخیراً به صورت پنهانی مذاکراتی با علی دایی داشته و به او گفته در صورتی که همکاری‌شان با کی‌روش به پایان برسد، او گزینه اول نیمکت خواهد بود.

البته به نظر نمی‌رسد ماجرا به این سادگی باشد. در صورتی که کی‌روش در جام جهانی موفق باشد، طبیعتاً افکار عمومی خواهان ادامه همکاری این مربی خواهد بود. بعد از جام جهانی برزیل هم فدراسیون به این نتیجه رسیده بود کی‌روش باید برکنار شود، ولی عملکرد ایران باعث شد همه ایران خواهان تمدید قرارداد این مربی شوند و سرانجام فشار افکار عمومی، این اتفاق را رقم زد. تاج هم در حال حاضر تصمیم گرفته به همکاری با کی‌روش پایان دهند و یک مربی ایرانی را جایگزین کنند، اما بی‌شک نتایج ایران در جام جهانی می‌تواند خیلی چیز‌ها را تغییر دهد.