کلیدی که از جاکلیدی کی‌روش جا ماند

سایت شبکه تلویزیونی «آزتکا» مکزیک، در آستانه آغاز جام جهانی 2018 روسیه با انتشار گزارشی به تحلیل تیم ملی فوتبال ایران پرداخته است. در این گزارش آمده است؛ ثبات و عمل‌گرایی در دوره هفت ساله حضور کارلوس کی‌روش، تیم ملی فوتبال ایران را تبدیل به قدرت اول قاره آسیا کرده است، اما این تیم با امید صعود از مرحله گروهی جام جهانی برای اولین بار در تاریخ خود به روسیه سفر می‌کند.

تیم ملی ایران اما با قرار گرفتن در گروه B جام جهانی 2018 در کنار تیم‌های اسپانیا، پرتغال و مراکش کار دشواری در پیش دارد. با این حال بیشترین امید برای ارائه بهترین عملکرد در بین تیم‌های آسیایی، به ایران است. ایران در چهار دوره گذشته جام جهانی هرگز موفق نشده از مرحله گروهی فراتر برود، اما کارلوس کی‌روش از زمانی که در سال 2011 هدایت این تیم را برعهده گرفت، هدفی طولانی مدت برای سوق دادن این تیم به جایگاهی داشته که بتواند برای اولین بار چهارمین بازی‌اش را در یک دوره جام جهانی انجام بدهد و سخت تلاش کرده تا مسئولان مربوطه در ایران امکانات ضروری برای رسیدن به این هدف را در اختیار وی قرار دهند.

نگرانی اصلی کی‌روش اختلاف سطح آماده‌سازی فیزیکی ملی‌پوشانی است که در ایران بازی می‌کنند با ملی‌پوشانی که لژیونر هستند، است. لژیونرهای تیم ملی پیش از این ثابت کرده‌اند که امید اصلی موفقیت تیم ملی بوده‌اند.

سردار آزمون که سبک بازی‌اش شبیه به علی دایی است، گل‌هایش تأثیر بسزایی در صعود تیم ملی به جام جهانی 2018 به عنوان اولین تیم آسیایی داشته است. آزمون در خط حمله توسط علیرضا جهانبخش همراهی می‌شود که فصلی فوق‌العاده‌ای با AZ آلکمار در اردویژه هلند داشت، این در حالی است که مهدی طارمی که در الغرافه قطر بازی می‌کند، بُعد دیگری را به خط حمله تیم ملی ایران اضافه می‌کند.

تیم ملی ایران در حالی در مرحله انتخابی جام جهانی تنها دو گل دریافت کرد که این دو گل را در بازی آخر خود مقابل سوریه (تساوی 2 بر 2) در حالی که صعودش به جام جهانی را قطعی کرده بود، دریافت کرد. ایران پس از پیروزی 3 بر یک مقابل ترکمنستان در ماه نوامبر 2015، تا آخرین بازی‌اش در دور پایانی از مرحله انتخابی جام جهانی 2018 گلی دریافت نکرده بود که رکورد 13 بازی بدون گل‌خورده در بازه زمانی 22 ماهه بود.

در جام جهانی، اگر ایران به دنبال تحقق بخشیدن به رویایش است، نیاز به این دارد که سیدجلال حسینی و مرتضی‌ پورعلی‌گنجی با کمک سعید عزت‌اللهی، هافبک دفاعی تیم ملی در بهترین فرم خود باشند.

به گزارش تسنیم، در حالی این شبکه تلویزیونی از سیدجلال به عنوان بازیکنی کلیدی در ارکان دفاعی تیم ملی یاد کرده است که کارلوس کی‌روش در حرکتی غافلگیرکننده کاپیتان پرسپولیس را از لیست نهایی تیم تحت‌هدایتش کنار گذاشت و او در لیست انتظار قرار داد.