کی روش رابطه تنگاتنگی با جام جهانی دارد

روزنامه الشرق الاوسط عربستان گزارشی درباره تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نوشت که به شرح زیر است: ثبات کارلوس کی روش، سرمربی پرتغالی پس از ۷ سال رهبری ایران وضعیت این تیم را تحکیم بخشیده بود و  ایران را یکی از تیم های آسیا تبدیل کرد اما ایران در این دوره به دنبال خارج شدن از شکست های ۴ دوره قبل خود است و می خواهد برای اولین بار از مرحله گروهی صعود کند. ایران پس از رقیب شدن با تیم های اسپانیا، پرتغال و مراکش در گروه دوم ماموریتش بسیار سخت شد چه بسا آرزویش به عملکرد خوب در مرحله گروهی ختم شود.

ایران برای پنجمین بار است که به جام جهانی راه پیدا کرده است ولی آنها در چهار دوره قبلی موفق نشدند از مرحله گروهی صعود کنند اما کی روش پس از ۷ سال مربیگری در ایران برای اولین بار می خواهد به مرحله بعد صعود کند. در این راستا مرد پرتغالی تلاش می کند تا با تشویق مسئولان ایرانی به فراهم نمودن امکانات لازم به این هدف برسد. کی روش رابطه تنگاتنگی با جام جهانی دارد او به تنها مربی در تاریخ جام جهانی تبدیل شد که با ۳ تیم مختلف به جام جهانی راه پیدا کرده است.

کی روش درباره این دستاورد گفت:« من به این دست آورد افتخار می کنم. پیش از مربیان دیگری بودند که چهار بار به جام جهانی راه پیدا کردند ولی با تیم های مختلف نبود.»

ایران به عنوان اولین تیم آسیایی به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه راه پیدا کرد و در طول ۷۲۰ دقیقه در مرحله مقدماتی گلی دریافت نکرد. کی روش برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران این تیم به صورت متوالی به جام جهانی رسانده است. سرمربی سابق رئال مادرید و دستیار سابق آلکس فرگوسن گفت:« هواداران تیم ملی ایران تیم خودشان را دوست دارند و تشوی های آنها خاص است. زمانیکه در ورزشگاه خانگیمان بازی می کنیم با حضور ۱۰۰ هزار هوادار جوی عالی در ورزشگاه حکم فرما می شود. زمانیکه به جام جهانی راه پیدا کردیم همه در خیابان های تهران تا صبح جشن گرفتند.»

به نظر می رسد رابطه محکم کی روش با تیم ملی ایران با پایان جام جهانی ۲۰۱۸ پایان خواهد یافت. بنا به گزارش ها سرمربی پرتغالی پیشنهاد ۶ ماهه برای تمدید قراردادش را رد کرده است و خواهان جدایی از ایران است. کی روش می خواهد ایران را برای اولین به مرحله بعد برساند ولی نگران تفاوت آمادگی جسمانی بازیکنان داخلی ایران با لژیونرهاست. از بارزترین لژیونر های ایران سردار آزمون است که در باشگاه روبین روسیه بازی می کند. این مهاجم شبیه علی دایی، بازیکن مشهور ایران است.

آزمون با سرعتش و جهانخبخش با سرعتش تیم ملی ایران را در جام جهانی کمک می کند. در خط حمله مهدی طارمی که در قطر بازی می کند نیز به کمک آنها می آید. دروازه ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تنها دوبار آن هم در بازی با سوریه باز شد. ایران بعد از بازی با ترکمنستان در نوامبر ۲۰۱۵ به رقبا اجازه نداده بودند تا دروازه شان را باز کند. در طول این مدت ایران ۱۳ بازی برگزار کرد و ۲۲ ماه دروازه اش بسته ماند. ایران بازیکنانی مثل مرتضی پورعلی گنجی و سعید عزت اللهی را در اوج آمادگی می خواهد تا بتواند از مرحله گروهی صعود کند.