کارنامه ایران در ادوار جام جهانی

تیم ملی کشورمان در چهار دوره قبلی جام جهانی که در سال‌های ۱۹۷۸ آرژانتین، ۱۹۹۸ فرانسه، ۲۰۰۶ آلمان و ۲۰۱۴ برزیل شرکت کرده بود، ۱۲ بازی مقابل حریفان خود انجام داد.

در این ۱۲ بازی که ایران مقابل حریفان پرقدرتی چون هلند، آرژانتین، پرتغال، پرو، آلمان و... قرار گرفته ۲۲ گل از حریفان خود دریافت کرد و تنها توانسته ۷ بار دروازه حریفان را باز کند.

از ۲۲ گل خورده، ایران بیشترین گل را در جام جهانی ۱۹۷۸ دریافت کرده است. تیم کشورمان در مرحله گروهی این مسابقات مجموعا ۸ گل دریافت کرد. مرحوم ناصر حجازی دروازه‌بان اول تیم ملی ایران در این مسابقات بود.

در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در بازی اول مقابل یوگسلاوی نیما نکیسا درون دروازه ایران قرار داشت که روی یک ضربه کاشته دروازه‌اش باز شد. در دو بازی بعدی احمدرضا عابدزاده کاپیتان آن زمان تیم ملی در دروازه قرار گرفت که سه بار دروازه‌اش مقابل آلمان و آمریکا باز شد.

در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان هم در هر سه بازی ایران ابراهیم میرزاپور درون دروازه قرار داشت که مقابل حریفانی، چون پرتغال، مکزیک و آنگولا مجموعا ۶ بار دروازه‌اش باز شد.

تیم ملی کشورمان در چهارمین دوره جام جهانی که سال ۲۰۱۴ در کشور برزیل برگزار شد، در سه دیدار مرحله گروهی چهار گل دریافت کرد. البته تیم کشورمان در بازی اول با نیجریه گلی دریافت نکرد که این اولین کلین شیت تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی بود. در این سه دیدار علیرضا حقیقی درون دروازه قرار داشت که عملکرد نسبتا قابل قبولی را از خود به جا گذاشت.

ایران در این چهار دوره رقابت‌های جام جهانی ۷ بار دروازه حریفان را هم باز کرده بود که در جام جهانی ۱۹۷۸ حسن روشن و ایرج دانایی فرد زننده گل‌های ایران مقابل اسکاتلند و پرو بودند.

در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، ایران توانست فقط دو گل به ثمر برساند که هر دو گل مقابل تیم ملی آمریکا بود. حمید استیلی و مهدی مهدوی‌کیا گلزنان ایران در این دوره بودند.

تیم ملی کشورمان در جام جهانی ۲۰۰۶ روسیه هم موفق به زدن تنها دو گل شد که هر دو گل را مدافعان به ثمر رساندند. یحیی گل‌محمدی در باخت سه بریک مقابل مکزیک زننده گل ایران بود و در تساوی یک - یک مقابل آنگولا سهراب بختیاری‌زاده گل تیم ملی فوتبال کشورمان را به ثمر رساند.

در آخرین دوره حضور تیم ملی فوتبال ایران یعنی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، ملی‌پوشان فوتبال ایران تنها توانستند یک گل درون دروازه حریفان خود وارد کنند که آن هم مقابل بوسنی بود. زننده این گل رضا قوچان‌نژاد بود که آن بازی هم با نتیجه ۳ بر یک به نفع بوسنی به پایان رسید.

باید دید عملکرد تیم ملی در جام جهانی روسیه چه خواهد بود، آیا با توجه به رقیبانی که داریم شاگردان کی‌روش می‌توانند گل‌های کمی دریافت کنند؟ آیا خط حمله قدرتمند ایران توان این را دارد که بیشتر از 3 گل در این جام به ثمر برساند؟ باید منتظر ماند و عملکرد تیم ملی را در جام جهانی دید.