سامان قدوس: هر بازی جام جهانی برای ما مثل فینال است

سامان قدوس یکی از جذاب‌ترین بازیکنان فعلی ایران است، چون هنوز آن‌طور که باید شناخته نشده است و همین مسئله او را جذاب‌تر هم می‌کند. حالا تسلط ناکافی او روی زبان فارسی هم به این جذابیتش اضافه کرده و وقتی نمی‌تواند خیلی از کلمات فارسی را به خوبی ادا کند، به یاد بازیکنی مانند فریدون زندی می‌افتیم که اوایل حضورش در ایران مانند قدوس خیلی سخت فارسی را صحبت می‌کرد و به همین دلیل برای هواداران جذاب بود.

سامان قدوس به روسیه از شرایط تیم ملی در کمپ لوکوموتیو، شرایط ایران در گروه سخت جام جهانی، وضعیت خودش و اینکه گفته می‌شود او سورپرایز کارلوس کی‌روش خواهد بود، بازی کردن در تیم ملی ایران و... صحبت کرده است. مشروح این گفت‌وگو در زیر می‌آید:

 اردوی تیم ملی در ترکیه و حالا در روسیه با امکانات خوب و قابل توجهی برپا شد و این مسئله به نظر می‌رسد به آماده‌سازی بازیکنان کمک زیادی کرده است.
بله، همین‌طور است. خدا را شکر که ما در بهترین شرایط توانستیم اردوی خود را برپا کنیم و کمپ بشیکتاش در ترکیه و کمپ لوکوموتیو در روسیه بهترین امکانات را داشتند. امیدوارم روند آماده‌سازی ما طوری بوده باشد که بتوانیم در جام جهانی به موفقیت برسیم.

  آیا این آماده‌سازی، مطلوب رقابت با تیم‌هایی چون مراکش، اسپانیا و پرتغال بوده است تا بتوان در گروه مرگ شگفتی آفرید؟
ما عزم‌مان جزم است و تیمی منسجم داریم. به کم و کاستی‌ها فکر نمی‌کنیم و تمام فکر و ذکر ما موفقیت و خوشحال کردن مردم و هواداران است. ما به سمت شگفتی‌سازی خواهیم رفت، اما اینکه چه نتیجه‌ای رقم بخورد، مشخص نیست.

  با توجه به اینکه تیم ملی ایران از آسیا در جام جهانی حضور دارد، شاید خیلی‌ها روی تیم ما حساب ویژه باز نمی‌کنند و معتقدند شانس زیادی در گروه B جام جهانی نداریم. نظر تو در این باره چیست؟
آن‌طور که من بازی‌های تیم ملی را دنبال کردم، در بازی‌هایی که خودم بودم و آن‌طور که تا به حال در تمرینات پیش رفته‌ایم، فکر می‌کنم چنین تفسیری درست نیست و ما شانس داریم. برای اینکه فکر می‌کنم خیلی خوب بازی می‌کنیم و بازیکنان خوبی هم داریم. من سبک بازی‌مان و این تیم را دوست دارم. فکر می‌کنم به این دلایلی که گفتم شانس صعود داریم. تیم ما آنقدر خوب است که به نظرم می‌توانیم شانس صعود داشته باشیم.

پس از حریفان ترسی ندارید.
چرا باید بترسیم؟! ما باید با آنها رقابت کنیم. می‌دانیم که سه بازی سخت داریم و هر بازی برای ما مثل فینال جام جهانی است. امیدوارم بتوانیم خوب بازی کنیم.


  کارلوس کی‌روش همگروه‌های تیم ایران و رقابت با آنها را با کوه اورست مقایسه کرده که باید بتوانیم از پس این قله عظیم بر بیاییم و آن را فتح کنیم. خودت فکر می‌کنی از بین این سه تیم کدامیک سخت‌تر است؟

اینکه کدامیک از حریفان ما سخت‌تر است، فکر کنم باید بگویم این حریف تیم ملی اسپانیاست. آنها تیم بسیار خوبی دارند و مدت‌هاست بازیکنان این تیم کنار هم بازی می‌کنند. بیشتر بازیکنان اسپانیا یا در بارسلونا یا رئال مادرید بازی می‌کنند که بهترین تیم‌های باشگاهی دنیا هستند. البته همه بازی‌ها سخت است، اما من فکر می‌کنم اسپانیا کمی سخت‌تر باشد.

جزو آخرین نفراتی بودی که به تیم ملی ایران اضافه شدی. حس خودت چیست، آیا به هماهنگی رسیدی و آن‌طور که باید آماده شده‌ای؟
خوشحالم که کنار این تیم و این بازیکنان هستم. حتی با اینکه آخرین نفر به تیم ملی اضافه شده‌ام، این افتخار بزرگی برای من است که اینجا باشم. می‌خواهم این را به همه مردم ایران و جهان نشان بدهم.

  با کدام بازیکنان بیشتر دوست هستی؟
با همه بازیکنان دوست هستم و همه مثل یک خانواده هستیم. همه بچه‌ها می‌توانند با هم دوست باشند، اما نمی‌توانم بگویم با کدام بازیکن بیشتر دوست هستم. همه ما مثل هم هستیم و با یکدیگر مثل برادریم و این مسائل تفاوتی ندارد.

  خیلی‌ها فکر می‌کنند که سامان قدوس سورپرایز بزرگ کارلوس کی‌روش در جام جهانی باشد. آن هم بعد از عملکرد درخشانت در تیم اوسترشوندس و بازی خوبی که مقابل آرسنال انجام دادی، این نظرات قوت گرفت.
اول از همه بگویم که خیلی خوشحالم که اینجا هستم و تیم ملی ایران را انتخاب کردم. افتخار بزرگی است که پیراهن تیم ملی ایران را بپوشم و کنار این بازیکنان باشم. البته این افتخاری برای همه ماست و هدف تمام بازیکنان تیم ملی چیزی جز موفقیت نیست. من هم افتخار می‌کنم به پوشیدن پیراهن تیم ملی ایران، اما اینکه آیا سورپرایز هستم یا نه، امیدوارم این‌طور باشد و بتوانم خوب بازی کنم. امیدوارم بتوانم همان‌طور که با اوسترشوندس توانستیم آرسنال را سورپرایز کنیم و آنها را شکست بدهیم، در جام جهانی هم سورپرایز داشته باشیم. این سورپرایز هم امیدوارم این باشد که بتوانیم رقبای‌مان را شکست بدهیم.

  بعضی بازیکنان مانند اشکان دژاگه و رضا قوچان‌نژاد هم شرایطی مثل تو داشتند و بین دو ملیت، ایران را انتخاب کردند. در این چند سال هم خیلی درخشیدند و شاید حالا خیلی‌ها انتظار داشته باشند سامان قدوس هم بدرخشد. این انتظار شدنی است؟
از اینکه نام من را کنار اشکان و رضا آوردید، باید خوشحال باشم، چون چهار سال پیش که از تلویزیون بازی آنها را در جام جهانی دیدم، به این فکر می‌کردم که کاش کنار آنها بازی کنم. اینکه نام من هم کنار آنهاست افتخاری برای من است و ان‌شاءالله بتوانم به خوبی بازی کنم و بدرخشم.


در این چند ماهی که در تیم ملی حضور داشتی، کارلوس کی‌روش را چطور دیدی؟
کی‌روش یک مربی خیلی بزرگ و یک جنتلمن است. کی‌روش خیلی فوتبال را می‌داند و من هر روز از او یک درس جدید می‌گیرم. تاکتیک و همه چیز فوتبال را هر روز بیشتر از او یاد می‌گیرم و واقعاً برای پیشرفت فوتبال خودم حضور او خیلی مهم خواهد بود و از اینکه یک مربی مثل کی‌روش دارم، خوشحالم.

  البته اینکه کی‌روش در تیم‌های بزرگی مربیگری کرده است، چندان بی‌راه نیست که هر روز نکته جدیدی از او یاد بگیرید.
البته، کی‌روش خیلی مربی بزرگی برای من است. او در رئال مادرید، منچستریونایتد و تیم ملی پرتغال بوده است. کی‌روش برای من یک مربی خیلی بزرگ است.