روی کی‌روش حساب می‌کنیم

اگر تعصب به ایران و حس ناسیونالیستی را کنار بگذاریم و در جایگاه بی‌طرف بازی ایران و اسپانیا را ببینیم، توقع و برداشت اولیه این است که اسپانیا راحت ایران را ببرد. اسپانیایی‌ها هم مطابق همین برداشت به روزنامه معتبر مارکا گفته‌اند؛ «باید ایران را گلباران کنیم.»، اما آیا همین واقعیت می‌تواند به تیم ملی ما کمک کند؟
مربیان تیم ملی اسپانیا که بازی ایران و مراکش را آنالیز کرده‌اند، می‌گویند ایران از مراکش قوی‌تر نیست و باید تفاضل گل‌مان را در قیاس با پرتغال، مقابل ایران بالا ببریم چرا که روز آخر وقتی ما با مراکش بازی می‌کنیم، پرتغال با ایران بازی دارد و می‌تواند این تیم را با اختلاف ببرد! در واقع اسپانیا خودش را در جنگ صدرنشینی با پرتغال می‌بیند و در این جنگ، می‌خواهد تفاضل گل خودش را بالا ببرد. احتمالاً نگاه آن‌ها به بیست دقیقه ابتدایی بازی ایران و مراکش است که عملکرد دستپاچه شاگردان کی‌روش، چپ و راست به حریف موقعیت گل می‌داد. همان دقایق که آمار بازی حکایت از برتری ۸۲ به ۱۸ درصدی مراکش برابر ایران داشت.
بر مبنای آن عملکرد، اسپانیا حق دارد خودش را مقابل ایران از پیش برنده ببیند. شما تصور کنید یکی از آن توپ‌هایی که از زیر پای حکیم زیاش در رفت، زیر پای سوپراستار‌های اسپانیا قرار بگیرد. طبیعی است که گل اول را در دقایق ابتدایی می‌خوریم و کارمان سخت می‌شود.
البته خارج از این چارچوب هم مقایسه سوابق و افتخارات اسپانیا و نام ستاره‌هایش با وضعیت و تاریخ فوتبال ایران می‌گوید ماتادور‌ها حق دارند دنبال پیروزی پرگل باشند، اما به قول کارلوس کی‌روش، در فوتبال نمی‌توان با افتخارات و سوابق برنده شد.
اتفاقاً آنچه به ما برای بازی برابر اسپانیا روحیه می‌دهد، همین قول‌های کارلوس کی‌روش است. مردی که شب قبل از بازی با آرژانتین گفته بود یاران مسی شب سختی مقابل ما دارند و در عمل هم ثابت کرد بی‌دلیل حرف نزده، حالا هم می‌گوید اسپانیا برابر ایران از پیش برنده نیست.
اما کی‌روش برای بازی با اسپانیا چه راهکاری دارد؟ او واقعاً دنبال چیست و چه خطی را دنبال می‌کند؟ قطعاً کارلوس از تکرار اتفاقات بیست دقیقه ابتدایی بازی با مراکش بیزار است و هر طور شده جلوی تکرار این ماجرا را می‌گیرد. با این همه کارلوس از بازی هجومی و هجوم یکپارچه اسپانیایی‌ها در دقایق ابتدایی بازی استقبال می‌کند چرا که یکی از راه‌های تخلیه انرژی حریف و از بین بردن تمرکز ستاره‌های اسپانیا را همین شیوه بازی می‌داند که تیمش در نیمه خودی متمرکز شود، بسته بازی کند و از کناره‌ها و یا با استفاده از فضا‌های خالی پشت هافبک‌های حریف دست به طراحی ضدحمله بزند.
یکی از راه‌های دیگر کارلوس برای پیروزی در این بازی، استفاده از خط‌شکن‌هاست. خط‌شکن‌هایی مثل جهانبخش در سمت راست و قدوس در سمت چپ که بلدند از تقاطع هجده‌قدم بدون نیاز به حضور در محوطه جریمه، دروازه حریف را تهدید کنند و یا با گرفتن ژست شوتزنی، مهره‌های کناری خود را برای ارسال روی دروازه، از لب خط در فضای خالی راه بیندازند. به همان اندازه که بازی متمرکز و بسته در فاز تدافعی در نتیجه این بازی تأثیرگذار است، بهره‌برداری حداکثری از حداقل حملات و ضدحملات هم در فاز تهاجمی اثربخش خواهد بود.
کی‌روش قطعاً بهتر از ما و شما اسپانیا را می‌شناسد. این بازی هم تقابل اندیشه‌های او با ستاره‌های تحت هدایت فرناندو هیرو است و قطعاً شاگردان کارلوس با تمام وجودشان بازی می‌کنند تا اندیشه‌های کی‌روش مانع موفقیت و پیروزی درخشان ستاره‌های حریف شود. فراموش نکنید ما ایرانیم. این درست که هم‌قد اسپانیا نیستیم، اما بلند پریدن را بلدیم!
ملی‌پوشان پیشین ایران در جام جهانی پاسخ می‌دهند
مقابل اسپانیا چگونه باید بازی کنیم؟
* دومین بازی ما در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مقابل اسپانیا خواهد بود و به نوشته روزنامه مارکا، ملی‌پوشان اسپانیا به برتری پرگل مقابل ایران خوشبین هستند چراکه برای صعود در بازی سوم نیاز مبرمی به گل‌های زده بیشتر دارند تا دچار مشکل نشوند. اینکه تیم ملی با چه روشی مقابل اسپانیا بازی کند بهتر خواهد بود، سؤالی است که آن را با تنی چند از مربیان و بازیکنان پیشین ایران در جام جهانی مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید:
حمید استیلی: این بازی جای باتجربه‌هاست
حمید استیلی، گلزن تیم ملی به آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه گفت: ما سیستم دفاع و ضدحملات زهردار را سال‌هاست که اجرا می‌کنیم و در این کار تبحر داریم و می‌توانیم به گل برسیم و از طرفی موقعیت گلزنی به حریف ندهیم. به نظرم بازی با اسپانیا هم باید از همین روش و بازیکنان باتجربه استفاده کرد. سخت‌ترین بازی ما مقابل اسپانیاست و نباید تمرکز خود را از دست بدهیم. اینکه تیم ملی می‌تواند اسپانیا را شکست دهد، کمی خوشبینانه است، ولی اگر خوب دفاع کنیم و حواس‌مان به ضدحملات باشد، شاید موفق شویم.
ابراهیم میرزاپور: دخئا هم خوب گل می‌خورد
ابراهیم میرزاپور، سنگربان تیم ملی در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان گفت: از توانایی‌های فنی بازیکنان اسپانیا چه می‌توان گفت: وقتی بهترین‌های فوتبال جهان هستند. ما نباید توقع داشته باشیم که اسپانیا را شکست دهیم. البته کار نشد ندارد، ولی فقط باید شانس داشته باشیم و با همین روش دفاعی که کی‌روش در نظر گرفته و ضدحملات خطرناک پیش برویم. دخئا هم سنگربان بزرگی است اگرچه نشان داده ضعف‌هایی دارد و بعضی وقت‌ها خوب هم گل می‌خورد لذا گلزنی به دخئا غیرممکن نیست.
جواد زرینچه: با یک اشتباه بازنده می‌شویم
جواد زرینچه، مدافع تیم ملی در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه گفت: بازی با اسپانیا بسیار سخت و نفسگیر خواهد بود. مقابل این تیم با یک اشتباه بازنده خواهیم شد لذا باید هوشیار باشیم و از همان روش دفاع و پرس و سپس ضدحمله استفاده کنیم چرا که اگر حریف کمی فضا پیدا کند، نهایت ضربه را خواهد زد. به نظرم منطقی نیست که فکر کنیم می‌توانیم اسپانیا را ببریم فقط همین که آبرومند بازی کنیم، کفایت می‌کند. بازیکنان اسپانیا به راحتی فرصت‌های خود را از دست نمی‌دهند.
وحید هاشمیان: مثل بازی با مراکش بازی کنیم
وحید هاشمیان، مهاجم تیم ملی در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان گفت: باید قبول کنیم اسپانیا و پرتغال سال‌ها از ما جلوتر هستند. من نمی‌گویم ما مقابل اسپانیا از پیش بازنده هستیم بلکه می‌گویم باید با نهایت توان و نیرو برابر این تیم و حتی پرتغال بازی کنیم، اما اینکه بخواهیم اسپانیا را شکست دهیم، کار فوق‌العاده سختی خواهد بود. نظر من این است که مقابل اسپانیا هم مثل بازی با مراکش کار کنیم و روش خود را تغییر ندهیم، بهتر است.
جلال طالبی: باید برای حمله هم تاکتیک مناسب داشت
جلال طالبی، سرمربی تیم ملی در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه گفت: کاش بازی اسپانیا و پرتغال مساوی نمی‌شد و با این نتیجه قطعاً این دو تیم فقط برای کسب ۳ امتیاز مقابل ما صف‌آرایی می‌کنند و همین کارمان را سخت می‌کند. ما باید واقع‌بین باشیم و نباید انتظارات را بالا ببریم. من فکر می‌کنم تیم ملی با روش دفاع و ضدحمله موفق بوده، ولی مقابل اسپانیا باید به فکر زمانی هم باشد که گل خورده است و باید برای رسیدن به گل مساوی حمله کند لذا مقابل اسپانیا باید توان اجرای تاکتیک‌های دفاعی و حمله را داشته باشیم.