تصمیمات دشوار مربی اسپانیا

 2 هفته پیش، فرناندو هیرو مدیر فنی فدراسیون فوتبال اسپانیا بود. او قرار بود کارهای اداری تیم را سازمان‌دهی کند و هر زمان که لازم بود، به جولین لوپتگی، مربی تیم کمک کند. اما فشار اصلی روی دوش لوپتگی بود که قرار بود تصمیمات مهمی بگیرد که زمان ثابت می‌کرد باعث صعود اسپانیا می‌شود یا نه. همه می‌دانند که چه اتفاقی افتاد. لوپتگی تنها 2 روز پیش از آغاز جام‌جهانی اخراج شد، چرا‌که بدون هماهنگی با مقامات فدراسیون، با رئال‌مادرید قرارداد امضا کرده بود. به این ترتیب هیرو در شرایطی اورژانسی به عنوان مربی تیم انتخاب شد. کارشناسان به 2 دسته تقسیم شدند.

دسته اول این سوال را می‌پرسیدند که مربی‌گری هیرو چقدر تاثیر خواهد داشت؟ هرچه باشد اسپانیا تیمی است متشکل از امثال سرخیو راموس، جرارد پیکه، داوید سیلوا و آندرس اینیستا. به اعتقاد آن‌ها، این تیم نیاز به مربی ندارد. به اعتقاد آن‌ها، این‌که هیرو تنها یک فصل در دسته دوم مربی رئال اوویدو بوده، تاثیر چندانی بر عملکرد او در تیم اسپانیا نخواهد گذاشت. اما دسته دیگری می‌گفتند که هیرو نیست که تصمیمات را می‌گیرد. چند بار گفته شده که لوپتگی همچنان به هدایت اسپانیا ادامه می‌دهد، هرچند از راه دور!

هیرو خودش می‌گوید: «لوپتگی شغل خودش را دارد و من هم شغل خودم را. ما برای یکدیگر پیامک ارسال نمی‌کنیم. شاید به عنوان دوست با هم در ارتباط باشیم، اما درباره تاکتیک‌ها با هم حرف نمی‌زنیم. لطفا فکر نکنید که من به جولین زنگ می‌زنم و از او سوال می‌پرسم. من از مسئولیت‌هایم آگاه هستم.‌» دسته اول به این نمی‌پردازند که اثر مربی تا چه حد می‌تواند کلیدی باشد، چون تیم هرچقدر هم که باتجربه باشد، لحظاتی هست که مربی باید تصمیمات دشوار بگیرد. دسته دوم هم خود هیرو را کوچک می‌انگارند. اما هیرو در بازی مقابل مراکش حذف ‌شده، که بسیار هم سرسختانه بازی کرد، خود را به هر 2 دسته اثبات کرد. در فاصله 16 دقیقه به پایان مسابقه، زمانی که نتیجه همچنان یک - یک بود، هیرو تعویض‌هایی انجام داد که یکی از آن‌ها در نگاه اول عجیب به نظر می‌رسید. او دیه‌گو کاستا را بیرون آورد و یاگو آسپاس را به زمین فرستاد. این در‌حالی است که کاستا 3 گل در جام زده بود. حضور فیزیکی کاستا باعث می‌شد که اسپانیا بتواند گل‌های زشت هم بزند. بعد از این تعویض‌ها بود که شیران اطلس با ضربه سر یوسف النصیری از اسپانیا پیش افتادند. اما تعویض هیرو جواب داد، و ضربه پشت پای زیبای آسپاس در دقیقه 92 نتیجه را 2 - 2 مساوی کرد و باعث شد اسپانیا صدرنشین گروه شود.

هیرو گفت: «می‌دانستم که در آن فضاهای نزدیک به دروازه حریف، آسپاس می‌تواند سرنوشت‌ساز شود. او فردی باهوش است و می‌داند چطور کار را تمام کند. ما نیاز به کسی داشتیم که از فضاهای اندک محوطه جریمه استفاده کند.‌» هیرو به این ترتیب در 3 بازی اول خود به عنوان مربی اسپانیا، تیمش را صدرنشین گروه B کرد، گروهی که بسیار دشوارتر از آن چیزی بود که روی کاغذ به نظر می‌رسید. اما لا‌روخا در این 3 بازی 5 گل دریافت کرده که این برای هیرو عجیب است، به‌ویژه که او در دوران بازی‌اش یکی از مدافعان میانی قدرتمند زمانش بود. مدافعان اسپانیا اشتباهاتی مرتکب شدند. راموس شب سختی را گذراند و روی هر 2 گل مراکش تا حدی مقصر بود. داوید دخه‌آ هم در بدترین زمان ممکن افت کرده است. مراکش هم می‌توانست با نتیجه پرگلی پیروز مسابقه شود.

هیرو گفت: «اوضاع همین‌جا تمام نمی‌شود. باید به کار ادامه دهیم، و نیاز داریم که بازی مقابل روسیه را با دقت تحلیل کنیم.‌» این‌که مشکلات دفاعی اسپانیا تا چه حد حل شوند، تعیین خواهد کرد که اسپانیا در جام‌جهانی تا چه مرحله‌ای پیش می‌رود. اما حالا هیرو کارش را به‌خوبی انجام داده است. رساندن اسپانیا به دور بعد در این گروه دشوار، آن هم در آن شرایطی که او مربی تیم شد، دستاورد کوچکی نیست. اما اکنون بخش دشوار ماجرا آغاز شده است.