احتمال جدایی بیرانوند از پرسپولیس؟

کمتر کسی تصور عملکرد موفق شماره یک تیم ملی را در جام جهانی و مقابل حریفان ایران در این رقابت‌ها داشت اما علیرضا بیرانوند با انگیزه مثالزدنی توانست نمایش فوق‌العاده‌ای در جدال برابر مراکش، پرتغال و اسپانیا از خود به جا بگذارد و به واسطه آن مشتریان مناسبی نصیب خود کند.

بیرانوند که پیش از جام جهانی روسیه در اتفاقی جالب توجه به کری خوانی علیه کریس رونالدو، ستاره رئال مادریدی پرتغال پرداخته بود، به این شکل از انگیزه بالای خود برای نمایش موفق در جام جهانی خبر داد. هرچند در آن مقطع این اتفاق با واکنش منفی مواجه شد و خیلی‌ها کمترین شانس را برای او در این تقابل پیش بینی می‌کردند. شرایط برای بیرانوند به شکلی پیش می‌رفت که حتی حضور او در دروازه ایران برای این رقابت‌ها را بزرگترین ریسک کارلوس کی‌روش متصور بودند و جایگاه او را به عنوان گلر ثابت مورد هدف و انتقاد قرار داده بودند.

شماره یک پرسپولیس که در طول سه فصل اخیر بالاترین آمار را در بسته نگه داشتن دروازه نصیب خود کرده بود، اما توانست نمایش متفاوت و جالب توجهی را در این سه دیدار به نام خود کند. اوج عملکرد او اما مقابل پرتغال بود؛ جایی که در تقابلی تک به تک با کریس رونالدو موفق به مهار پنالتی ستاره و کاپیتان حریف شد تا او را در ثبت پنجمین گل خود در این رقابت‌ها ناکام بگذارد. موضوعی که او در تشریح آن در زمان مهار پنالتی با این جمله استقبال کرد: وقتی آن توپ را بغل کردم انگار تمام مشکلات و سختی‌های زندگی‌ام را در طول این سال‌ها بغل کرده بودم. آن توپ غولی بود که مثل مشکلات زندگی‌ام باید از پیش رو برمی‌داشتم و وقتی چشمانم را بستم فقط به آن فکر می‌کردم.

این درخشش اما اکنون به چالش بزرگی برای باشگاه پرسپولیس، برانکو ایوانکوویچ و هواداران این تیم تبدیل شده است. همانطور که پیش بینی می‌شد، درخشش بازیکنان ایرانی در این رقابت‌ها باعث شده تا چشم باشگاه‌های اروپایی به دنبال جذب آنها باشد و بیرانوند نیز از این قاعده مستثنی نیست. شماره یک تیم ملی اکنون طبق شایعات با پیشنهاداتی از باشگاه‌های ایتالیا، اسپانیا و آلمان مواجه شده است و در یکقدمی دستیابی به رویای خود قرار دارد. شاید وقتی او پیش از جام جهانی صادقانه در گفتگو با ورزش سه از آرزویش برای حضور در دو باشگاه لیورپول و پاریس سنت ژرمن صحبت می‌کرد با نیشخندی بزرگ از سوی فوتبالدوستان مورد استقبال قرار گرفت اما تا به اینجای زندگی ورزشی و شخصی خود نشان داده هیچ هدفی برایش دور از دسترس نیست و تمام رویاها و آرزوهایش را به سادگی می‌تواند به آغوش بگیرد.

بر این اساس بیرانوند قرار است بعد از پشت سر گذاشتن تعطیلات خود در اواخر هفته به تهران بیاید و با ارائه پیشنهاداتش روبروی مدیران باشگاه قرار گرفته و در رابطه با شرایط جدایی و دریافت رضایتنامه‌اش به گفتگو بنشیند. بیرانوند که پیش از جام جهانی برای نشان دادن حسن نیت خود قراردادش را بار دیگر تمدید کرده بود، اکنون قراردادی 5 ساله با باشگاه دارد و از این حیث در صورت جدایی مبلغ مناسبی از راه رضایتنامه‌اش نصیب سرخپوشان خواهد کرد. شاید اگر باشگاه پرسپولیس درگیر محرومیت نقل و انتقالاتی نبود به خوبی از این مساله استقبال می‌کرد ولی شرایط کنونی باشگاه و تیم به شکلی است که شاید مانع بزرگی برای این درخواست او وجود داشته باشد. خصوصا اینکه برانکو پیش از خروج از تهران و حضور در کرواسی برای اردوی آماده سازی در واکنش به سوالی در خصوص احتمال جدایی بیرانوند به شدت با آن مخالفت کرده بود و با اعلام اینکه شماره یک تیمش در قامت یک ستاره برای تیمش موثر است و نیازمند ادامه همکاری با اوست نظرش را در این ارتباط اعلام کرده بود.

موضوع دیگری که شاید در این مقطع مانع جدایی بیرانوند و دستیابی به رویای لژیونر شدن و حضور در تیمی مطرح اروپایی شود به سربازی او بازمی‌گردد. بیرانوند هنوز خدمت سربازی را پشت سر نگذاشته و از معافیت تحصیلی سود می‌برد. این مساله اما همانند ستاره‌هایی مثل علیرضا جهانبخش و سردار آزمون است و او نیز قادر است با دریافت مجوزهای لازم شرایط خروج از کشور را برای خود فراهم سازد. ضمن اینکه او به دنبال این است تا شرایط معافیت خود را نیز شکل دهد تا این مانع بزرگ نیز به طور کلی از پیش پایش برداشته شود.

اکنون باید دید بیرانوند که بدون شک با نمایش موفق خود در جام جهانی ستاره شماره یک تیم ملی بوده، به واسطه پیشنهادات خود قادر خواهد بود مدیران باشگاه را برای دریافت رضایتنامه مجاب کند یا تصمیم دیگری در اینباره برای او گرفته خواهد شد.