عزیزالله محمدی روز سه شنبه در گفتگو با مهر در خصوص سئوال برنامه ۹۰ مبنی بر کاهش تعداد تیمهای لیگ برتر گفت: اگر زیرساختهای باشگاههای ما از جمله شرایط نور و چمن ورزشگاه، بلیت فروشی و سایر مسائل رعایت شود و میتوانیم به راحتی با ۱۸ تیم لیگ را اداره کنیم و به صلاح نیست که تعداد تیمها کم شود.

وی افزود: به عنوان مثال شما به ورزشگاه‌های بوشهر، انزلی یا آبادان نگاه کنید. این همه تماشاگر برای بازی‌ها به این ورزشگاه می‌روند اما آنها حتی گاهی برای تامین آب آشامیدنی هم مشکل دارند.

رئیس سازمان لیگ در پاسخ به این سئوال که به کدام گزینه سئوال برنامه ۹۰ رای داده است، خاطرنشان کرد: اگر قرار بود در این نظرسنجی شرکت کنم گزینه دوم یعنی ۱۶ تیمی را ارسال می کردم. همانطور که گفتم باشگاه‌های ما باید برای رسیدن به سطح استاندارد حرفه‌ای بیشتر تلاش کنند وگرنه با فشار کنفدراسیون فوتبال آسیا خود به خود لیگ ما از حالت حرفه‌ای خارج می‌شود و این به ضرر فوتبال ایران تمام خواهد شد.

محمدی با انتقاد از برخی باشگاه‌ها به خاطر عدم شرکت در کلاس توجیهی آموزش کسب مجوز حرفه‌ای تاکید کرد: چند روز پیش جلسه‌ای را برگزار کردیم تا باشگاه‌ها را برای رسیدن به شرایط استاندارد و کسب مجوز حرفه‌ای توجیه کنیم اما متاسفانه نمایندگان پنج باشگاه در این جلسه آموزشی غایب بودند. ضمن اینکه بعضی از نمایندگانی هم که به این جلسه آمده بودند در حدی نبودند که بخواهند زمینه کسب پروانه حرفه‌ای را بیاموزند.

وی ادامه داد: ما مجددا هفته آینده یک کلاس دیگر را برگزار می‌کنیم و از تمام باشگاه‌ها می‌خواهیم در آن حضور داشته باشند. ضمن اینکه نمایندگان باشگاه‌ها باید به آیین نامه‌های سازمان لیگ و کنفدراسیون فوتبال آسیا و همچنین زبان انگلیسی مسلط باشند تا فرایند کسب پروانه حرفه ای سریعتر انجام بگیرد.

رئیس سازمان لیگ تصریح کرد: از همینجا از نمایندگان باشگاه‌ها درخواست می کنم برای جلسه بعد فرم‌هایی که به زبان انگلیسی به آنها داده‌ایم را پر کنند و با خود بیاورند. آنها همچنین باید فرم اولیه را که مربوط به تمایل‌شان برای کسب پروانه حرفه‌ای است را کامل کنند.

محمدی در ادامه با اشاره به حضورش در جلسه کنفدراسیون فوتبال آسیا که با شرکت نمایندگان لیگ ۱۰ کشور دیگر برگزار شد، گفت: بحثاصلی این جلسه که از شنبه صبح تا بعدازظهر برگزار شد پیگیری امتیازات سهمیه‌ها بود. در این جلسه تاکید شد که ملاک یک کشور برای کسب سهمیه آسیایی فراتر از ۱۱ آیتم در نظر گرفته شده است یعنی گرفتن پروانه حرفه‌ای. شاید باشگاه‌ها امتیازات اولیه را به دست بیاورند اما در صورتی که پروانه حرفه‌ای نگیرند قطعا نمی‌توانند در لیگ قهرمانان حاضر شوند.

وی درباره اینکه چه پیشنهاداتی در این جلسه مطرح شد، اظهار داشت: ما از کمیته مسابقات AFC خواستیم که امتیازات فنی را از ۱۰۰ به ۲۰۰ افزایش دهد. بر این اساس، کشورهایی که باشگاه‌های‌شان به مراحل یک هشتم و یک شانزدهم صعود می‌کنند امتیازات بیشتری می‌گیرند. این مسئله باعثافزایش کیفیت مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و همچنین درآمدزایی می‌شود.

محمدی افزود: علاوه بر ایران چند کشور دیگر نیز از این طرح حمایت کردند. قرار شد تا تمام کشورها تا آخر این ماه میلادی نظرات‌شان را به کنفدراسیون فوتبال آسیا بدهند تا AFC هم تصمیم نهایی را برای بازنگری در امتیازات بگیرد.

رئیس سازمان لیگ در پاسخ به این سئوال که "با شرایط فعلی چند باشگاه ایرانی میتوانند پروانه حرفهای را کسب کنند؟"، یادآور شد: پیش بینی ما این است که تنها پنج یا شش باشگاه بتوانند این پروانه را بگیرند و سایر باشگاهها دچار مشکلات سخت افزاری، بدهیهای مالی و شفاف نبودن طراز مالی هستند. به عنوان مثال استقلال و پرسپولیس نمیتوانند این پروانه را در شرایط کنونی بگیرند. آنها بدهیهای زیادی دارند و ما را دچار مشکلات زیادی کردهاند. این دو باشگاه باید تا انتهای سال مشکلات مالی خود را برطرف کنند.