انتقاد یزدانی خرم از وزیر ورزش برای نامه درخواست معافیت 7 ملی پوش از سربازی

محمدرضا یزدانی خرم در مورد مطرح شدن موضوع درخواست معافیت 7 بازیکن تیم ملی از خدمت سربازی از سوی وزیر ورزش و جوانان، گفت:‌ در سال‌هایی که در فدراسیون‌های ورزشی حضور داشتم مشکلی از این بابت نداشتیم. همیشه نامه به سازمان نظام وظیفه می‌نوشتیم و آنها هم درخواست ما را بررسی می‌کردند. آنها سربازان را معاف نمی‌کردند اما تسهیلاتی در نظر می‌گرفتند مثلا به این شکل که در فدراسیون حضور یابند یا  اینکه در جای دیگری خدمت خود را بگذارند. معافیت در شرایطی در نظر گرفته می‌شد که این شرایط برای گروهی وجود داشت و این اختیار در دست خود مسئولان مربوطه بود. ما نمی‌توانیم به مسئولان نیروی انتظامی و مسئولان نظام وظیفه بگوییم این نفرات را معاف کنید. ورزشکاران رشته‌های دیگر و فعالان سایر عرصه‌ها، مصل افرادی که در سطح بالای علمی و دانش در حال فعالیت هستند هم این توقع را دارند که چنین شرایطی برایشان به وجود بیاید.

وی افزود: در این صورت هسته نظام سازمان وظیفه بر هم می‌خورد. وقتی این نامه را دیدم متعجب شدم. احتمالا مسعود سلطانی‌فر این کار را نکرده است. او سالها استاندار بوده است و قوانین اینچنینی را به خوبی می‌داند. احتمالا افراد دیگری این نامه را تهیه کردند و به نام سلطانی‌فر آن را رد کردند. شما دیدید که مسئولان نظام وظیفه هم  خیلی قاطع  جواب دادند که این کار را نمی‌توانند انجام دهند و به نظر من هم کارشان درست بوده است.

یزدانی‌خرم در پاسخ به این سوال که آیا او هم اعتقاد دارد چنین تصمیمی می‌تواند باعث شود ایجاد تبعیض شود، اظهار داشت:  هم در ورزش و هم در بخش‌های دیگر کشور تبعیض ایجاد می‌کند. ما افرادی داریم که دارای مدارج بالای علمی و بسیار ارزشمند هستند اگر ما گروهی را به خاطر فوتبال معاف کنیم مطمئن باشید گروهای دیگر اعتراض می‌کنند.

رئیس سابق فدراسیون والیبال و کشتی در مورد اینکه آیا تیم ملی فوتبال عملکردی در جام جهانی داشته که بتوان بر اساس آن 7 بازیکن را معاف کرد، گفت:‌ شاید برخی قصد دارند این عملکرد را بزرگ کنند و این تصور را داشته باشند که مردم متوجه شرایط نیستند. مردم همه چیز را به خوبی می‌دانند. اگر مردم خوشحال هستند به خاطر تلاش تیم است. تیم ما در حد سرمایه‌گذاری که شد نتیجه گرفت. ما هزینه زیادی نکردیم و بازی دوستانه خیلی بزرگی نداشتیم. بچه‌ها جمع شدند و تلاش زیادی کردند. این خوشحالی به این خاطر است که تیم آبروداری کرد و حریف دست و پا بسته‌ای نبود. مردم خوب بازی کردن را پسندیدند و کاری به نتیجه نداشتند.

وی در پایان تصریح کرد:وزارت ورزش نباید این توقع را داشته باشد که در کار نظامی،فرمول و قوانین آنها دستوری عمل کند و یا اینکه حتی خواهشی داشته باشد. اگر درخواست می‌کردند آنها این مسئله را بررسی می‌کردند و اگر امکان داشته باشد تسهیلاتی در نظر می‌گیرند.