تفاوت تیم ملی ایران با کرواسی در چه بود؟

«ایران در جام جهانی مربی برنده‌ای مثل دالیچ نداشت» این واکنش برانکو ایوانکوویچ، سرمربی پرسپولیس، به بهترین نتایج تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی بود.

برانکو مدعی است در بین مربیان فعال جهان فوتبال بالاترین مدرک مربی‌گری را در اختیار دارد، اما عجیب اینکه تنها تفاوت‌های فوتبال ایران و کرواسی را بین سرمربیان آن‌ها دیده و خواسته این‌طور وانمود کند که ایران به خاطر حضور کی‌روش روی نیمکت در مرحله گروهی حذف شد و کرواسی هم به خاطر دالیچ تا فینال رقابت‌ها بالا رفت و مثلاً اگر دالیچ سرمربی ایران بود احتمالاً ما فینالیست جام جهانی می‌شدیم! حالا بماند که دالیچ در آستانه رقابت‌های جام جهانی سرمربی کرواسی شد و طی ۴ دیدار مرحله حذفی جام حتی یک پیروزی هم در ۹۰ دقیقه کسب نکرد. با این حال باید از تفاوت‌های فوتبال ایران و کرواسی برای برانکو بگوییم.

- در شرایطی ارزش کل تیم ملی ایران در این جام حدود ۴۰میلیون یورو برآورد شده بود که کرواسی با تیمی به ارزش بیش از ۴۰۰میلیون یورو به این بازی‌ها آمد و فقط قیمت راکیتیچ ۵۰میلیون یورو و بیش از کل تیم ملی ایران بوده است!

- ایران در این جام بازیکنانی از تیم‌های لورکوزن، لیورپول، میلان، اینتر، یوونتوس، اتلتیکو، بارسلونا و رئال مادرید در فهرست نداشت و در حالی که بازیکنان حاضر در لیگ ایران فقط در ۳ بازی ایران مجموعاً ۱۰۷۶ دقیقه برای تیم ملی به میدان رفتند، سهم بازیکنان حاضر در لیگ کرواسی در ۷ بازی تیم ملی پرستاره کشورشان فقط ۲۵ دقیقه بوده است.

- تیم ملی ایران در حالی راهی این جام شد که اولین حضور پیاپی خود در تاریخ این رقابت‌ها را تجربه می‌کرد و کروات‌ها ۲۰ سال قبل مقام سومی این بازی‌ها را کسب کرده بودند.

- با تمام این تفاوت‌ها ایران در نهایت با بازی مقابل تیم‌های سیرالئون، ازبکستان، تونس، ترکیه، الجزایر و لیتوانی راهی جام جهانی شد و کرواسی که به واسطه حضور در فوتبال اروپا هر ساله بازی با تیم‌های بزرگ اروپایی را تجربه می‌کند، در تدارک جام جهانی به مصاف تیم‌های پرو، مکزیک، برزیل و سنگالی رفت که همگی در جام جهانی حاضر بوده‌اند.

این‌ها فقط بخشی از تفاوت‌های فوتبال ایران و کرواسی است، اما بعید است برانکو این تفاوت‌ها را نداند. برانکویی که خوب می‌داند حتی روستای زادگاه او در شمال کرواسی از امکانات بهتری برای برپایی اردوی پرسپولیس در کل ایران برخوردار است!