بلاتکلیفی دو تیم در فاصله ۶ روز مانده تا لیگ برتر

چهارم مرداد،‌ لیگ هجدهم فوتبال ایران آغاز می‌شود. استقلال، پرسپولیس، سپاهان، تراکتورسازی و ذوب‌آهن مدعیان همیشگی لیگ هستند که امسال نیز تلاش‌های زیادی برای کسب عنوان قهرمانی خواهند کرد. استقلال که در روزهای اخیر دچار بحران مدیریت شده بود با حضور امیرحسین فتحی، سر وشکلی گرفته اما جدا شدن چند مهره کلیدی از این تیم، هواداران را نگران کرده است.

پرسپولیس نیز به دلیل محرومیت از فصل نقل و انتقالات، نمی‌تواند بازیکنان مدنظرش را در نیم فصل اول در اختیار داشته باشد. مهدی ترابی، مهدی شیری، مهدی شریفی و سروش رفیعی سه ستاره‌ای هستند که سرخ‌پوشان موفق شدند آن‌ها را به خدمت بگیرند اما برای استفاده از آن‌ها باید تا نیم‌فصل دوم صبر کنند. از سوی دیگر توافق با علیرضا بیرانوند برای ماندن در این تیم، هواداران را خوشحال کرده است. روز گذشته خبرهایی درباره احتمال پیوستن وحید امیری به ترابوزان مطرح شد؛‌اتفاقی که اگر رخ بدهد، بدون شک ضربه بزرگی را به پرسپولیس می‌زند و مدیریت این تیم باید به دنبال بازیکن جایگزین باشد.

در کنار همه این جذابیت‌هایی که در فصل نقل و انتقالات رقم می‌خورد، دو تیم در سکوت کامل خبری قرار دارند و در عمل هیچ فعالیتی نمی‌کنند؛ گسترش فولاد و سپیدرود. دو تیم از دو شهر فوتبال‌دوست که میلیاردها تومان قیمت دارند اما به سادگی،‌ امتیاز خود را به حراج گذاشته‌اند. 6 روز دیگر لیگ برتر فوتبال آغاز می‌شود اما این دو تیم هنوز نمی‌دانند در لیگ برتر شرکت خواهند کرد یا خیر.

سعید فتاحی، مسئول مسابقات در این باره به «قانون» گفت: «وضعیت تیم‌های شرکت کننده در لیگ برتر به ما ارتباطی ندارد. ما بررسی می‌کنیم که هر تیمی مجوز حرفه‌ای داشته باشد در مسابقات شرکت کند و در غیر این صورت اجازه حضور را نمی‌دهیم». حرفه‌ای بودن به چه معنی است؟ گزارش‌های زیر را بخوانید تا متوجه شوید برای حرفه‌ای نبودن به طور دقیق چه کارهایی را نباید انجام بدهید.

گسترش، اسیر قلمروگشایی زنوزی

محمدرضا زنوزی، مالک متمول تبریزی پس از آنکه گسترش فولاد را به سطح اول فوتبال ایران رساند، برنامه‌ریزی‌هایش را برای خرید تراکتورسازی انجام داد. او در نهایت به آرزوی خود رسید؛ کیست که نداند مدیرعامل تراکتورسازی در تبریز چه قدرتی دارد؟ بنابراین زنوزی بیراهه نرفته بود. پس از واگذاری سرخ‌پوشان محبوب تبریزی به زنوزی اما ماجرا پیچیده‌تر شد. ماجرای مالکیت یک نفر بر دو تیم، اتفاقی نبود که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد. فیفا با این موضوع مخالف است زیرا اصل جوانمردی در فوتبال زیر سوال می‌رود؛ بنابراین زنوزی تمام تلاش خود را کرد تا گسترش فولاد را به فرد دیگری واگذار کند.

حتی در این راستا شنیده می‌شود که هوشنگ نصیرزاده نیز آماده است تا مدیرعاملی تراکتورسازی را برعهده بگیرد اما تا زمانی‌که مالکیت گسترش فولاد و تراکتورسازی جدا نشود، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. براساس شنیده‌های «قانون» جلسه‌ای که بین محمدرضا زنوزی و کامران فردوس در خصوص واگذاری گسترش فولاد تبریز به شرکت تهران کار رسا برگزار شده خروجی‌های مثبتی نداشته است. تهران کار رسا، همان شرکت پزشکی است که با رایزنی‌های هومن افاضلی، مالکیت نفت تهران را بر عهده گرفت اما نتوانست این تیم را در لیگ برتر حفظ کند.

در ادامه زنوزی تلاش کرد امتیاز گسترش فولاد را به ماشین‌سازی تبریز واگذار کند تا تیم محبوب تبریزی بتواند دوباره به سطح اول فوتبال ایران بازگردد. عدم توانایی مالی و ضمانت‌هایی که از طرف ماشین‌سازی به گسترش فولاد داده نشده، باعث شد زنوزی وضعیت تیم را در حالت معلق نگه دارد تا خریدار مناسبی برای آن پیدا شود. چهارم مرداد، نخستین هفته از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال آغاز می‌شود.

گسترش فولاد نه بازیکنی جذب کرده و نه حتی از حضور فیروز کریمی به عنوان مربی در رأس کادرفنی اطمینان دارد. هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل این تیم نیز هر از چندگاهی درباره بازگشت داریوش شجاعیان به گسترش فولاد، صحبت می‌کند اما هنوز درباره تعیین تکلیف این تیم حرفی نزده و آن را به خصوصیات ایرانی‌ها ربط داده است. نصیرزاده در این باره می‌گوید: «با توجه به شرایط باشگاه، جلسات متعددی مبنی بر واگذاری باشگاه گسترش فولاد تبریز به یک مالک جدید برگزار شد.

با توجه به اینکه تمام تمرکز مالک گسترش روی تیم تراکتورسازی تبریز است، احتمال واگذاری باشگاه بسیار زیاد است حتی جلسه‌ای با مالکان نفت تهران برای واگذاری برگزار شد اما با توجه به صحبت‌های انجام شده، توافقی صورت نگرفت. در همین خصوص باشگاه گسترش فولاد تبریز باید به فرد دیگری واگذار شود؛ به غیر از بستگان مالک این باشگاه. بدون شک موارد بررسی خواهد شد و به زودی مالک جدید گسترش انتخاب می‌شود».

وی افزود: «به طور معمول ایرانی‌ها عادت کرده‌اند به اینکه دقیقه 90 کار خودشان را انجام بدهند اما این مورد از اراده من خارج است چرا که من نمی‌توانم در خصوص واگذاری باشگاه تصمیماتی بگیرم. من مدیرعامل هستم و عضو هیات مدیره باشگاه و فقط می‌توانم تصمیمات را اجرا کنم. بحث فروش باشگاه مربوط به مالک باشگاه است».

عرشیا عباسی و مجتبی شیری، هافبک پیکان و مدافع پیشین راه‌آهن تنها بازیکنانی هستند که به تمرینات گسترش فولاد اضافه شده‌اند و شایعاتی درباره جذب آن‌ها وجود دارد. آبی‌پوشان تبریزی در آخرین دیدار تدارکاتی خود پیش از شروع لیگ برتر به مصاف اکسین البرز خواهند رفت و پس از آن باید در لیگ‌برتر شرکت کنند. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، گسترش فولاد گزینه اصلی سقوط به لیگ یک است؛ تیمی که در آستانه آغاز لیگ برتر، هنوز تکلیف خود را نمی‌داند.

روزهای سیاه سپیدرود

مدیریت دیمی فوتبال در استان گیلان موجب شد که باشگاه محبوب و پر طرفدار سپیدرود رشت با بحران چند مدیریتی، پیش از شروع لیگ برتر مواجه شود؛ مدیرانی که هر کدام تصمیمات جداگانه‌ای برای این تیم می‌گیرند و به قول معرف ساز خودشان را می‌زنند.

از طرفی با رای قاضی شعبه ششم دادگستری شهرستان رشت، مالکیت سپیدرود به جواد تن‌زاده، داده شده و از طرفی دیگر شخصی به نام محمد نوین با حکم اداره ورزش و جوانان استان گیلان به عنوان مالک سپیدرود معرفی شده است. تن‌زاده، علی نظرمحمدی را به عنوان سرمربی انتخاب کرده و نوین با خداداد عزیزی قرارداد بسته است. هر دو گروه بازیکنانی را به خدمت گرفته‌اند و برای حضور در لیگ برتر آماده می‌شوند.

ماجرای یک بحران

بحران مدیریت در باشگاه سپیدرود اتفاق عجیبی نیست چرا که این باشگاه از سال ۹۳ تا امروز به ترتیب به انوش جهانی، صیاد، جمشید غلامی، محمد پورمحسن، هیات فوتبال، میر شهاب مومنی، کیومرث بیات، جواد تن زاده و محمد نوین واگذار شده است.

به طور متوسط هر پنج ماه یک مالک! اتفاقی که در فوتبال جهان برای خودش یک رکورد محسوب می‌شود و هرگز یک مدیرعامل یا حتی سرمربی یک باشگاه هم دچار توفان چنین تغییراتی نخواهد شد، چه برسد به مالکیت.

تن‌زاده پس از آنکه حکم مالکیت خود را از دادگاه گرفت، گفت: «اگر چه فرصت آماده‌سازی از ما گرفته شد و برنامه‌ریزی‌ها به تاخیر افتاد اماهمه کارها صورت گرفته و آخرین هماهنگی‌ها با سرمربی تیم انجام شده و قرار است آقای دست‌نشان در مدت ۴۸ ساعت آینده از بازیکنان مدنظر برای شرکت در اردو دعوت به عمل بیاورد».

پس از حکم دادگاه، جواد تن زاده«نادر دست‌نشان» را به عنوان سرمربی معرفی کرد. دست‌نشان حتی یک جلسه نیز تیم را تمرین داد و به دلیل نارضایتی هواداران به دلیل رفتن علی کریمی از سپیدرود، تصمیم به جدایی از این تیم گرفت. اما در سوی دیگر این داستان خداداد عزیزی از طرف محمد نوین به عنوان سرمربی تیم فوتبال سپیدرود معرفی شد. عزیزی در مراسم معارفه خود گفت: «کار سختی داریم و کار کمی دیر شروع شد. از امروز کارمان را شروع می‌کنیم و به یارگیری می‌پردازیم. از سهیل حق‌شناس و افشین ناظمی در کادرفنی تیم‌مان استفاده خواهیم کرد. سعی می‌کنیم تیم خوبی را تشکیل دهیم و دست و پا نزنیم.

سعی می‌کنیم بتوانیم با کمک طرفداران سپیدرود و مجموعه این تیم عملکرد خوبی داشته باشیم». خداداد عزیزی در مصاحبه‌ای درباره چگونگی پذیرش سرمربیگری این تیم با وجود اینکه دادگاه مالکیت سپیدرود را به تن‌زاده سپرده است، گفت: «جنگ مدیریتی به خودشان مربوط است. آقای نوین پروانه باشگاه را نشان داد که به نام ایشان بود. اینکه رای دادگاه رشت چه بوده، نمی‌دانم. آن‌ها می‌گویند پروانه باشگاه از ۱۰ روز قبل به نام شده و حالا نمی‌دانم امروز چه تصمیمی گرفته شده است».

روز آخر

به هر ترتیب امروز آخرین مهلت بازیکنان به محمد نوین است تا بدهی‌هایش را بپردازد و خداداد عزیزی نیز تا یک‌شنبه به مدیر تیم فرصت داده که چک‌ها را پاس کند. از سوی دیگر چند روز پیش بود که چک‌های تن‌زاده هم برگشت خورد تا علی نظرمحمدی به حالت قهر، تمرین را ترک کند. سپیدرود رشت در سیاه‌ترین روزهای خود قرار دارد؛ هیچ‌کس نمی‌داند این تیم با کدام گروه راهی لیگ برتر خواهد شد. برای رسیدن به پاسخ فقط چند روز دیگر صبر کنید.