واکنش فغانی به حواشی اخیر

بدون شک تیم داوری ایران موفق‌ترین نماینده‌ی قاره‌ی آسیا در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بوده است.

به گزارش وب‌سایت نود، برای فوتبال ایران که سال‌ها بود داور وسط در جام جهانی نداشت، سوت زدن ۴ بازی توسط علیرضا فغانی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از جمله بازی رده بندی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه افتخاری بزرگی بود. بعد از آمدن فغانی به ایران فرصتی دست داد تا با او در مورد حواشی به وجود آمده در روزهای بعد از جام جهانی و آینده‌ای کاری‌اش گپ بزنیم. فغانی در این گفت‌و‌گو بارها از حمایت‌های همیشگی مردم تشکر کرد و اعتقاد داشت مردم به خوبی شرایط و وضعیت تیم داوری کشورمان را درک کرده‌اند.

*رابطه‌ی شما با داور برزیلی حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، "ساندرو ریچی" چگونه است؟
در جام جهانی با توجه به اینکه خیلی‌ها می‌گفتند با آقای "ریچی" خیلی شبیه هم هستیم، واقعا مثل دو برادر با هم بودیم. "ریچی" هم خودش و هم خانواده‌اش خیلی با محبت هستند و در دو مقطع جام جهانی و المپیک ۲۰۱۶ ریو خیلی با هم بودیم. در کنار "رضا سخندان" و "محمدرضا منصوری"، در بین داوران حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، "ریچی" و "جونیت چاکر" ترک، دوستان نزدیک‌تر من بودند.

*در روزهای پایانی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه برای شما حواشی‌ای به وجود آمد. چه صحبتی در این رابطه دارید؟ 
یکسری حواشی قبل از بازی رده بندی به وجود آمد که من همان جا هم گفتم زیاد برای من مهم نیست و تمرکزم روی کار خودمان است که به خوبی در بازی رده بندی قضاوت کنیم. الان هم که به ایران آمده‌ایم باز یکسری حواشی جدیدی درست شده است که گفتم ما بیشتر تمرکزمان روی کار و هدف اصلی است و کاری نبوده که من بگویم قبلا انجام نمی‌دادم و جدید انجام دادم و چیزهای مربوط به زندگی خصوصی و شخصی من است و اینکه الان زیاد به آن‌ها پرداخته می‌شود، برای من مهم نیست و بیشتر تمرکزمان روی کار خودمان و پیشرفت در آینده است.


*بعد از حواشی‌ای که در مورد آن صحبت کردید، برخورد مردم با شما چگونه بوده است؟
خوشحالم که مردم همیشه به من لطف داشته‌اند. خیلی از مسوولین مانند آقای سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان و آقای صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک آن جایگاهی را که ما برای داوری ایران به دست آورده‌ایم و زمینه‌ای که داشتیم کار می‌کردیم را به خوبی درک کردند و از ما بابت آن تقدیر کردند. مردم هم در کنار برخی مسوولین به خوبی ما را درک کردند و به ما لطف داشتند. ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کنم که هیچکس کامل نیست و اگر اتفاقی از طرف ما و یا اشتباهی بوده است، موردی بود که می‌توانست با تذکر و نصیحت تصحیح شود.

*حضور تیم داوری ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه اتفاق بزرگی بود. چگونه باید برای آینده برنامه‌ریزی کرد تا باز هم ایران در جام جهانی نماینده داشته باشد؟
الان اگر بگویم شاید خیلی از آقایان بگویند ما این کارها را برای فغانی کردیم، همان طور که برای قبلی‌ها می‌گفتند. من همیشه گفتم محمد فنایی اگر در فینال جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا کمک داور بوده، شاید یک عده‌ای کمک کردند ولی آنجا کسی نبوده که فنایی را به سمت فینال هدایت کند و توانایی‌های خود فنایی بوده که توانسته در فینال حضور داشته باشد. ما چگونه توانستیم از تجربه‌ی محمد فنایی استفاده کنیم؟ الان چه برنامه‌ای است که تیم داوری ایران که در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بوده، بتواند تجربیات خود را به داوران جوان انتقال دهد؟ همه‌ی موفقیت‌ها در داوری کشور شخصی بوده و اگر جوانانی به ما مراجعه کرده باشند، توانستیم از طریق شخصی کمک آن‌ها کنیم و برنامه‌ای نیست که بخواهیم تجربیاتمان را در اختیار کسی بگذاریم. باز هم می‌گویم اگر کسی در داوری کشور به موفیت می‌رسد بر اساس توانایی‌های شخصی خودش است و برنامه‌ی مشخصی برای پیشرفت داوران ذر ایران وجود ندارد.

*سقف آرزوهای علیرضا فغانی در داوری چیست؟
به طور کلی قضاوت کردن در بالاترین سطح فوتبال دنیا که به آن رسیده‌ام و نهایتا قضاوت در فینال جام جهانی را می‌توانم به عنوان سقف آرزوهای خودم در داوری نام ببرم.

*چه نظری در مورد پیشنهاد ازبکستان دارید؟

خوب شد این سوال را پرسیدید و می‌خواهم برای مردم توضیح بدهم. دوست دارم بگویم به ایرانی بودن خودم افتخار می‌کنم. قبلا هم برای ما چنین پیشنهادهایی برای تک بازی شده است و اتفاق جدیدی نیست. با توجه به قضاوت خوب ما در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، این پیشنهاد از ازبکستان آمده است. منظور از این پیشنهادها این نیست که من بروم در لیگ ازبکستان قضاوت کنم، اینگونه پیشنهادها فقط برای یک بازی است. مثل گذشته که ما برای دربی از داوران شناخته شده‌ی خارجی استفاده می‌کردیم. در گذشته من تک بازی در دیگر کشورهای آسیایی نظیر اندونزی، کویت و ژاپن را هم سوت زده‌ام. در حال حاضر ازبکستان برای یک بازی از ما درخواست کرده و امکان دارد در آینده هم ۲ یا ۳ کشور دیگر هم برای قضاوت در تک بازی‌ها از ما دعوت کنند.

*کمتر از یک هفته تا آغاز لیگ برتر باقی مانده است. فکر می‌کنید مهمترین موضوعی که باید مسوولان در مورد داوران لیگ به آن توجه کنند چه چیزی است؟
چند سالی است که حق‌الزحمه داوران افزایش پیدا نکرده و هر موقع هم صحبت می‌شود، می‌گویند درخواست داده‌ایم ولی تغییری در وضعیت داوران نداشته‌ایم و تا به حال کسی هم از مسوولان نپرسیده است که با درخواست شما چه تغییری در وضعیت داوران کشور به وجود آمده است البته منظورم از این حرف‌ها این نیست که بگویم اگر این مشکل حل شود، لزوما اشتباهات داوری کمتر می‌شود. در کنار توجه به یحث حق‌الزحمه‌ی داوران از تیم‌های حاضر در لیگ برتر هم می‌خواهم تحمل آن‌ها نسبت به قضاوت داوران جوان بیشتر شود تا شرایط برای داوران جوان برای قضاوت کردن کمی راحت‌تر شود.