سایت گل - حدود سه هفته پیش سرویس ورزشی روزنامه روزگار به مناسبت آغاز سال جدید میلادی ، پرونده ای خواندنی برای ماجرای ظهور و سقوط باشگاه آرارات منتشر کرد و عکس اصلی صفحه اش ، تصویری بود که می بینید.آرارات دهه ۶۰ با بهترین بازیکنان دورانش در عکسی دسته جمعی و به یاد ماندنی برای طرفداران ارمنی این تیم به تصویر کشیده شده بود که فقط در شرح عکسش آمده بود که این تصویر از آلبوم شخصی ژورس غازاریان بازیکن سابق آرارات ، استقلال ،ذوب آهن و تیم ملی بیرون آورده شده است و اشاره ای به نام بازیکنانی که در این عکس حضور دارند نشده بود.سایت گل اسامی بازیکنان حاضر در این تصویر را منتشر می کند.سرمربی آن زمان آرارات حسن حبیبی بود که در آن سال یعنی فصل ۶۹-۶۸ در رقابتهای جام باشگاههای تهران ، آرارات به مقام پنجم رسید و بازیکنان زیادی هم از این تیم به تیم های مختلف رده های سنی دعوت شدند.عکس در ورزشگاه اختصاصی باشگاه آرارات در بزرگراه کردستان که آن زمان فقط یک خیابان دو طرفه بود گرفته شده و عکاس هم مرحوم اسماعیل زرافشان بوده است که همین چند وقت پیش درگذشت.


ایستاده از راست: حسن حبیبی(سرمربی)، ماییس میناسیان، ورژ سرکیسیان، ادوین تاروردیان، ویگن کواییان، مارکار نرسیسیان، سرژیک یوسفی، حسن مرادی(دستیار و بدنساز آرارات)

ردیف وسط از چپ: فرد ملکیان، وانیک اوهانیان، آرموند شاه نظری، وازگن صفریان، رافیک مارکوسی، ویگن زینلی، آرمن روسه پیان، زارع پطروسیان

نشسته از راست: آلفرد صفرلو، ژیرایر موسی مقدم، روبیک پزشکی، ماسیس هاکوپیان، ژورس غازاریان، ورژ بخشی و ایشخان ست آقایان

البته در آرارات آن زمان سامسون پطروسیان هم بازی می کرده که به دلیل مصدومیتی که داشته در حال استراحت بوده و در عکس حضور ندارد.

در میان این بازیکنان ماییس میناسیان، ورژ سرکیسیان، ویگن کواییان، وازگن صفریان، رافیک مارکوسی، ویگن زینلی، ماسیس هاکوپیان، ژورس غازاریان، ورژ بخشی و ایشخان ست آقایان سابقه حضور در تیم های ملی در رده های سنی مختلف را داشته اند و همه به تیم ملی بزرگسالان در مقاطع مختلف دعوت شده اند. پس از این بازیکنان هم ادموند اختر، ادموند بزیک و سرژیک تیموریان هم تا اواخر دهه ۷۰ در فوتبال ایران درخشیدند و در استقلال و پرسپولیس به بازیکنان تاثیرگذاری تبدیل شدند.

در حال حاضر آندرانیک تیموریان تنها بازیکن ارمنی مطرح فوتبال ایران است که در تیم ملی و استقلال حضور دارد و این در حالی است که آرارات تهران در زیرگروه دسته سه و در بدترین وضعیت در حال دست و پا زدن است. انگار نه انگار که روزهای باشکوهی وجود داشته است. افسوس و صد افسوس!

پانوشت: خوشبختانه هنوز درختهای پشت سر بازیکنان آن زمان آرارات هنوز استوار بر سر جایشان ایستاده اند.هرچند دیگر خبر از شکوه روزهای نارنجی آراراتی ها در فوتبال ایران نیست و خزان نارنجی تیم فوتبال آرارات را فراگرفته است.