شکست السد خیلی سخت است/ وقتی سه تا خوردیم تازه به خودمان آمدیم

گروه ورزشی- فرشید اسماعیلی در پایان دور یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا با ارسال بیشترین پاس گل بازیسازترین بازیکن در دو سوی غرب و شرق آسیا بود. فوتبالیستی که از جمع ستاره های فصل قبل استقلال ماند و تصمیم گرفت استقلال را در فصلی که به نظر می رسید رویاهای میلیونها استقلالی را به حقیقت مبدل می کند همراهی کند! اما ستاره جنوبی استقلال از نتیجه رقم خورده در بازی تیمش مقابل السد به شدت ناراضی بود و در گفتگو با افکارنیوز گفت : این نتیجه ای نبوده که بار دیگر تکرار شود.

 

*3-1 را می توانید در دوحه جبران کنید؟

- پیش از هر چیز باید بگویم ناامیدی در هر کاری اولین گام به سوی شکست است این را همه مربیانی که در این سالها با آنها کار کرده ام به من یاد دادند و می دانم از این حیث هرگز نباید ناامید باشیم.

* یعنی می توان این کار را انجام داد؟

- کار نشد ندارد. البته خیلی سخت است. ما بد نتیجه ای در تهران گرفتیم. شاید اگر کمی تمرکزمان را از دست نمی دادیم و با یک گل اختلاف شکست می خوردیم وضعیت خیلی بهتر می شد. جبران دو گل اختلاف آن هم در دوحه روبروی تیم السد آسان نیست. البته باز هم می گویم که کار نشد ندارد. ما اگر کمی خوش شانس باشیم و در طول 90 دقیقه تمرکزمان را از دست ندهیم می توانیم به دور بعد برویم.

* در تهران و در آن دیدار چه اتفاقی رخ داد که یکباره تیم استقلال تا آن حد بی نظم بازی کرد؟

- متأسفانه تمرکز تیمی مان از دست رفت. یکباره همه چیز دستخوش بازی احساسی شد و تاکتیک تیمی مان به هیچ وجه اجرا نشد. تقریبا یک ربع تا بیست دقیقه هیچ برنامه ای را در زمین اجرا نمی کردیم تا در نهایت و در همان فاصله زمانی سه گل خوردیم و تازه به خودمان آمدیم. وقتی که دیگر خیلی دیر شده بود.

* اما شما در اردیبهشت امسال یکی از منظم ترین تیم های لیگ برتر از نظر تاکتیکی بودید؟

- دقیقا! این موضوع چند دلیل داشت. تیم ما ستون وسطی اش را از دست داد. ما سید مجید (حسینی) را در دفاع از دست دادیم. نورافکن و امید ابراهیمی را در هافبک از دست دادیم و جپاروف و تیام را هم دیگر در فاز حمله نداریم. این 5 نفر درست مانند یک ستون، چپ و راست تیم را نگه داشته بودند و تیم با نظم خاصی کار می کرد.

* اما الان هم بازیکنان خوبی در تیم تان دارید که خیلی تیم ها خواهان جذب شان بودند. یکی از آنها خودت هستی؟

- وقتی کار تیمی انجام می دهید باید همه تیم کنار هم باشند تا جواب بگیرید. یکی از اطرافیان تیم با همان زبان ساده اش می گفت برای آش پختن باید همه چیز مهیا باشد تا مزه اش درست شود. اگر نخود و لوبیا و چند قلم چیز دیگر را بردارید و فقط آب و سبزی را درون ظرف غذا بگذارید که دیگر آش تان مزه ای ندارد.

* پس چرا استقلال در دیدارهای ابتدایی لیگ خوب بود؟ شما در اصفهان روبروی ذوب آهن دو بار عقب افتادید و دو بار بازی را برگرداندید؟

- السد را با ذوب آهن مقایسه نکنید. ما در لیگ قهرمانان آسیا بازی می کنیم. در دور یک چهارم. بهترین تیم های آسیا به این مرحله راه پیدا کرده اند. خود ما اینقدر خوب بودیم که در گروه مرگ الهلال و العین را کنار زدیم. این اتفاق کمی نبود. ما در تهران با تیمی بازی کردیم که در فصل نقل و انتقالات نه تنها ژاوی را از دست نداد بلکه گابی را هم آورد تا ژاوی در میانه زمین تنها نباشد. ولی ما چه کردیم. استقلال ستون اصلی تیمش را از دست داد و این هم نتیجه اش شد.

* یعنی با آن نفرات می شد راحت بالا رفت؟

- هیچ کاری راحت نیست ولی شک ندارم که این نتیجه هم برای السد رقم نمی خورد. چه بسا آنها الان در فکر جبران شکست در تهران بودند. حیف شد. بهترین فرصت را از دست دادیم. این وضعیت خوب نیست. می شد با کمی تدبیر لااقل سه، چهارتا از بازیکنانی که از ما جدا شدند را نگه داریم.

* وسط زمین به نظر تنها می آیی؟

- متأسفانه بدبیاری های ما کم نیست. داریوش شجاعیان هم بد زمانی مصدوم شد. او در میانه زمین بهترین بازیکنی بود که هماهنگی خاصی با او داشتم. چشم بسته یکدیگر را پیدا می کردیم. محسن کریمی هم بد زمانی مصدوم شد. شاید اگر این دو الان مصدوم نبودند جدایی آن 5 نفر کمتر به چشم می آمد ولی همه چیز دست به دست هم داد تا وضعیت برای ما دشوارتر از دشوار شود.

* با این حساب در دیدار برگشت باید منتظر چه چیزی باشیم؟

- منتظر اتفاقات خوب. انشاالله که برویم و نتیجه لازم را بگیریم. ما ناامید نیستیم و برای پیروزی می رویم. ولی برد با نتیجه 3-0 یا 1-4 آسان نیست. ما اگر جای آنها بودیم چه می کردیم؟ قطعا آنها هم در یکقدمی فینال نمی خواهند از رسیدن به نیمه نهایی باز بمانند و تمام تلاش شان را می کنند. ما باید خیلی بیشتر تلاش کنیم. حیف که بازی بیرون خانه است.

* در تهران هواداران تان از نتیجه ناراضی بودند و به شما ایراد می گرفتند؟

- آنها حق دارند. یک فصل از تیم شان چه وقتی در پایین جدول بود و چه بالای جدول، حمایت کردند و نباید این وضعیت را پیش چشم خودشان می دیدند. من به هوادار حق می دهم که عصبانی باشد. استقلال بعد از آن نتایج غرورآمیز در دور ابتدایی لیگ قهرمانان نباید این وضعیت را رقم می زد. هر کسی جای هواداران استقلال بود شوک می شد.

* در لیگ چرا نتایج باز هم شبیه دو سال اخیر است؟

- هر بار یک مشکل برای تیم مان ایجاد می شود. این دوره هم دیر شروع شدن تمرینات، جدایی نفرات اصلی و مصدومیت ها و از همه بدتر دیر اضافه شدن بازیکنان جدید. ما هنوز در تیم مان هماهنگی لازم را بین بازیکنان نداریم. تا وقتی این شرایط هست نتیجه گرفتن دشوار خواهد بود.