قرعه جالب استقلال و پرسپولیس در جام‌حذفی

جام حذفی از سوی تیم‌های لیگ برتری چندان جدی گرفته نمی‌شود و حتی امتیاز حضور در لیگ قهرمانان آسیا بعد از قهرمانی دراین جام نیز موجب نشده تیم‌های لیگ برتری با توپ پر وارد این رقابت‌ها شوند. جام حذفی در سال‌های اخیر همواره محل بی‌توجهی غالب تیم‌های لیگ برتری بوده، در حالی که اگر این رقابت‌ها جدی گرفته شود، نه تنها جذابیت این بازی‌ها بالاتر می‌رود، بلکه تیم‌های خوب لیگ یک نیز برای حضوری فعالانه‌تر در این جام ترغیب می‌شوند.

تصمیم‌گیران در سازمان لیگ فوتبال ایران برای اینکه از بی‌تفاوتی تیم‌ها بکاهند و جام حذفی را رونق بیشتری ببخشند، قانونی وضع کرده‌اند با این شرط که اگر تیمی در مرحله یک شانزدهم رقابت‌ها از حضور در مقابل حریفانش خودداری کند تا 2 سال از حق حضور در رقابت‌های جام حذفی محروم می‌شود. این قانون اما به خودی خود برای بالا بردن انگیزه تیم‌ها به جهت حضور در این رقابت‌ها کافی نیست و سازمان لیگ باید منابع مالی بیشتری برای تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها تامین کند تا آنها انگیزه کافی برای شرکت در این بازی‌ها را داشته باشند. برای مثال می‌شود با استفاده از حامیان مالی‌ برای صعود به هر مرحله جوایز نقدی تعیین کرد. مانند روشی که در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا اعمال می‌شود و تیم‌ها در صورت کسب امتیاز و صعود به مراحل بالا از کنفدراسیون فوتبال آسیا جوایز نقدی دریافت می‌کنند.

فوتبال ایران در بخش حذفی نیز با جذب سرمایه‌گذاران و حامیان مالی می‌تواند جذاب‌تر از این چیزی که می‌بینیم دنبال شود و جام حذفی تنها به محلی برای جبران ناکامی تیم‌های استقلال و پرسپولیس و یا برخی تیم‌های بزرگ صنعتی بدل نشود و تیم‌ها از اساس بازی‌های جام حذفی را جدی بگیرند. استقلال، پرسپولیس و دیگر تیم‌های لیگ برتری به دلیل حضور در لیگ برتر از حضور در مراحل پایین‌تر از یک شانزدهم معافند و از این مرحله به بعد در رقابت‌ها شرکت می‌کنند. روز گذشته قرعه‌کشی این مرحله نیز انجام شد و لیگ برتری‌ها رقبای خود را شناختند.

از مهم‌ترین تقابل‌ها می‌شود به بازی پدیده و ذوب آهن اشاره کرد. دیداری که یادآور شکست هفته پیش ذوبی‌ها مقابل صدرنشین کنونی لیگ برتر است. این بازی به میزبانی مشهدی‌ها انجام می‌شود و اگر ذوبی‌ها می‌خواهند یک بار دیگر قهرمانی در این جام را تجربه کنند و احیانا باخت دیگری مقابل پدیده در کارنامه شان رقم نخورد، باید این بازی را جدی بگیرند. دیگر تیم‌های لیگ برتری که در این مرحله به هم خورده‌اند، تیم‌های تراکتورسازی تبریز و صنعت نفت آبادان هستند. این دو تیم نیز باید برای رسیدن به مراحل بالا‌تر در یکی از تاریخ‌های 22 یا 23 شهریور ماه مقابل هم قرار بگیرند.

تراکتور با انبوهی ستاره قطعا به دنبال قهرمانی در جام حذفی هم هست و جان توشاک بدش نمی‌آید که لااقل با قهرمانی در جام حذفی جایگاهش را در تبریز محکم‌تر کند. البته تراکتوری‌ها روی لیگ برتر حساب دیگری باز کرده‌اند و با خرید‌های شگفت انگیز خود می‌کوشند به ناکامی چندین ساله در این رقابت‌ها پایان دهند.

پارس جم و پیکان هم به هم خورده‌اند تا در این مرحله شاهد حذف یکی دیگر از تیم‌های لیگ برتری باشیم.

بازی جذاب و تماشایی شمالی را هم نباید از نظر دور نگه داشت. بدون شک تقابل ملوان بندرانزلی و سپیدرود رشت برای فوتبالدوستان مهم خواهد بود. شهرآورد سراسر گیلانی که بیش از همه برای رشتی‌ها و انزلی‌چی‌ها اهمیت بسیاری خواهد داشت. ملوان اکنون در لیگ یک است و سپیدرود قعرنشین لیگ برتر محسوب می‌شود. این بازی فارغ از جایگاه دو تیم در لیگ یک و لیگ برتر سکوهای ورزشگاه تختی شهر انزلی را بار دیگر به جوش و خروش خواهد انداخت و پیش بینی می‌شود یکی از جذاب‌ترین بازی‌های این مرحله همین تقابل گیلانی‌ها باشد. سپاهان نیز با امیر قلعه‌نویی بعید به نظر می‌رسد مقابل شهرداری ماهشهر مشکلی احساس کند. هرچند که امیر قلعه‌نویی سابقه بارها حذف در این مرحله‌ها را در کارنامه جام حذفی خود با تیم‌های تحت فرمانش داشته است. سایپا هم علی‌الظاهر همین وضعیت را دارد و با قرعه‌ای آسان مواجه شده است. تیم‌های استقلال خوزستان، فولاد و ماشین سازی هم از اقبال خوبی برخوردار شده‌اند و تیم‌های لیگ برتری را پیش روی خود نمی‌بینند.

در این مرحله اما استقلال هم یک دیدار لیگ برتری را پیش روی خود دارد. بازی با نفت مسجد سلیمان که تکراری است بر بازی هفته ششم که قرار است 22 شهریور ماه برگزار شود. از سر اتفاق بازی جام حذفی نیز قرار بود در همین تاریخ انجام شود که به دلیل بازی استقلال با همین تیم در لیگ برتر، زمان دیگری برای برگزاری بازی مجدد اعلام خواهد شد.

تاریخ بازی پرسپولیس هم که با تیم نود ارومیه رو به رو خواهد شد در زمان دیگری اعلام می‌شود. قرعه سرخابی‌ها هم چندان سخت و دشوار به نظر نمی‌رسد. استقلال گرچه روی کاغذ به تیم لیگ برتری خورده اما عبورش از این مرحله چندان دشوار به نظر نمی‌آید.