رقیب آمریکایی هادی ساعی به جرم تجاوز مادام العمر محروم شد!

حکم ١٧۵سال زندان برای لری نصار، این تصور را به وجود آورد که سوءاستفاده‌کنندگان از ترس زندان هم که شده دیگر این عمل را انجام ندهند. اما این سکه یک روی دیگر هم داشت و با متحد شدن ژیمناست‌کارهای امریکایی که بعضا قهرمان المپیک هم بودند، سایر مردان و زنان قربانی هم اقدام به افشاگری کردند. در امریکا و اروپا دختران و پسرانی ادعا کردند که در کودکی مورد تجاوز مربی‌های خود قرار گرفتند. در انگلیس اوضاع کمی پیچیده شد و یکی از مربیان آکادمی تیم فوتبال چلسی از سوی ٢٠ پسر متهم به تجاوز شد. باشگاه‌هایی مثل منچسترسیتی و لسترسیتی هم وارد این بازی شدند و مربیان آکادمی آنها در سال‌های قبل متهم به تجاوز شدند. این داستان اما تمام‌ناشدنی است و هر روز بخش تازه‌ای از آن افشا می‌شود.

در همین راستا تکواندوکاران امریکایی هم به ژیمناست‌ها پیوستند و مربی مشهور این کشور را متهم به تجاوز کردند. چهار ورزشکار تکواندو در امریکا از کمیته المپیک امریکا و فدراسیون تکواندو این کشور شکایت کردند. این ورزشکاران به رسانه‌ها گفتند که مسوولان کمیته المپیک امریکا و فدراسیون تکواندوی این کشور تعرضات جنسی ضد آنها را توسط دو مربی بسیار معروف کتمان کرده‌اند. در اردیبهشت سال ١٣٩٧ اعلام شد که هایدی گیلبرت، مندی ملون، آمبر مینز و گابی جاسلین چهار تکواندوکار امریکایی هستند که از کمیته المپیک امریکا و فدراسیون تکواندو این کشور به یک دادگاه در کلرادو شکایت کرده‌اند. آنها در شکایت خود تاکید کرده‌اند که مسوولان، مربیان و باسابقه‌های رشته تکواندو امریکا که باید ضمن آموزش تکواندو به جوانان از آنها حفاظت کنند، به مدت دو دهه از اعضای تیم المپیک تکواندو امریکا سوءاستفاده جنسی کرده‌اند. در این شکایت به جین لوپز سرمربی پیشین تیم المپیک تکواندو امریکا و برادرش استیون که دوبار به قهرمانی المپیک دست یافته، اشاره شده است.

حالا بعد از گذشت پنج ماه از آن روزها، استیون لوپز تکواندوکار طلایی دو دوره المپیک به دلیل مسائل اخلاقی مادام‌العمر از فعالیت در ورزش محروم شد. این محرومیت از سوی سازمان حمایت از ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی اعلام شده است. لوپز که قهرمان المپیک‌های ٢٠٠٠ و ٢٠٠۴ است، در المپیک پکن مدال برنز را به دست آورد. این ورزشکار برای مدت زمان زیادی رقیب یوسف کرمی بود و او را مدت‌ها در کسب مدال طلا ناکام گذاشت. لوپز با ۵ مدال طلای قهرمانی جهان یکی از پرافتخارترین تکواندوکاران تاریخ است و حالا تمام اعتبار او زیر سوال رفته است. لوپز یک بار در مورد وضعیت شغلی‌اش بعد از ورزش قهرمانی و اوضاع خانواده‌اش و پرورش کودکان گفته بود: «خانواده لوپز دو آکادمی تکواندو در تگزاس دارد که فقط کار آموزش انجام می‌دهد. من یکی‌، دو بار در هفته به این آکادمی‌ها سر می‌زنم و به روند آموزشی نظارت می‌کنم. این شغل پردرآمد است. خانواده‌ها خیلی تکواندو را دوست دارند، چرا که فرزندان‌شان می‌توانند از خودشان دفاع کنند. ما برای دو نوبت تمرین در هفته ١۵٠ دلار در ماه از شاگردان‌مان می‌گیریم. اگر ١٠٠ شاگرد داشته باشیم، رقم قابل توجهی است.»

بعد از این مصاحبه که سه سال پیش انجام شده، تعدادی از روزنامه‌نگاران امریکایی از او انتقاد کردند که چرا تنها به بعد مالی ماجرا فکر می‌کند و هیچ حرفی از ویژگی‌های اخلاقی و ورزشی و قهرمان‌پروری نمی‌زند. لوپز همچنین در آن مصاحبه گفته بود: «فکر می‌کنم هر چه دارم از خدا دارم. خانواده‌ام خیلی به من کمک کرده‌اند، اما خدا به من بسیار نزدیک است و همواره کمکم می‌کند. اینکه روزنامه‌ها و رسانه‌ها به من توجه می‌کنند، کار خداست.» اما پشت این ماسک، او پیش تعدادی از شاگردانش تصویر دیگری دارد. زامپتی یکی از دخترانی که قربانی سوءاستفاده جنسی شده در این باره به USA Today گفت: «بعد از همه این سال‌ها بارها سعی کردم به خانواده‌ام بگویم لوپز آن کسی نیست که آنها فکر می‌کنند. حقیقت سرانجام رو شد.» این دختر زمانی که ١٠ سال داشت همسایه خانواده لوپز بود و احتمالا از کودکی مورد تعرض او قرار می‌گرفته.