استقلال مثل پرسپولیس، 1-3-2-4 در بایگانی

در ترکیب اولیه استقلال الجاجی گرو و الهیار صیادمنش در خط حمله به میدان آمدند که الحاجی مهاجم نوک و الهیار مهاجم مکمل بود. هر چند این دو خیلی نزدیک بهم و روی دست بازی می کردند چون اساس حملات استقلال بردن توپ به کناره ها و کات بک بود. در ادامه هم این موقعیت در اختیار مرتضی تبریزی و روح الله باقری قرار گرفت و در نهایت هم روح الله باقری زننده گل برتری استقلال بود.
پرسپولیس هم هفته هاست در لیگ برتر با این شیوه بازی می کند. برانکو حتی در حساس ترین دیدار که دربی بود به طور همزمان از علی علیپور و منشا بهره برد. با این تصمیمات که در فوتبال ما تازگی دارد بازی های لیگ برتر تهاجمی تر خواهد شد و در آتی شاهد به ثمر رساندن گل های بیشتری در بازی ها خواهیم بود.
سیستم غالب در لیگ برتر 1-3-2-4 است و بیشتر تیم ها با این شیوه بازی می کنند اما شاید در آینده ای نزدیک دیگر تیم ها هم از استقلال و پرسپولیس الگو بگیرند و شیوه بازی خود را به 2-4-4 تغییر بدهند.
به اشتباه در فوتبالمان جا افتاده که سیستم 1-3-2-4 دفاعی است در حالی که این سیستم به تیم کمک می کند هم در حمله پرتعداد باشد و هم در دفاع. به واقع این سیستم شناورترین سیستم در فوتبال روز دنیا است و به این دلیل طرفدار زیادی دارد که مهاجمان کناری از عقب به فضا می زنند و برای نزدیک شدن به دروازه حریف حق انتخاب دارند. با این حال برخی هم در ایران معتقدند این سیستم در فوتبال دفاعی کارایی بیشتری دارد تا در فوتبال تهاجمی. این حرف خیلی هم نمی تواند بی ربط باشد چون هم اکنون در فوتبال ایران تنها سپاهان معدل گل زده اش در هر بازی بیش از 2 گل است اما دیگر تیم ها معدل گل زده اشان در هر بازی 1.5 گل و کمتر از این عدد است. حتی 7 تیم در لیگ برتر در هر بازی کمتر از یک گل می زنند.
اما نگاه ها به سیستم 2-4-4 تهاجمی است و تیمی که با شیوه بازی می کند این پیام را به حریف خود می دهد که برای برد به زمین می آید. در بازی دیشب استقلال اگر چه به سختی حریف را شکست داد اما در همان دقایق آغازین صاحب موقعیت های خوبی شد و اگر از آنها بهره می برد سیستم 2-4-4 کارایی اش را بیشتر نشان می دهد.
البته هستند تیم های دیگر که هم اکنون در لیگ برتر با این شیوه بازی می کنند. نمونه اش پارس جنوبی جم. حال که در فوتبال ما 1-3-2-4 به عنوان یک سیستم تدافعی جا افتاده همان بهتر که بایگانی شود و رفته رفته همه تیم ها مثل استقلال و پرسپولیس با دو مهاجم فوتبال کنند. کمترین دستاورد این تفکر تهاجمی تر شدن بازی های لیگ برتر است که این به جذابیت بازی ها و پرتماشاگر تر شدن مسابقات کمک خواهد کرد.