راه جدید کی‌روش برای موفقیت در جام ملت‌های آسیا

کمتر از ۳ ماه تا شروع رقابت‌های جام ملت‌های آسیا که در کشور امارات برگزار می‌شود، باقی مانده است. تیم ملی ایران برای دومین بار است که در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا همراه با کارلوس کی‌روش شرکت می‌کند. کی‌روش در دوره‌ی گذشته جام ملت‌های آسیا که در سال ۲۰۱۵ در استرالیا برگزار شد، همراه با تیم ملی ایران ناکام بود و در مرحله‌ی یک چهارم نهایی با باخت مقابل عراق در ضربات پنالتی نتوانست همراه با تیم ملی به جمع چهار تیم برتر آسیا صعود کند.

حالا بعد از اینکه چند سال دیگر از حضور کی‌روش در تیم ملی ایران می‌گذرد، فوتبال ایران همراه با این سرمربی دومین برد خود در جام جهانی را بدست آورده و تیم ملی ایران از نظر امتیازی همراه با کی‌روش بهترین عملکرد را در جام جهانی داشته؛ برای این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا هواداران فوتبال ایران از این سرمربی پرتغالی قهرمانی در آسیا را می‌خواهند. آرزویی که بیش از ۴۰ سال است که فوتبال ایران آن را تجربه نکرده است.

کی‌روش برای آمادگی هر چه بهتر تیم ملی جهت حضور در جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۹ در امارات راهی بهتر از حضور در جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۵ استرالیا انتخاب کرده است. تیم ملی بعد از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل و تا زمان شروع رقابت‌های جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۵ که در کشور استرالیا برگزار شد، فقط دو بازی تدارکاتی برگزار کرد که در هر دو بازی با تک گل سردار آزمون به برتری رسید. شاگردان کارلوس کی‌روش در تیم ملی قبل از آن رقابت‌ها کره جنوبی را در ورزشگاه آزادی و قبل از شروع جام هم در استرالیا، عراق را از پیش روی برداشتند. تیم ملی با این دو بازی خود را به جام ملت‌های آسیا رساند و بعد از ۳ برد پیاپی در مرحله‌ی گروهی و صدرنشین قاطع خود، با شکست مقابل عراق از رسیدن به جمع چهار تیم برتر قاره‌ی کهن بازماند و وداعی تلخ با جام داشت.

برای این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا اما تعداد بازی‌های تدارکاتی ایران حداقل دو برابر دوره‌ی قبلی رقابت‌ها شده است. تیم ملی بعد از جام جهانی در تاشکند به مصاف ازبکستان رفت که موفق شد با یک گل از سد میزبان خود بگذرد. شاگردان کی‌روش فردا در ورزشگاه آزادی به مصاف بولیوی می‌روند. بعد از بازی با بولیوی حدود یکماه دیگر و در اواخر آبان ماه تیم ملی در دو بازی تدارکاتی و باز هم در ورزشگاه آزادی به مصاف ترینیداد و توباگو ونزوئلا می‌رود. با توجه به اینکه تیم ملی چند روز زودتر از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ خود را به امارات می‌رساند، این احتمال وجود دارد مثل دوره‌ی قبلی رقابت‌ها که یک بازی دوستانه در استرالیا برگزار کرد، یک بازی دوستانه قبل از شروع جام ملت‌های آسیا در امارات داشته باشد.